Universiteternes arbejdsmiljøkonference 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Advertisements

Chaufførfaglærerkonference 2013
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Ændring af arbejdsmiljøloven
ATV-SEMAPPKan fødevarer blive forurenet med metal under produktion? 1 Torsdag d. 6. oktober kl på DTU Mødet arrangeres af • MetalinFood projektgruppen.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Velkommen Niels Møller.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Intern survey uge 45.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
BK Friheden 98 Teplice (Tjekkiet) 31/3 – 4/
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
2011XXXXX Golfklub FLERE GOLFSPILLERE I DANMARK •”Et overblik” •Udviklingskonference.
SAB seminar , lørdag kl – 13.15Introduktion og velkommen til SAB seminar v/ John B. Sørensen kl – 13.45Diskussion af AlmenBolig+ konceptet.
Velkommen. Per Roholt Praktisk Tidsplanen Tilmelding til workshops Pauser Rygning Frokost Toiletter Og husk, Mobiletelefoner skal være tændt!
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen til E-business
Fælles kompetenceudviklingsdag 22. maj 2012, CABI.
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Demokratiforum/Kompetenceforum 7. oktober, 2008 Interkulturelle kompetencer - hvad skal der til ? © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I.
Aarhus Uni versitet STEFFEN LONGFORS OMRÅDELEDER AARHUS UNIVERSITET PURE INFORMATIONSMØDE med fokus på indikatorprojektet.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Sygepleje til patienter med ovariecancer – Hvordan bliver vi bedre?
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Årsmøde i Landbrug
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
PROJEKT MISBRUGSBEHANDLING
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Velkommen til Årets arbejdsmiljøtopmøde i Industrien
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Workshop om fremtidens samarbejdsmodeller mellem universiteter og små- og mellemstore virksomheder Introduktion v/ Christian Nielsen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Kort præsentation af skolestrukturen i kommende skoleår
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Odense, d. 3. september Kl Velkommen Kl Siden sidst /Runden Kl Klubber i landzoner – debatoplæg ved Ludvig Thesbjerg, Ungdomsskolen-Skive.
Arbejdsmiljø-konference 2015
Præsentationens transcript:

Universiteternes arbejdsmiljøkonference 2012 22.-23. oktober 2012, Munkebjerg Hotel, Vejle

Universiteternes arbejdsmiljøkonference 2012 22.-23. oktober 2012, Munkebjerg Hotel, Vejle Info Målgruppe Medlemmer af arbejdsmiljøorganisationerne på danske universiteter såvel arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdslederrepræsentanter samt universiteternes hel- og deltidsbeskæftigede arbejdsmiljøprofessionelle. Formål Konferencen har til formål at udvikle kvaliteten af arbejdsmiljøarbejde på universiteterne gennem formidling af ny viden, der er særligt relevant for vores sektor og ved udveksling af erfaringer fra konkret arbejdsmiljøarbejde på universiteterne. Konferencen skal også give mulighed for dannelse af kontakter og netværk mellem arbejdsmiljøaktive inden for beslægtede områder på tværs af universiteterne. Form/indhold Det konkrete program fastlægges af en planlægningsgruppe bestående af arbejdsmiljøprofessionelle fra alle universiteter. Programmet vil være en blanding af oplæg og workshops, der alle har en universitetsvinkel og vil dække såvel fysiske som psykiske arbejdsmiljøproblemstillinger. Workshops vil blive afviklet i flere sideløbende sessioner, der giver dig mulighed for at vælge de workshops, der er mest relevant for dig. Programmet vil i løbet af juni kunne ses på AEU.dk. Konferencen tilbydes som led i universiteternes tilbud om supplerende arbejdsmiljøuddannelse iht. lov om arbejdsmiljø. Undervisere Oplæg og workshops vil blive afholdt af arbejdsmiljøprofessionelle fra universiteterne samt eksperter fra ministerier, styrelser, konsulentfirmaer og andre relevante institutioner. Planlægningsgruppe Anders Kragh Moestrup, AU, akm@adm.au.dk Ingrid Skovsmose Jensen, KU, isj@adm.ku.dk Lene Brødsgaard Hjerrild, DTU, lbh@adm.dtu.dk Merete Skov Habermann, SDU, mh@sdu.dk Pia Sødequist, ITU, psq@itu.dk

