Musiksociologi MM1 05.12.13 Teknologi og mediesociologi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Kulturmøder og kulturforskelle
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvad er internationalisering
Inspirationstema: Børns rettigheder
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Digitalisering og medialisering
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Samtidskunstens udvidede rum
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Mediepædagogik og didaktik
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Digitalisering, medialisering og skoleudvikling 13. marts 2012.
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Mediepædagogik og didaktik
En ny model for bibliotekernes rum
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Musikkultur S1+LT Autenticitet Hvordan konstrueres autenticitet?
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Mediebrug i hverdagslivet. MEDIALISERING Samfundet er i stigende grad blevet medialiseret – og dermed tæt vævet sammen med medierne og deres logikker.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Digitalisering og medialisering Flakkebjerg,
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digital kunst. Frank Popper: art.of,the.electronic.age”, En genealogi for computerkunst med udgangspunkt i den tidlige tilnærmelse mellem kunst,
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Bachelorprojektvejledning?
Idegrundlag og målsætninger
Præsentationens transcript:

Musiksociologi MM1 05.12.13 Teknologi og mediesociologi

Musik og teknologi

Hvad er teknologi? Nogle definitioner: Materielle, fysiske objekter (Cd-afspillere, forstærkere, mikrofoner etc.) Objekter + menneskelig aktivitet (Objekterne bliver først til teknologi, når vi bruger dem. Eks. mikrofonen virker først, når du synger ind i den…) Objekter + aktivitet + viden. (Vi kan kun bruge objekterne, fordi vi har en viden om, hvordan den skal bruges og hvorfor.)

Teknologideterminisme Samfundet (ændres af teknologien) Teknologi (teknologier opstår af sig selv) Præmisser: Teknologi er selvstændigt fra samfundet. Teknologi ”står udenfor” samfundet. Teknologisk udvikling skaber social forandring.

Teknologideterminisme Problemer med teknologi med teknologideterminisme. Samfundet spiller en rolle i at udvælge, hvilke teknologier, der får succes (eks. filformater). Den samme teknologi har forskellige ”konsekvenser” i forskellige situationer. Men det betyder ikke, at teknologi ikke betyder noget: Teknologi kan være/bruges politisk. Teknologi kan passe bedre ind i nogle sociale sammenhænge end andre. Teknologi kan have langsigtet virkning, som man ikke oprindeligt havde forudset. Teknologi påvirker økonomi, arbejdsformer og miljø. Teknologideterminisme går ofte hånd i hånd med kulturpessimisme og ideer om kunstnerisk forfald. Eks. den musikteknologiske udvikling har ført til et fald i musikalske standarder og til en forringelse udøveres musikalske færdigheder.

Teknosfæren ”Technosphere”, Toynbee (2000) ”[an area of] imaginary possibilities and constraints which lies between performance on the one side and the more or less remote reception on the other.” (s. 69) Tendenser: Det dokumentariske. Teknologien skal bære en umedieret performance til lytteren (f.eks. gammeldags optageæstetik) Det bugtaleragtige [ventriloquism]. Instrumentets/stemmens teknik bliver en forlængelse af kroppen, der ligger mellem krop og teknosfære (eks. scatsang, guitareffekter, DJ-scratching etc.) Virtuelle lydmiljøer. Konstruktionen af soniske begivenheder og rum, der aldrig har eksisteret ”originalt”. (eks. moderne musikproduktion, sample- og remixkultur.)

Ny teknologi, nye muligheder Samplekulturen har ført til nye muligheder i studiet og givet producer/tekniker nye muligheder. Pessimisme: Tekniker/producer rationaliserer den musikalske/kreative proces Økonomisk effektivitet Teknisk kontrol Studiet skaber en musikalsk illusion Kønsproblematik: Mænd kontrollerer musikteknologien Optimisme: Nye teknologier = nye kreative muligheder Demokratisering Ny musikertype: Performer-produceren Al musik er ved hånden

Problemer omkring teknologi Nogle eksempler. Notation: Deskription -> præskription ”The seductive menace of recordings” ”The disembodied voice”

Et aktuelt eksempel Modernistisk æstetik? Postmoderne ironi? Virtuelle steder, virtuelle narrativer? Restorativ nostalgi? Produceren som kunstner?

