Design af hjemmeside til udsatte børn Agenda: Camilla: Endeligt forslag til brugercentreret design Mette: Anbefalinger til videregående designproces Flemming: Uddybende om anbefaling til samspil med andre medier samt brugerinddragelse
Endeligt forslag til brugercentreret design Præsentation af design Fravalg af menu til krænkere Forslag til videreudvikling Camilla S. Nielsen
Det nuværende design
Tagline Links i venstre side Personlige historier Tekstboks Tekst Ændringer siden sidst Tagline Links i venstre side Personlige historier Tekstboks Tekst
Motiverende design Motiverende design /persuasive design Undersøge brugernes bevæggrunde for at handle og udnytte denne viden til at konstruere sin hjemmeside, så den møder brugernes behov. Vores opgave? At motivere brugerne til at tage kontakt til SOS Børns Helpline
Motiverende design - model
Fravalg af menu til krænkere Eksempel på brugernes emotionelle behov Brugertest: “Jeg ville personligt aldrig have brugt en side hvor også krænkere har adgang. Alene at se rubrikken som er beregnet til krænkerne gør mig dårlig tilpas. Jeg ved godt med min professionelle fornuft at de mennesker er syge og har brug for hjælp, men det 5-årig barn i mig som blev udsat for seksuelt misbrug af en sådan person, ønsker ikke at de skal finde forståelse noget sted. Dette er meget ærligt skrevet, og jeg tro ikke at den følelse er sjælden hos misbrugte børn og unge.”
Videreudvikling af websitet Hvordan kunne sitet se ud i et fremtidsperspektiv? Tydeligere design af navigationsstruktur Børnene klikker først på punktet “for unge” under tænke-højt test Punktet ”For børn” går ud i et med logoet ovenover Skelne mere mellem grafisk stil til de forskellige målgrupper Gøre sitet mere ”børnevenligt” Animation and sound effects were positive design elements for children; they often created a good first impression that encouraged users to stay with a site. Jakob Nielsen Gøre sitet mere interaktivt Børn vil gerne være aktive brugere af nettet Mulighed for at lave tegninger, skrive digte/historier på sitet > Bearbejde oplevelserne Kan sitet bruges til mere end “bare” motivere brugerne til at tage kontakt? Kan det være en aktiv del af behandlingsprocessen
Motiverende design http://itu.dk/people/csn/sos/sos_3.swf