DIEB-DEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Muligheder for samspil mellem usability-evaluering og interaktionsdesign Jan Stage Professor, PhD Forskningsleder i Informationssystemer (IS)/Human-Computer.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Formularer (Access, del 3)
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Design af brugerflader3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rapporter (Access, del 5)
Refleksioner og opsamling ift. i går
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Mobile Softwareteknologier Interaktionsdesign og usabilityevaluering.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
DIEB13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang(e) og kommende kursusgange Usability-evaluering Overordnede rammer (Determine basics) Øvelser Usability:
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Brugbarhedsevaluering Øvelser Effekt af brugbarhedsevaluering (forskning)
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

DIEB-DEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt af usability-rapporter (forskning)

DIEB-DEB2.2 Sidste kursusgang Oversigt: Usability-evaluering ­ Resultatet af en usability- evaluering ­ Usability: hvorfor og hvad ­ Usability-evaluering: Aktiviteter Overordnede rammer (Determine basics) ­ Hvornår i udviklingsprocessen ­ Lokalitet og udstyr ­ Laboratorium ­ Roller i en usability-test Øvelser ­ Øvelse 1: Test i laboratoriet ­ Øvelse 2: Problemidentifikation Identificer behov Etabler krav Generer design Byg interaktiv version Evaluer design Udgangspunkt Resultat: Endeligt produkt

DIEB-DEB2.3 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan ­ Indhold Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt af usability-rapporter (forskning)

DIEB-DEB2.4 Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering When in development process: Exploratory Assessment Validation Comparison Location and equipment Participants and roles Recreation of context Selection of test subjects Design of tasks Test plan: Purpose Key questions User profile Test method Task list Context and equipment Test monitor role Data to be collected Report structure Introduction Task solving Data collection Logging Debriefing Transcription of log files Data summary Data analysis Documentation (report) Determine basics Plan tests Prepare tests Interpret data Conduct tests

DIEB-DEB2.5 Planlægning: Testplan Planlægningen dokumenteres samlet i en testplan Testplanen svarer til et designdokument for en test Testplanen bruges til: ­ Strukturering af aftestningen: hvilke dele og hvordan hænger de sammen ­ Aftale- og kommunikationsredskab (internt og eksternt) ­ Fastlæggelse af ressourcebehov ­ Fokuserer testen ­ Definerer milepæl i produktets udvikling Indhold: Formål Hovedspørgsmål Brugerprofil Metode (design af testen) Opgaveliste (overordnet i forhold til selve opgaveformuleringerne) Omgivelse og udstyr Testlederrolle Måling (data der skal indsamles) Rapportens struktur og resultaternes præsentationsform Eksempel: Rubin, side Indhold: Formål Hovedspørgsmål Brugerprofil Metode (design af testen) Opgaveliste (overordnet i forhold til selve opgaveformuleringerne) Omgivelse og udstyr Testlederrolle Måling (data der skal indsamles) Rapportens struktur og resultaternes præsentationsform Eksempel: Rubin, side

DIEB-DEB2.6 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering ­ Genskabelse af kontekst ­ Forsøgpersoner ­ Opgaver Udførelse af usability-evaluering Effekt af usability-rapporter (forskning)

DIEB-DEB2.7 Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering When in development process: Exploratory Assessment Validation Comparison Location and equipment Participants and roles Recreation of context Selection of test subjects Design of tasks Test report: Purpose Key questions User profile Test method Task list Context and equipment Test monitor role Data to be collected Report structure Introduction Task solving Data collection Logging Debriefing Transcription of log files Data summary Data analysis Documentation (report) Determine basics Plan tests Prepare tests Interpret data Conduct tests

DIEB-DEB2.8 Genskab konteksten Brugeren: ­ Demografi: alder, køn, uddannelse, social og kulturel baggrund,... ­ Erfaring med IT generelt og med systemet Brugsomgivelsen: ­ Hvor foregår brugen normalt ­ Miljø, personer og ting i denne omgivelse Brugssituationen: ­ Hvilken arbejdsopgave ­ Hvad gør brugeren med systemet ­ Relation til andre personer og opgaver ­ Relevante og realistiske data

