Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
Lederudvikling.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Kulturen i forandringsprocesser
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Gruppe 4 (Bjarke, Malthe og Jonas) - Vancouver Art Gallery D. 17. marts gik dagens udflugt til ”Vancouver art gallery”. Vi skulle her undersøge om de tossede.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ph.d.-studium: i udlandet, i det offentlige eller i en virksomhed? , kl
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
Dannelse og kompetencer
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost

Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Opgaven og dispositionen ”Beskriv med afsæt i høringsmateriale og høringssvar erhverv Silkeborg” 1.Organisation & jura 2.Points of excellence 3.Køreplan.
Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt, Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, pp
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
18. Strategisk analyse af interne forhold
”Storytelling” er ikke nyt
Inklusion og inkluderende processer
2. halvleg: Branding: Fortid-nutid-fremtid Brand Building System Brand Belief System Brand Positioning Programme Corporate Religion Brand Essence Formular.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Vædderen Af Cecil bødker.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Hvorfor opstår der historier? Henrik Kristensen, IFF.
Om at spørge.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
Dokumentar.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Meningsskabelse som relationskompetence
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Den religiøse dimension
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer og offentlige institutioner Er en medlemsbaseret virksomhed – har i øjeblikket 158 medlemsvirksomheder Har 30 ansatte i København og Malmø

Læs mere på

Morten Grønborg Projektleder Arbejds- og interessefelter Storytelling Branding og anti-branding Det immaterielle i erhvervslivet Fremtidsforskning og scenarier

Agenda 2 x 35 minutters oplæg Spørgsmål før/under/efter Emner 1. Bag storytelling som buzzword 2. Branding: Fortid-nutid–fremtid Mål Afklaring og forståelse

1. halvleg: Bag storytelling som buzzword Buzzword: "Et ord, der inden for et specielt emneområde foregiver at henvise til noget meget vigtigt, men som ofte er svært at forstå – og som ingen i realiteten rigtig ved, hvad betyder"

1: "Noget meget vigtigt”

”Storytelling i strategisk udvikling” ”Art and business med mål og mening” ”Storytelling og teambuilding” ”Storytelling og produktmarkedsføring” ”Kaosnavigation gennem storytelling”

HVORFOR? Hvorfor kan storytelling betale sig? Fordi storytelling handler om livet!

Livet, som vi fortæller det

Livet, som det er

Livet er komplekst og meningsløst Det kan vi ikke holde ud! Det er menneskeligt at søge efter orden og mening. Derfor konstruerer vi verden! Vi konstruerer verden narrativt – og vi er født med den egenskab

Albert Michottes forsøg

Den narrative konstruktion af virkeligheden Pointen: Mennesket skaber mening gennem narrativer – også i begivenheder, der er meningsløse

” Det er først og fremmest gennem vore fortællinger, vi konstruerer en version af os selv i verden – og det er gennem sine fortællinger, en kultur giver sine medlemmer model for identitet og handling” Jerome Bruner (1999) Kort sagt: Vi er, hvad vi fortæller – og hvad vi bliver fortalt

Problem: Ingen fortæller os noget længere – vi er frie til at vælge

Livet er ikke længere et fællesskabs- projekt – men et individuelt projekt Hvad er meningen med livet? Hvor skal vi hen? ?

”Når fællesskabet bryder sammen, opfindes identiteten” Jock Young

Storytelling - what’s new? INTET Det eneste lille nyhed er, at historiens udbyderne er skiftet

SAMFUND PrivatOffentligt Intimsfæren SocialsfærenPolitisk offentlighed Kulturel offentlighed (Virksomheder)(Presse + politik) (Kunst + kultur) (Os selv) The Brand Story Ideologi Litteraturen Religion

2: "Som ofte er svært at forstå" ”Storytelling handler om, at virksomheder skal til at digte en masse historier om sig selv” ”Storytelling handler om at dykke ned i sin virksomheds historie, støve den af og bruge den i kommunikationen til omverdenen” ”En historie er noget, der starter med Der var engang..." Udsagn, der er med til at skabe uklarhed:

Kontrakt Kontraktbrud Uderummet Bodsvandring Retablering af kontrakt Stikord: Tid – Konflikt – Én fortæller En simpel model på en historie Litterært:

3: "Som ingen i realiteten rigtig ved, hvad betyder" Helt overordnet: Der eksisterer TO slags storytelling

Storytelling # 1: Historien som strategisk kommunikationsredskab (retorik)

Storytelling # 2: Konstruktion af identitet og fællesskab

Storytelling som strategisk kommunikationsredskab Storytelling til konstruktion af identitet og fællesskab #1#2

Storytelling som strategisk kommunikationsredskab Storytelling til konstruktion af identitet og fællesskab Interaktiv storytelling? UDNYT: Den narrative konstruktion af virkeligheden