Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Virtuelle verdener - fra tekst til 3D - en kort historie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SPBG.  Test driven development  Unit test frameworks  MOSS TDD  Mocking  Design patterns.
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Danish National Adaptation.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS SERVICE DESIGN Forskellige typer af services.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvem er jeg? Lisbeth Klastrup, ph.d.studerende IT-højskolen Cand.mag i Litteraturvidenskab, BA i Litteratur- og Medievidenskab MA i Image Studies Ph.d.projekt:
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Sonnet 130 My mistress’ eyes are nothing like the sun; Coral is far more red, than her lips red: If snow be white, why then her breasts are dun; If hairs.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Kapitel 4.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Oh, store Gud, når jeg dit værk beskuer
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på
Præsentation af Sherry Turkle
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Genre in computer games In general Historically As a means of creating new games.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
An IP Strategy comprises
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
Actor Project Your name: Go to mswolfdrama.weebly.com
The Nested Splat! Series
The Engineer in Hell An engineer dies and reports to hell.
Præsentationens transcript:

Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Virtuelle verdener - fra tekst til 3D - en kort historie

Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Work-in-progress definition Virtuel verden...er en persistent repræsentation på nettet, der rummer mulighed for synkron kommunikation mellem flere brugere og interaktion mellem bruger og verden indenfor rammerne af en udvidet rumlig metafor i form af et navigerbart univers.

”So, how can you add multi-playing to an adventure game? Bear in mind that the first ever text-adventures like Colossal Cave and Adventureland were not exactly based on complex quests; they relied instead on an old principle very dear to Western civilization: go there, take all the treasures you can collect, and come home filthy rich. And if anyone opposes you, kill him. Early MUDs worked on the same principle: enter the dungeon, collect treasure and items to help you in your looting mission, kill any monsters that threaten you, and, if necessary, kill and loot other players. Thus was born an element of online multi-playing still alive and popular today: player-killing, or PKing. Whether you're fragging an enemy player in Quake III: Arena or slashing a live opponent in Diablo on Battle.net, the principle is the same and it's there where it first originated, with the RPG-like system based on hit, damage, and movement points. All characters are defined by sets of numbers, and comparing and crunching numbers is, incidentally, something computers are very good at.” (Gamespy.com: The History of MUDs)

Forskellige former for MUDs/ MOOs 1) gaming (hack’n slash, quests, roleplaying etc)* 2) sociale (intet player-kill, ingen scoring el. level-climbing) 3) undervisningsorienterede (nemt at bygge, ”uv-lokaler”) - 4) kommercielle (kræver abonnement mod ”garanteret” underholdningsværdi og brugerhjælp, tilbyder kombi 1+2) - 5) kunstneriske (udtryk for vision, æstetisk eksperiment) ad 1) det kan være relevant at skelne mlm dem, der har playerkill og ikke har playerkill, dem hvor RP tilskyndes og dem, hvor det er ligegyldigt etc

MUD-historie, kort fortalt 1969: Rick Blomme designer to-spillers Spacewar 1974 : Første D&D, Empire multiplayer spil på PLATO 1976: Crowther-Woods: AdventAdvent : Trubshaw/Bartle: MUD1(inspireret af Advent), 1984: Første kommercielle MUDS 1985: Morningstar/Farmer: HabitatHabitat 1989: Aspnes: TinyMUD 1990: Pavel: LamdaMOO (objektorienteret, bygning), MozartMUDMozartMUD 1993: Doom (multiplayer action) & Diversity University MOO (DU MOO) 1996: LinguaMOO(første webMOO til UV)LinguaMOO 1997: Ultima Online (første MassMOG). Modus OperandiModus Operandi 1999: Everquest, CybertownCybertown 2000: Anarchy onlineAnarchy online 2001: Majestic & A.I.MajesticA.I. MUDconnector

Virtuelle verdener og rum, forår : Hagel og Armstrongs Netgain Virtual communities are groups of people who share common interests and needs who come together on-line. Most are drawn by the opportunity to share a sense of community with like-minded strangers-regardless of where they live. But virtual communities are more than just a social phenomena: what starts off being a group drawn together by common interests ends up being a group with a critical mass of purchasing power-based in part on the fact that in communities, members can exchange information with each other on such things as a product's price and quality. Community kan: tiltrække kunder fra hele verden - sikre ”loyalitet” på en hel ny måder - skabe mulighed for at få indgående viden om kunders vaner og interesser = målrettet produktsalg etc

Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Fremtiden: Gratis spilverdener sponsoreret af coca-cola? Spilverdener med konkurrencer der giver ægte $$ i kassen sponsoreret af kommercielle firmaer og ”indlejrede” produktreklamer (ie den 3D telefon du taler i ligner tilfældigvis en Ericson etc)?? ”Viral marketing” som hverdagsfænomen?? (ie enhver større Hollywood film eller rockband har enten et tværmedialt spil eller en online verden som led i deres marketing??) Overlever tekstMUD’en? Går din avatar på diskotek, mens du sover?

The original Adventure game in the 1994 Infocom version available at

MozartMUD (1990). DikuMUD baseret. Via Hyperterminal.

Virtuelle verdener og rum, forår 2002 The Habitat world aka WorldsAway

Modus Operandi, 1997 (subscription based)

LinguaMOO, 1996 (EduMOO)

Virtuelle verdener og rum, forår 2002

H

Cybertown (1999). Freebe 3D verden med 3D avatar og kæledyr. Stillet til rådighed af firmaet Blaxxun, der leverer virtuelle verden løsninger til firmaer.

H

Anarchy online (2001). 4 års kamp mlm rebeller og Omni-tek corp er planlagt

Virtuelle verdener og rum, forår 2002