DIEB-DEB2.9 Brugsomgivelsen Hvor foregår brugen? ­ Benyttelse af mere avancerede laboratorier ­ Gennemførelse i ”felten” Personer ­ Interaktion og dialog med brugere eller andre personer Ting ­ Udnyttelse af diverse instrumenter til forøgelse af realismen

DIEB-DEB2.10 Opgaver: Eksempel 1 Spørgsmål adresser der skal benyttes til forsøget: ­ A – ­ B – ­ C – Opret en hotmail-adresse Login (adresse + pasword) Skriv en og send den til … Send en vedhæftet fil til flg. personer: A, B, C Lav en reminder til dig selv om en begivenhed på en given dag Sign/log ud og log ind på B’s adresse Sorter dine efter navn og subjekt Opret en ny folder og indsæt en eller flere s heri

DIEB-DEB2.11 Opgaver Laves ud fra opgavelisten i testplanen Repræsenterer virkeligt arbejde med systemet: ­ Motiverer opgaverne (hvorfor de skal løses) ­ Beskriver systemets tilstand ved starten af arbejdet ­ Indeholder aktuelle data og navne ­ Beskriver slutresultat ­ Samler mindre delopgaver i meningsfulde helheder Overvejelser: ­ Forskellig eller samme rækkefølge mellem forsøgspersoner ­ Læs op eller læs selv Typiske problemer Vage og uklare Overordnede og generelle Giver for meget hjælp Indeholder jargon som ikke er brugernes Tvinger brugeren ind i et bestemt forløb Kommer i atypisk rækkefølge Typiske problemer Vage og uklare Overordnede og generelle Giver for meget hjælp Indeholder jargon som ikke er brugernes Tvinger brugeren ind i et bestemt forløb Kommer i atypisk rækkefølge

DIEB-DEB2.12 Opgaver: Eksempel 2 The focus of the evaluation was the design principles related to the structure of the space, lighting and textures, and navigation and interaction. First task was the most revealing, because it gave information on how novice users experience 3D user interface in general, how they found out the navigation techniques and how quickly they perceived the structure of the space. Other tasks gave information about how users’ skills improve during the test. Tasks were phrased as scenarios as our purpose was to make the tasks realistic and plausible to test participants. 1. You have found your way here through the Internet search service and you are here for the first time. You would want to find a fantasy movie Tomb Raider, so you first get acquainted with the environment and start to search the movie. 2. You have now found Tomb Raider and you would want to find more information about it. What do you do? 3. You got the information you wanted from Tomb Raider, so you want to find another movie that comes to your mind. It is a thriller and its name is Memento. 4. You are allowed freely to search the environment and find interesting movies. 5. A moment ago you might have seen some familiar or interesting movies. Could you go back to where we started? After this, can you find this interesting movie?

DIEB-DEB2.13 Opgaver: Eksempel 3 Opgave 1: Rapport Det er d. 2 maj Du er gruppeleder og er mødt ind i på afdelingen efter 2-ugers ferie. Du skal i gang med at planlægge arbejdsopgaver for resten af dagen for dig selv, en SSA, og to sygeplejestuderende. Der er to nye patienter på afdelingen. Agnes Winther er ikke selvhjulpen og får i.v. medicin. Casper Hansen er på diæt. a.Placer disse to patienter på afdelingen. b.Skitser arbejdsopgaver for den kommende dag for patienterne Dennis Skov-Sørensen og Doris Pedersen ud fra den information, systemet stiller rådighed. Opgave 3: Stuegang Du er på stuegang med den ansvarlige læge. I står nu inde ved patient Casper Hansen, som er indlagt med besværet respiration og tendens til hævede ben og har taget på i vægt. a.Find de informationer som er relevante at skitsere for lægen. Lægen siger efterfølgende at patienten skal have taget væsketal dagligt, vejes dagligt, samt observeres for ødemer (f.eks. hævede ankler) b.Opret et nyt notat om den kommende pleje. c.Tilføj relevante punkter på arbejdslisten

DIEB-DEB2.14 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering ­ Forløbet i en test ­ Tænke-højt forsøg ­ Opsamling af data Effekt af usability-rapporter (forskning)

