Digitale medier: formidling og design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Inspiration til fotografering.
Fakta-TV og dokumentarfilm
Den gode fortælling som læringsredskab
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Kom i gang med TV på nettet!
Filmanalyse Intro til filmmediet.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Fakta-tv og dokumentarfilm
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Audiovisuel betydning
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Kortfilm Et overblik.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Hvad er modsætningen til en historie ?
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Hvordan bruger vi metoden
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
- Virkelighedsvarianter
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Novelleanalyse introduktion.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Digitale medier: formidling og design 6. november Filmanalyse

Program Motivation Lidt filmhistorie Filmanalyse

Hvorfor levende billeder? For at beskæftige os med andet end tekst Fordi filmens virkemidler ligner tv, animation, computerspil i kraft af, at de er audiovisuelle forløb – filmen var der bare først Fordi film er en dyr og kollektiv kunstart Fordi filmoplevelsen er intens og mættet med sanseindtryk

Levende billeder 22 March 1895: First demonstration to industry by Lumière brothers in Paris 28 December 1895: First public showing at the Grand Café, Boulevard des Capucines Kort efter i resten af Europa, USA, Indien

Den klassiske opdeling i ’supergenrer’ (Metz) Lumière brødrene: Dokumentarfilmens fædre http://www.institut-lumiere.org/francais/patrimoinelumiere/premiereseance.html Georges Méliès: Fiktionsfilmens far http://www.mshepley.btinternet.co.uk/melies3.htm

Fortælleformer Lineær fortælling (Hollywoodmodellen) Russisk formalisme (Todorov) fabula (story) suzhyet (plot) Cirkulær/lyrisk fortælling Musikvideo

To hovedbegreber Narrative dimension: ”En række begivenheder der er forbundet i et årsags- og virkningsforhold som udfolder sig i tid og rum” (Haastrup p. 148) Stilistiske dimension

Fortællemekanismer Schemata medvirker til at skabe forventninger til filmen og styrer tilskuerens hypoteser om filmens handling Fortalt tid og fortælletid Protagonist og antagonist To plottråde, som modvirker hinanden, feks arbejde og kærlighedsliv

Omfang af viden Alvidende fortæller Begrænset fortæller Personlig fortæller

Dybde af viden Objektiv narration (personer set udefra) Perceptuel subjektivitet (vi ser, hvad personerne ser) Mental subjektivitet (vi tænker og føler med personerne)

Motivation Kompositionel motivation. Eks: Et gevær (setup) i begyndelsen af filmen, som bruges til at skyde forbryderen (pay-off) Transtekstuel motivation. Eks: Genrefilm Realistisk motivation. Afh af kontekst – hvad der forekommer naturligt Kunstnerisk motivation. Stiltræk, som ikke er motiveret i plottet

Engagement i hovedpersoner Person schemata: En menneskelig figur Empati. Umiddelbar indlevelse uden reservationer Sympati. Alignment. Interesse for personens motivationer, holdninger, mv Allegiance. Bevidst valg af synsvinkel solidarisk med person

Genrebestemt indlevelse Melodrama: Passive følelser, især sorg og frygt Komedie: Latter ved overdrevne handlinger

Genrer Klassisk Hollywoodfilm: Den målrettede helt Kunstfilm: Procesorienteret, ofte åben slutning Multiplotfilm

Filmstil Fotografering Mise en scène Klipning Lyd

Filmbegreber Beskæring: Supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultra nær Perspektiv: Vidvinkel, normal, tele, zoom, frø, fugl, crane Bevægelse: Panorering, tilt, tracking (dolly) Bagprojektion, bluescreen, CGI, filter

Mise-en-scène Setting Kostumer og makeup Lyssætning

Klip (montage) Continuity (usynlige overgange, eks. match cut) Krydsklipning (f.eks. mellem flygtende og forfølgere) Shot-reverse-shot (bruges typisk ved samtale) 180-graders reglen

Lyd Reallyd/diegetisk lyd (replikker + incidentallyd) ikke-diegetisk lyd (f.eks. musik) on-screen/off-screen

Berettermodellen

Ekstern analyse Genre Biografisk analyse Psykoanalyse Auteur Filmhistorie Kulturhistorie Tvær-medialitet Socialhistorie

Fiktionsgenrer Western Road movie Gyser Dansk lystspil Ny dansk film?

Manovich: Digital cinema ”Cinema emerged out of the same impulse which engendered naturalism, court stenography and wax museums. Cinema is the art of the index; it is an attempt to make art out of a footprint”

Manovich: Digital cinema digital film = live action material + painting + image processing + compositing + 2-D computer animation + 3-D computer animation Digital cinema is a particular case of animation which uses live action footage as one of its many elements

Konklusion? Vi er altså på 100 år gået fra animation (Méliès) over live action tilbage til animation (Computer Generated Images)