Universiteternes arbejdsmiljøkonference 2012 22.-23. oktober 2012, Munkebjerg Hotel, Vejle Program (foreløbigt) Mandag den 22. oktober   Kl. 10.00-10.15 Velkommen og præsentation v/planlægningsgruppen KL 10.15-11.00 Præsentation Kl. 11.00-12.00 Arbejdstilsynet. Hvem er de – hvad gør de? Fokusområder, 2020 plan, tilsynsmetoder, risikobaseret tilsyn, fokus på psykisk arbejdsmiljø, bevægeapparat og arbejdsskader v. Direktør Jens Jensen, Arbejdstilsynet Kl. 12.00-13.00 Frokost Kl. 13.00-14.30 Sikkerhedskultur som fundament for et højt sikkerhedsniveau på universitetet – v. Lektor PhD Kirsten Jørgensen, DTU Management Engineering Sikkerhedskultur er ikke noget, man kan købe, det er noget, der bliver skabt i den måde et arbejdssted bliver ledet på og det engagement, som en leder udviser i at sikre arbejdsmiljøet på en given arbejdsplads. Universiteterne har et dobbelt ansvar her, dels at sikre arbejdsmiljøet for ansatte og studerende, men ikke mindst også at få givet de studerende en opdragelse om, hvordan den gode sikkerhedskultur kan blive skabt, så de har den viden og indsigt, når de kommer ud som ledere i danske virksomheder. Kl. 14.30-14.45 Introduktion til workshops Kl. 14.45-15.00 Pause Kl. 15.00-16.00 Workshops - første runde (deltagerne går direkte til workshops) Arbejdsulykker – forebyggelse og opfølgning, anmeldelse sagsgang Sikker kemi Biosikring Samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøudvalg – samspil/sammenlægning Kl. 16.00-16.30 Walk and talk

Universiteternes arbejdsmiljøkonference 2012 22.-23. oktober 2012, Munkebjerg Hotel, Vejle Program (foreløbigt) Kl. 16.30-17.15 Valg mellem to oplæg Det systematiske arbejdsmiljøarbejde v. Lars Vestergaard Jensen fra Bureau Veritas SUND ergonomi 2010, et projekt om ergonomisk empowerment v. Janne Funder Jensen, Københavns Universitet   Kl. 17.15-17.30 Afslutning, foreløbige indtryk fra dagen Kl. 18.30 Middag Kl. 20.00-21.00 Arbejdsmiljø og trivsel (langtidsfriske) v. Henrik Krogh, Athenas.dk Tirsdag den 23. oktober Kl. 09.00-09.15 Opsamling på dagen i går ved planlægningsgruppen Kl. 09.15-10.30 Stress v. Bobby Zachariae, Aarhus Universitetshospital Kl. 10.30-10.45 Pause Kl. 10.45-11.45 Speedstatus fra de enkelte universiteter: Hvordan arbejder vi med APV hos os Kl. 11.45-12.00 Introduktion til workshops Kl. 12.00-13.00 Frokost Kl. 13.00-14.30 Workshops – anden runde (deltagerne går direkte til workshops) Mobning/psykisk arbejdsmiljø i et forskningsmiljø Byggesager og arbejdsmiljøgranskning Ved du, hvad du skal gøre, hvis ulykken sker hos jer? De studerende og arbejdsmiljøet Psykisk APV – Hvordan sikrer vi en professionel fælles proces med vedkommende lokal opfølgning? Kl. 14.30-15.00 Afslutning – ideer til fremtidige aktiviteter

Universiteternes arbejdsmiljøkonference 2012 22.-23. oktober 2012, Munkebjerg Hotel, Vejle Praktiske informationer Pris 4.100 kr. Elektronisk faktura tilsendes ca. 1 uge efter start. Tilmeldingsfrist 15. august Kursusopholdet inkluderer Frokost inkl. 1 øl/vand Formiddags- og eftermiddagskaffe 2-retters middag inkl. ½ fl. vin pr. person Aftensnack inkl. 1 øl/vand Overnatning i enkeltværelse med bad/toilet inkl. morgenbuffet Drikkevarer ud over det nævnte vil være for deltagerens egen regning og vil skulle afregnes direkte med kursusstedet. Afbud Eventuelle afbud skal meddeles i så god tid som muligt og helst pr. mail. Framelding kan kun ske indtil den oprindelige tilmeldingsfrist. Såfremt afbud gives senere, vil indkvarteringsomkostningerne som minimum blive faktureret. Institutionerne kan efter aftale med sekretariatet stille med en afløser, såfremt vedkommende er inden for konferencens målgruppe. Transport Deltagerne opfordres til selv at undersøge afgangs- og ankomsttiderne med tog. Der vil blive arrangeret bustransport mellem Vejle Station og Munkebjerg Hotel. Kursussted Munkebjerg Hotel Munkebjergvej 125 7100 Vejle Tlf. 7642 8500 Find vej: http://www.munkebjerg.dk/?information,16 AEU-sekretariatet Syddansk Universitet Campusvej 55 5230 Odense M Kompetence- og organisationsudvikling Camilla Bernsdorf, kursus- og konferencekoordinator Tlf. 6550 4546 Mail: cb@sdu.dk