Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
University College Sjælland
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
At være vejleder og coach
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Undersøgelser om læremidlers anvendelse i praksis
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
”Stik skolelederen en hammer så …..
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Planlægning, proces og evaluering
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
Ungdomsskolen 2021 MISSION
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…

XXX XXXX Hvad er det, der siges at være så stærkt brug for, når man ser sig lidt omkring i forhold til it og skole? Digitale forandringsledelseskompetencer og digitale lærerkompetencer i en digital og papirløs skole med digitale indfødte!

Forudsætninger for at realisere Fælles Mål Et opdateret fagsyn + En fagdidaktisk kompetence + En undervisningspraktisk kompetence + Tilstrækkelige teknologiske ressourcer professionsfaglig kompetence

Skolens ”logik”: fag og fagdidaktik! (it i fagene er fagdidaktik!)

Konklusioner Digitale læremidler bruges, men fordelingen er skæv: Få lærere bruger mange digitale læremidler Mange lærere bruger 1-2 læremidler, som de til gengæld er gode til at anvende En lille gruppe benytter sig ikke af digitale læremidler

”Barrierer og potentialer for integration af it i fagene i folkeskolen”

traditionelle støtte- og videndelingsstrategier understøtter ikke lærernes udfordringer med digitale læremidler: Skolernes primære ressourcefunktioner på læremiddelområdet er skolebiblioteket og it- vejlederne. Begge er etableret med udgangspunkt i en almen læremiddelkompetence + De to funktionssystemer har indbyrdes lavet en arbejdsdeling mellem sig med udgangspunkt i en medietypologi: bog/IT.

Næppe en universalformal, men vi kan se at en del efterhånden peger mod følgende: -Videndeling (netværk) for ledere -Prioriteringer kan iagttages (”synlighed”) -Formalisér samarbejdet mellem lærerne -Fælles mål som ‘aktiv’ ressource -Eksempelvis faglige fora for lærere

XXXX Ressourcer Carlsen, Dorthe + Christiansen Rene B + Gissel, Stig Toke + Graf, Stefan + Slot, Marie Falkesgaard It og digitale læremidler i Vordingborg Kommunes Skoler. Læremiddel.dk Christensen, Ole + Christiansen, Rene B Lærerne og de nye vilkår. Unge Pædagoger. Christiansen, Rene B + Gynther, Karsten Synkrone læringsmiljøer i erhvervsuddannelserne. UVM/EMU Christiansen, Rene + Gynther, Karsten Barrierer og potentialer for integration af it i Slagelse Kommune. Læremiddel.dk