Psykologi, Human Factors og HCI

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Grundlæggende PowerPoint
Advertisements

DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Udlægning af en ny cache
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Bytte   PowerPoint  .
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
XB5S Biometrisk genkendelse Vejledning 02/07/2014 Version 1 Keld Flindt.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Scanning og opmærksomhed
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Et mærkeligt skib.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Perception og disposition af grænseflader
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
DWDK Øvelsesgang 2. Tegnsæt: utf-8 vs. iso Utf-8 = universelt tegnsæt Giver advarsel i validator Dokument skal gemmes i utf-8 format i notepad.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Stress En folkesygdom?.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Brugertest af nyt design på au.dk
Skabelon mailopsætning
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003

Ben Schneiderman Høj-niveau teorier, eksempelvis: GOMS (goals, operators, methods & selection rules) - keystroke level Beslutnings-stigen, gulf of execution gulf of evaluation Skills rules knowledge Situated action: om brugsmønstre (Suchman, Kyng, Schmidt, Bannon)

Objekt-aktions modeller GUI frem for liniekommandoer Forstå den verden der skal repræsenteres eller anvendes til metafor, eksempelvis: Billedbehandling som fotoalbums, filmredigering som klippebord Opgavehierarkier -> projekter, kontakter, korrespondancer (tråde) frem for filer, arkiver, navne og datoer

Brugerne 1: Brugere er forskellige (og de befinder sig i forskellige situationer med forskellige opgaver med forskellige brugserfaringer): Brugsprofiler (køn, alder, osv.) Erfaringer (novicer, erfarne, eksperter) -> lagdelingsstruktur af systemer (også manualer, hjælpemenuer, fejlmeddelelser mm.) Nybegyndere vil gerne have udførlige feedback beskeder - dem gider eksperterne ikke. Nybegynder vil gerne have rene, enkle skærmbilleder. Eksperter vil gerne have dem tæt pakket med informationer.

Opgave analyse Opgaveanalysen gøres ofte alt for uformelt og ad hoc. Svært at definere hvad der skal være atomerne i en opgave Understøtte hyppige handlinger & kritiske handlinger som ikke kan automatiseres hvor siger man stop? Ofte der hvor man har en masse kode fra andre projekter som kan genbruges! Palm Pilot blev en kæmpe succes fordi de lavede en meget omhyggelig opgaveanalyse der identificerede de væsentlige opgaver, som skulle understøttes med enkle operationer.

Interaktionsformer Direkte manipulation Menu-valg Udfyldning af datafelter Kommandosprog & short cuts Naturligt sprog Multimodal (kropssprog) Fordele og ulemper ?

De 8 gyldne regler Konsistens - brydes mest ofte Understøt regelmæssige brugere Giv informativ feedback Afslut ordentligt Undgå fejl - og vær tolerant Fortrydelsesmuligheder Giv brugerne kontrollen Undgå overlast af korttidshukommelsen Understøttelse af regelmæssige brugere: shortcuts, modificering af menuer, cockies Afslut ordentligt: Chekout procedurer, feedback, kvitteringer Tolerance: eksempelvis ikke genudfylde en hel blanket hvis man skriver forkort postnummer. Brugerkontrol: Brugerne skal være initiativtagere til alle handlinger, ikke respondenter

Undgå fejl Fejl kommer efter tøven.... Alle fejler - selv læger! Teknikker: Indsæt automatisk par Fuldend selv sekvenser Bloker for fejlene Tøven: Storebæltbroens indvielse Lægefejl: Indsæt automatisk par: begyndelses og slutparenteser, ”” m.m. Fuldend sekvenser: autoudfyldning af formularer, url-er etc. Bloker for fejl: Biler kan ikke sættes i bakgear hvis de kører mere end 5 kilometer. Menupunkter der som ikke kan vælges på det pågældene operationstrin er gjort transparente

Guidelines for displays Brug designmanualer (konsistens!) Brug velkendte formater Minimal belastning af brugerens hukommelse Input skal ske i tilknytning til displays Fleksibilitet, eks. v.b.a. CSS Vis Mullet og Sano,

Anbefaling: Mullet & Sano

Pause 10 minutter Kom når det passer jer

”Dont make me think” Selvindlysende Selvforklarende Minimal kognitiv belastning Ikke forstyrre opmærksomheden

Spatiale relationer ”Ud på nettet”,” ind på sitet”, ”hopper til siden” Men til forskel fra fysiske rum så har man ingen: Størrelsesfornemmelser (10 eller 1000 sider?) Retningsfornemmelser (op eller ned i hierarkiet?) Stedsans (nedbrydes bl.a. pga. hyberlinks) Derfor er det nødvendigt med begreber for web-navigation og særlige hjælpeforanstaltninger til brugeren, så han/hun kan finde vej.

Krug´s heuristikker (1) Skab et klart visuelt hierarki: Prominent placering til det vigtigste på siden Visuelle relationer er logiske relationer Visuelle underinddelinger skaber grupperingerne Brug konventioner Opdel siden i klart definerede arealer Gør det tydeligt, hvad der kan klikkes på Undgå visuel støj Undgå tvetydigeheder ved valgmuligheder Gerne mere end 3 klik, bare de ikke kræver en masse omtanke.

Skab fokus punkter

Visuelt hierarki

Byg visuelle hierarkier

Perceptuel lagdeling Gruppér informationer i familier på max. 7 +/-2 medlemmer Bestemt rangordenen imellem de enkelte familier Slå de mindst betydningsfulde familier sammen eller ihjel så der kun er 3 - 5 familier tilbage på et opslag Skab en klar visuel adskillelse mellem de vigtigste familier og en klar visuel sammenhæng indenfor familierne

Struktur er det første man ser - hvis den ikke er der!

Krug´s heuristikker (2) Udelad unødvendige ord (”happy talk” og instruktioner) Vedvarende navigationsredskaber Site ID på alle sider Hver side skal have et navn, som er tydeligt og i overensstemmelse med den henvisning (linket) der førte til siden ”Du er her” indikatorer på alle sider (brødkrumme-stier øverst på siden) Instruktioner er først noget der opsøges, når det ikke længere lykkedes at fumle sig frem. Brødkrumme-stier (Hans og Grete-eventyret) som på ITU´s hjemmeside

Pause 10 minutter Kom når det passer jer

Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web-sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme-stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?

5 eksistentielle spørgsmål til en hjemmeside Hvad er dette ? Hvad har de her? Hvad kan jeg gøre her? Hvorfor skal jeg bruge dette site og ikke et andet? Hvor starter man på sitet? svar inden for 5 sekunder

Krugs navigations test Print en tilfældig side ud Lad testpersonen hole den i en armlængdes afstand, så den ikke kan læses tydeligt Bed vedkommende indkredse så hurtigt som muligt: Id Sidens navn Sektioner Lokale navigationer ”Her-er-du” søgemulighederne

Direkte adgang

Navigation (1)

Navigation (2)

Navigation (3)

Navigation (4)

Navigation, brugere og indhold