Frit oplæg ved Søren

Evaluering Overordnet spørgsmål: Hvordan gør vi det gode bedre, og hvordan snakker vi konstruktivt om det, der går mindre godt? NB. Evalueringen har udgangspunkt i studieordningens mål og forventningsafstemningen i lektion 1 og midtvejsevalueringen Konkrete spørgsmål: 1. I hvilken omfang styrker undervisning og øvrige læringsaktiviteter på kurset fag- og kompetencemål? 2. Er læsepensum og fagligt niveau passende? 3. Er undervisning og øvrig læring relevant mhp. eksamen? 4. Lever de studerende og undervisers engagement og forberedelse op til forventninger/krav? 5. Konkrete eksempler: Hvad er godt? Hvad kan udbygges? Hvad kan forbedres?

Mediesociologi – med udgangspunkt i Hjarvard (2008)

Hjarvard (2008) Udgangspunkt: Medier er ikke adskilt fra samfund og kultur. ”Det aktuelle samfund er gennemsyret af medier i en sådan grad, at medierne ikke længere kan tænkes adskilt fra kulturens og samfundets øvrige institutioner. I lyset af dette drejer det sig i stedet om at forstå, hvordan samfundets institutioner og de kulturelle kredsløb selv har ændret karakter, funktion og struktur som følge af mediernes allestedsnærværende karakter.” (s. 13) ”Medierne er på en og samme tid inden i kulturen og samfundet og en selvstændig institution, der står imellem de øvrige kultur- og samfundsinstitutioner og koordinerer disse institutioners indbyrdes interaktion.” (s. 14)

Den nye, ”medialiserede” virkelighed Hjarvard (2008), s. 26-27 (henviser til Auslander, 1999) Umedieret optræden -> Pladen er en ”kopi” af live. Live er mere autentisk. Medierede optræden Live er en ”kopi” af pladen. Selvstændiggørelse af medierede produkter Autenticitet er et samspil mellem plade og live. http://www.youtube.com/watch?v=RQeJhmwl-CY

NB. Ikke ”mediering”. Det er noget andet. Hjarvard (2008) Begrebsafklaring (s. 27ff) ”Ved medialisering af samfundet vil jeg overordnet forstå den proces, hvor samfundet i stigende grad underlægges eller bliver afhængigt af medierne og deres logik.” (s. 28, kursivering i orig.) Dobbelthed: Medierne… Integreres i andre samfundsinstitutioner. Selvstændiggør sig som institution. Mediernes logik: De (forskellige) institutionelle og teknologiske virkemåder. En udvikling i sidste del af det 20. årh. i I-landene.

Hjarvard (2008) Begrebsafklaring (s. 27ff) Medier: Kommunikationsteknologier i tid og rum. Direkte (stærk) medialisering: En aktivitet bringes på medieform. (Eks. musiklytning: Streaming bringer lytningen fra privat til offentlig sfære, skaber nye praksisser og nye muligheder for interaktion mellem aktører). Indirekte (svag) medialisering: - En aktivitet påvirkes og omgives af medieskabte symboler. (Eks. Guitar-Heros rolle i skabelsen og opretholdelsen af en rockkanon).

Tekstgennemgang ved Emil Wikström, P.: The Music Industry. Digital media and society series, (Polity, Cambridge, 2009), s. 1-11

Hjarvard (2008) Medierne som selvstændig institution:

Hjarvard (2008) Interaktion (s. 38ff): Medier kan ”opfattes som teknologier, der har et sæt af affordances, som muliggør, begrænser og strukturerer kommunikation og handlen.” (s. 40, kursivering i orig.) Det vil sige: Når du skal skrive din opg. skal du se på mediet fra flere vinkler! Medierne udvider interaktionen: Mulighed for at holde flere sociale interaktioner åbne på samme tid. Optimere den sociale interaktion til egen fordel (vha. medier kan man kontrollere information til og fra deltagere). Ændrede relationer (den normale sociale hensyntagen forsvinder, grænsen mellem ”backstage” og offentlig flyder ud, f.eks. Facebook).

Hjarvard (2008) Virtualisering: Den medierede kontakt er ligeså vigtig som ansigt-til-ansigt. Domestisering: Samfundets institutioner rykker ind i stuen. Afterritorialisering: Globalisering. ”Kompleks forbundethed” og ”kulturel refleksivitet”.

Hjarvard (2008) Modsatrettede tendenser i mediernes struktur:

God jul, god opgaveskrivning… og næste semester