TI-Nspire CAS Computer Algebra System

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Telos Team Introduktion.
Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Pædagisk Dag for lærerne på HG (OD-dagen d. 7/ )
Web 2.0 Teoretisk viden.
Tegn en cirkel med diameter 10 cm – kun med brug af papir og blyant!
Fælles Mål 2009 – konklusioner
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojekter
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Kodak CX4230  Kameraet  Grundlæggende funktioner  Overføre billeder til PC.
N ATURVIDENSKABELIGT G RUNDFORLØB SAGER, MATEMATIK OG IT. Formålet med udviklingsarbejdet Beskrivelse af projektet Konklusion Eksempler.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Statistik og sandsynlighedsregning
Tina Sneholm Andersen tian
Matematik i 4 klasse.
Matematik i gymnasiet Graph.
”Anvendelse af it-redskaber er en integreret del af matematikundervisningen. I undervisningen indgår træning i at udvælge og anvende it- programmer, lommeregnere.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Tina Sneholm Andersen tian
Introduktion til Access (Access, del 1)
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Gymnasietime Matematik.
Studieretningsprojekter
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Kristian F. Thomsen infrastructure specialist i edgemo Claus Egeberg-Gjelstrup infrastructure specialist i edgemo
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statistik Kristine og Søren.
Stig Irming-Pedersen ASP.NET MVC Partner Copenhagen Software.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik efter reformen
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Forsøg med it-eksamen Virksomhedsøkonomi International økonomi Afsætning.
Mundtlig matematik eksamen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Geometriforløb i 3. klasse - med IT, papir og blyant… Forløbet Billeder Elevprodukter Det sagde eleverne…. Tips & Tricks Klik på en firkant (ikke teksten)
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Gunslevholm Torsdag den 19. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelssen UCSJ 1
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Kvadratisk optimering Lavet af Mikkel Iversen og Mathias Møllemus Svendsen HH3-ØA.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Programmering 1 Java/C#
© Indledende erhvervsøkonomi – med regneark, 1. udg.
Lineær & eksponentiel funktion
Peter Fristrup Roskilde Gymnasium
It i folkeskolens matematikundervisning
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Introduktion til TI-Nspire CAS for undervisere i Virksomhedsøkonomi og International Økonomi

TI-Nspire CAS Computer Algebra System Hvorfor TI-Nspire CAS? Installation, værktøjslinjer og grundlæggende indstillinger Introduktion til de 5 applikationer Eksempler på anvendelse VØ kontekst IØ kontekst Øvelse og spørgsmål Materiale findes på: mabomat.wikispaces.com/

Hvorfor TI-Nspire CAS? Krav om CAS program i bekendtgørelsen: Eleverne skal: ”Kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS-værktøj og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer” Kilde: Bekendtgørelse om uddannelsen til højere handelseksamen Valgt blandt flere alternativer Maple, TI-Nspire, WordMath, gratis programmer Kriterier for valg af TI-Nspire: Understøtter forskellige platforme (Windows og Mac) Har fokus på uddannelsessystemet Dansksproget Opdateres vedvarende Al matematik (inkl. afleveringsopgaver) løses i ét samlet system

Hvorfor relevant for undervisere i økonomi? Matematik inddrages i højere grad som mulig løsningsmetode. Eleverne har ofte kun TI-Nspire til rådighed som matematisk værktøj. Eleverne skal opleve at TI-Nspire også kan anvendes udenfor matematiktimerne.

Installation, indstillinger, værktøjslinjer mv. Download af 30-dages prøveversion http://education.ti.com/da/danmark/software/details/en/372E071AFDF14AC48CA4518D95B706B3/ti-nspirecas_pc_trial Indstillinger Skærmvisning Beregningstilstand og decimaler Struktur: Skærmbilleder som dias Sider vs. Opgaver Værktøjslinjer med matematiske skabeloner, tegn etc. TI-Nspire CAS

De 5 applikationer i TI-Nspire CAS Beregninger: Fungerer som en almindelig lommeregner. Grafer Skærmbilledet bliver et koordinatsystem. Lister og regneark TI-Nspires indbyggede regneark. Diagrammer og statistik Mulighed for at plotte statistiske data. Noter Teksteditor med mulighed for at skrive matematiske tegn og foretage beregninger. Applikationerne Geometri og Vernier DataQuest anvendes ikke. TI-Nspire CAS

Simpelt eksempel der illustrerer de 5 applikationer i TI-Nspire CAS Lineær funktion: 𝑓 𝑥 =2𝑥+5 Beregning af funktionsværdierne ud fra forskellige værdier for x. (Applikation: Beregning) Tegne grafen for funktionen. (Applikation: Grafer) Indsætte værdier for x og y i en tabel og foretag et xy-plot. (Applikationer: Lister og Regneark og Diagrammer og statistik) Samle tekst, beregninger og graf i en samlet opgavebesvarelse. (Applikationer: Noter og Grafer) TI-Nspire CAS

Eksempel VØ TI-Nspire CAS Virksomhedsøkonomi A2 Systime, 2010 ISBN: 978-87-616-2792-6 Forfattere Knud Erik Bang Henrik Frølich Jeanette Hassing Marianne Poulsen Gitte Størup TI-Nspire CAS

Eksempel VØ - fortsat TI-Nspire CAS

Eksempel IØ TI-Nspire CAS

Øvelse En udbudsfunktion er givet ved: 𝑓 𝑥 =0,8𝑥−36 ℎ𝑣𝑜𝑟 𝑥=𝑝𝑟𝑖𝑠 𝑓 𝑥 =0,8𝑥−36 ℎ𝑣𝑜𝑟 𝑥=𝑝𝑟𝑖𝑠 En efterspørgselsfunktion er givet ved: 𝑔 𝑥 =−0,8𝑥+420 ℎ𝑣𝑜𝑟 𝑥=𝑝𝑟𝑖𝑠 Bestem udbuds- og efterspørgselsmængden ved en pris på 250 kr. Indtegn udbuds- og efterspørgselsfunktionerne i et koordinatsystem. Bestem ligevægtsprisen og den tilhørende afsætning. TI-Nspire CAS