Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Information om tysk/fransk
NGG.
Handelsgymnasium Rønde
Udbredelse af Travellers i de gymnasiale uddannelser
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Præsentation til forældremøder
Rungsted Gymnasium.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
NGG.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Studentereksamen - stx
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
NGG-INFO 1.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hvordan søger man om optagelse?
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Fagenes samspil november 2009
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fagdidaktisk kursus i biologi
Gymnasiet (Stx)
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Informationsmøde 9. klasse
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Velkommen til forældremøde
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Uddannelse – dit barns fremtid
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Fagdidaktisk kursus i biologi
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Styrkede gymnasiale uddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Præsentationens transcript:

Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser

2 Den videre proces for reformen 1. behandling i Folketinget 31. oktober 2003 Forventet vedtagelse af lovene februar-marts 2004 Bekendtgørelser til høring august-september 2004 Uddannelsesbekendtgørelser med bl.a. fagrække og timetal Læreplaner for de enkelte fag og niveauer Eksamensbekendtgørelse Optagelsesbekendtgørelse Meritbekendtgørelse GSK-bekendtgørelse Reformen har virkning fra 1. august 2005

3 Et samlet gymnasialt system - 1

4 Et samlet gymnasialt system - 2 Fælles formålsbestemmelser - næsten Fælles fagligt indgangsniveau Fælles vilkår for adgang til videregående uddannelser Fælles struktur for de 3-årige uddannelser Klare profiler for de enkelte uddannelser

5 Fælles indgangsniveau Faglige adgangskrav Folkeskolens afgangsprøve i Dansk Matematik Fysik/kemi/biologi Engelsk 2. fremmedsprog eller tilsvarende 10. klasse-prøver

6 Uddannelsesplanen Undervisningsministeren vil evaluere brugen af uddannelsesplanerne med henblik på, at de udvikles til et mere informativt redskab Både den afleverende skole og Ungdom- mens Uddannelsesvejledning skal forholde sig til de mål om uddannelse efter grund- skolen, der er anført i uddannelsesplanen

7 Optagelse I direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse Elever, der har været ude af skole i et eller flere år, og elever, der ikke opfylder de faglige adgangskrav, kan kun optages efter en konkret vurdering, fx på grundlag af en optagelsesprøve

8 Fælles formål Forberedelse til videregående uddannelse Almendannelse, viden og kompetencer gennem kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspil mellem fagene Faglig og pædagogisk progression Forskellige arbejdsformer; miljø præget af krav til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden Dannelsesperspektiv Udvikling af personlig myndighed; refleksion og ansvarlighed; kreative og innovative evner; kritisk sans Eleven som medborger Medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter; forståelse af nære, europæiske og globale perspektiver

9 Formål – specifikt for stx Fokus på det almendannende og studie- forberedende Fagligheden er nært forbundet med sider af videnskabsfagene Sigte mod videregående uddannelse

10 Formål – specifikt for htx Fokus på erhvervsrelaterede perspektiver Teknologiske og naturvidenskabelige fagområder i kombination med almene fag Teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold, herunder ved kombination af teori og praktik i værksteder og laboratorier

11 Ansøgeren i dag Valg af Uddannelse (stx / hhx / htx / hf) Alment gymnasium: Sproglig / Matematisk Ønske om Skole 2. fremmedsprog

12 Ansøgeren efter reformen Valg af Uddannelse (stx / hhx / htx / hf) For de 3-årige uddannelser interesse- tilkendegivelse vedrørende Skole Studieretning 2. fremmedsprog Kunstnerisk fag (kun stx)

13 Ønske eller rettighed? Eleverne har ikke krav på at blive optaget på den skole, de ønsker, og de har ikke krav på at få den studieretning, det kunstneriske fag eller det fremmedsprog, de ønsker – men deres ønsker skal tilgodeses i videst muligt omfang

14 Studieretningsforløbet i de 3-årige uddannelser

15 Eksempel: Stx - 1

16 Eksempel: Stx - 2

17 Eksempel: Stx - 3

18 Eksempel: Stx - 4

19 Amtslig koordinering Amtsrådet godkender og koordinerer de enkelte skolers udbud af studieretninger Profilering og diversitet Alle offentlige skoler skal udbyde mindst 4 studieretninger og oprette mindst 2 Antallet af studieretningshold skal være mindst lige så stort som antallet af hold i grundforløbet

20 Fleksibilitet Elevens valg af studieretning sker ved afslutningen af grundforløbet, dvs. efter ½ år Indtil afslutningen af grundforløbet kan eleven skifte til en anden 3-årig uddannelse uden tab af tid Men …..

21 Uddannelsesskift kræver særlig indsats

22 Styringsprincipper

23 Læreplaner Fra læseplan til læreplan Profilfag og valgfag Revision af niveaubetegnelserne

24 Læreplanernes udformning Identitet og formål Hvad faget bidrager med i forhold til uddannelsens målsætning Fagligt indhold og faglige mål Præcise mål, der klart markerer undervisningens niveau (A,B,C) Vægt på beskrivelse af kernestoffet Fokus på elevernes kompetencer Tilrettelæggelse Evaluering Øgede krav til formaliseret, løbende intern evaluering Præcise vurderingskriterier

25 Reform af hf Samlet uddannelsestid for det 2-årige forløb: 1625 timer (215 timer flere end i dag) To faggrupper: Kultur- og samfundsgruppen og den naturvidenskabelige gruppe En faggruppe får en samlet læreplan med fælles mål og en samlet uddannelsestid Mulighed for lokal toning (sammenbinding af valgfag i grupper)

26 Udbud og oprettelse af studieretninger og valgfag - 1

27 Udbud og oprettelse af studieretninger og valgfag - 2