Digitale medier: formidling og design 6. november Filmanalyse
Program Motivation Lidt filmhistorie Filmanalyse
Hvorfor levende billeder? For at beskæftige os med andet end tekst Fordi filmens virkemidler ligner tv, animation, computerspil i kraft af, at de er audiovisuelle forløb – filmen var der bare først Fordi film er en dyr og kollektiv kunstart Fordi filmoplevelsen er intens og mættet med sanseindtryk
Levende billeder 22 March 1895: First demonstration to industry by Lumière brothers in Paris 28 December 1895: First public showing at the Grand Café, Boulevard des Capucines Kort efter i resten af Europa, USA, Indien
Den klassiske opdeling i ’supergenrer’ (Metz) Lumière brødrene: Dokumentarfilmens fædre http://www.institut-lumiere.org/francais/patrimoinelumiere/premiereseance.html Georges Méliès: Fiktionsfilmens far http://www.mshepley.btinternet.co.uk/melies3.htm
Fortælleformer Lineær fortælling (Hollywoodmodellen) Russisk formalisme (Todorov) fabula (story) suzhyet (plot) Cirkulær/lyrisk fortælling Musikvideo
To hovedbegreber Narrative dimension: ”En række begivenheder der er forbundet i et årsags- og virkningsforhold som udfolder sig i tid og rum” (Haastrup p. 148) Stilistiske dimension
Fortællemekanismer Schemata medvirker til at skabe forventninger til filmen og styrer tilskuerens hypoteser om filmens handling Fortalt tid og fortælletid Protagonist og antagonist To plottråde, som modvirker hinanden, feks arbejde og kærlighedsliv
Omfang af viden Alvidende fortæller Begrænset fortæller Personlig fortæller
Dybde af viden Objektiv narration (personer set udefra) Perceptuel subjektivitet (vi ser, hvad personerne ser) Mental subjektivitet (vi tænker og føler med personerne)
Motivation Kompositionel motivation. Eks: Et gevær (setup) i begyndelsen af filmen, som bruges til at skyde forbryderen (pay-off) Transtekstuel motivation. Eks: Genrefilm Realistisk motivation. Afh af kontekst – hvad der forekommer naturligt Kunstnerisk motivation. Stiltræk, som ikke er motiveret i plottet
Engagement i hovedpersoner Person schemata: En menneskelig figur Empati. Umiddelbar indlevelse uden reservationer Sympati. Alignment. Interesse for personens motivationer, holdninger, mv Allegiance. Bevidst valg af synsvinkel solidarisk med person
Genrebestemt indlevelse Melodrama: Passive følelser, især sorg og frygt Komedie: Latter ved overdrevne handlinger
Genrer Klassisk Hollywoodfilm: Den målrettede helt Kunstfilm: Procesorienteret, ofte åben slutning Multiplotfilm
Filmstil Fotografering Mise en scène Klipning Lyd
Filmbegreber Beskæring: Supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultra nær Perspektiv: Vidvinkel, normal, tele, zoom, frø, fugl, crane Bevægelse: Panorering, tilt, tracking (dolly) Bagprojektion, bluescreen, CGI, filter
Mise-en-scène Setting Kostumer og makeup Lyssætning
Klip (montage) Continuity (usynlige overgange, eks. match cut) Krydsklipning (f.eks. mellem flygtende og forfølgere) Shot-reverse-shot (bruges typisk ved samtale) 180-graders reglen
Lyd Reallyd/diegetisk lyd (replikker + incidentallyd) ikke-diegetisk lyd (f.eks. musik) on-screen/off-screen
Berettermodellen
Ekstern analyse Genre Biografisk analyse Psykoanalyse Auteur Filmhistorie Kulturhistorie Tvær-medialitet Socialhistorie
Fiktionsgenrer Western Road movie Gyser Dansk lystspil Ny dansk film?
Manovich: Digital cinema ”Cinema emerged out of the same impulse which engendered naturalism, court stenography and wax museums. Cinema is the art of the index; it is an attempt to make art out of a footprint”
Manovich: Digital cinema digital film = live action material + painting + image processing + compositing + 2-D computer animation + 3-D computer animation Digital cinema is a particular case of animation which uses live action footage as one of its many elements
Konklusion? Vi er altså på 100 år gået fra animation (Méliès) over live action tilbage til animation (Computer Generated Images)