1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Advertisements

Finanskrisen.
Det Internationale Område
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Lektion 27: Repetition I Økonomiske nyheder (hvorfor disse udvalgt?)
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Sidste nyt Fløjkrigen i ECB toner tydeligere og tydeligere frem. Senest har de to medlemmer George Provopoulos og Athanasios Orphanides talt varmt for.
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Finanskrisen.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
1 Lektion 25: Dansk erhvervsstruktur 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition og afslutning af DØR 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste.
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Kapitel 7 - Finanskrisen Gruppe 1 Alexander, Anders KN, Morten U, Bent og Henrik N.
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
De Keltiske løvinder Katrine, Caroline og Cecilie.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Den økonomiske krise i EU Rasmus Nørlem Sørensen Gefion Gymnasium 27. januar 2012.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
Lektion 16 Valutamarkedet
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Lektion 10a: mikro, afløsning, evaluering og intro til makro
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 24 DØR konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 0.Evaluering af projektforløbet 1.Økonomiske nyheder. 2.Repetitionsspørgsmål 3.Dagens.
Øvelse 9 - Phillipskurven
Lektion 26: svar på repetitionsspørgsmål 1.Hvorfor er udviklingen i erhvervsstrukturen afgørende for udviklingen på handelsbalancen? Det er afgørende for.
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Big Picture 2. kvartal 2015 Jeppe Christiansen CEO April 2015.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
LETLAND – Finanskrisens duks i EU Leif Beck Fallesen Europabevægelsen på Fyn
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
KAPITEL 8 Likviditetsrisiko
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Præsentationens transcript:

1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I 4.Eksamensspørgsmål - eksempel 5.Tilbagemelding på afløsningsopgave 6.Forslag til repetition d. 19., 26. og 28. maj 7.Opsamling på hængepartier, II

2 1. Økonomiske nyheder 1.Stort fald i den økonomiske vækst øger frygten for voksende statsgæld i Storbritannien. Det sætter pundet under pres. Diskuter og forklar. 2.Staten har de seneste ti år hevet næsten 5,2 milliarder kroner ud af DSB. Hvorfor tror I, at det er populært for politikerne at skaffe penge på den måde?

3 1. Økonomiske nyheder 3.Har vi nået bunden? ’vi har undgået en depression, men det betyder ikke, at vi undgår en recession,«"siger underdirektør Carl Jensen’ 4.Den russiske centralbank sænkede renten med 50 basispoint. Det skete efter pres fra premierminister Putin, vurderer flere analytikere.

4 1. Økonomiske nyheder 5.Bankernes udlån er faldet med 34 mia. kr., siden det toppede i oktober 2008 – credit crunch – kreditrationering – uafhængigt af rente. 6.Vestas fyrer i DK… Vi må hellere vente at se, hvor galt det går med ledigheden…/kan vi gøre noget?

5 2. Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 1.Hvorfor er udviklingen i erhvervsstrukturen afgørende for udviklingen på handelsbalancen? 2.Hvorfor kan ændringer i erhvervsstrukturen øge et lands vækst? 3.Hvorfor aftager industrien i betydning, medens service tiltager? 4.Er det en fordel eller en ulempe, at DK mangler stor industrivirksomheder?

6 2. Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 5.Hvorfor kan erhvervspolitik både fremme og hæmme væksten? 6.Er det nødvendigt med en aktiv erhvervspolitik? 7.Virker en aktiv erhvervspolitik?

7 3. Opsamling på hængepartier, I a.Pengemængdeopgave b.Hvad sker der, når inflationen stiger ved en fast pengemængde?

8 4. Eksamensspørgsmål Side 17 giver I fastkurspolitikken æren for den lave inflation. 1.Hvad er fastkurspolitik? 2.Hvad er inflation? 3.På hvilken måde har fastkurspolitikken påvirket inflationen? 4.Hvordan påvirker fastkurspolitikken inflationen i dag, hvor der er en ret høj inflation i Euro- området? 5.Hvilke andre faktorer har bidraget til den relativt lave inflation i Danmark? 6.Hvorfor stiger inflationen i Danmark i øjeblikket?

9 5. Tilbagemelding på afløsningsopgave 4 Husk altid kilder… også under figurer Vær sikker på, at du har forstået det, du gengiver fra en slide, en bog… –Og skriv så man kan se det… Forklar hvorfor a => b (gå i dybden – det viser forståelsen). Ex: –Hvorfor giver en fastskurspolitik en lavere inflation? –Hvorfor kan vi ikke føre en selvstændig kortrentepolitik? (Hvorfor kommer det i konflikt med fastkurspolitikken?). –ikke nok at sige a => b

10 6. Forslag til repetition Forslag indtil videre: –Mikro – eksamensrettet (længe siden) (eksamen 2/3 makro – 1/3 mikro) –De vigtigste kurver – især ISLM og Phillipskurven –Få konkretiseret det I skal kunne –Overskudsefterspørgsel/underskudsudbud –Læsevejledning Andre forslag? Nu? Ellers mail mig…

11 7. Opsamling på hængepartier, II c.Jesper Jespersen artikel – hvad er pointen? d.Gennemgang af engelsk artikel om økonomi og økonomer e.Christen Sørensen artiklen – omdeling og et par kommentarer f.Omdeling af Arnoldi-artiklen – en sociologs bud på finanskrisen og dens løsning