DIEB-DEB2.15 Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering When in development process: Exploratory Assessment Validation Comparison Location and equipment Participants and roles Recreation of context Selection of test subjects Design of tasks Test report: Purpose Key questions User profile Test method Task list Context and equipment Test monitor role Data to be collected Report structure Transcription of log files Data summary Data analysis Documentation (report) Introduction Task solving Data collection Logging Debriefing Determine basics Plan tests Prepare tests Interpret data Conduct tests

DIEB-DEB2.16 Introduktion Komme i gang Beskrive formålet med testen Gennemgå proceduren Forklare hvordan de (ikke) får hjælp Læs den op (alle hører det samme)

DIEB-DEB2.17 Introduktion: Eksempel Jeg vil gerne starte med at takke dig for, at du vil hjælpe os med at gennemføre denne test, og jeg vil gøre opmærksom på, at det naturligvis er systemet, vi ønsker at teste og ikke dig. Før testen skal jeg sige et par ting. For at være sikker på, at jeg husker det hele og får det sagt på samme måde til alle deltagere, vil jeg læse det op. Det system, du skal hjælpe os med at teste, er IBM’s elektroniske patientjournal; vi kalder det også for EPJ-systemet. Testen forløber på den måde, at du får stillet et antal opgaver, som du skal forsøge at løse ved hjælp af systemet. Opgaverne afspejler en sygeplejerskes daglige brug af systemet. Du vil få udleveret opgaverne en efter en. Vi vil bede dig løse opgaverne på følgende måde. Først læser du hele teksten til opgaven højt. Derefter fortæller du mig, hvordan du forstår opgaven, og hvad du vil gøre for at løse den. Så går du i gang med selve løsningen. Mens du arbejder med opgaven vil vi gerne have, at du tænker højt. Det betyder, at du skal sige, hvad du har tænkt dig at gøre, hvad der overrasker dig og hvad du ellers tænker på under brugen. Jeg ved godt, at det ikke er naturligt at sidde og snakke højt, så hvis du glemmer det, vil jeg minde dig om det. Hvis du får problemer under løsningen af opgaven, kan du godt spørge mig. Men jeg vil nok ikke hjælpe dig direkte. Jeg vil i stedet forsøge at få dig til selv at komme videre. Når du mener, at du er færdig med at løse en opgave, vil jeg bede dig sige det, så vi ikke er i tvivl bagefter. Før testen starter, vil jeg bede dig om at underskrive denne samtykkeerklæring for at sikre, at du er indforstået med rammerne for testen.

DIEB-DEB2.18 Tænke-højt forsøg En bruger løser en række realistiske opgaver ved hjælp af systemet Brugeren "tænker højt" imens: han/hun beskriver intentioner og forståelse En forsøgsleder observerer Forsøgslederen hjælper når forsøgspersonen er gået i stå Testlederens adfærd ­ vær upartisk ­ pas på kropssprog og ytringer ­ tænk på hver forsøgsperson som et individ ­ stil spørgsmål i stedet for at give svar Relation til forsøgsperson ­ lad være med at redde dem ­ vær sikker på at opgaven er afsluttet

DIEB-DEB2.19 Tænke-højt forsøg: Fordele og ulemper Fordele: ­ Giver “meget stærk oplevelse” ­ Ret præcis problempåpegning ­ Giver indtryk af brugerens “mentale model” ­ Kan gennemføres tidligt i projektet ­ Fleksibelt ambitionsniveau Ulemper: ­ Unaturlig situation ­ Forsøgslederrolle meget svær ­ Omfattende analysearbejde ­ Fokus på “novice-brugere” ­ Etiske aspekter: Designere påvirkes meget stærkt Det er en meget stresset situation Hvem og hvad testes ?? Hvem skal have adgang til oplysningerne? Resultater: Der påpeges mange typer af problemer i brugergrænsefladerne: ­ layout ­ “dialog-gang” ­ dokumentation Ofte testes systemet på systemets (opgavernes) præmisser. ”Virkning” påpeges – ”Årsag” skal forsøgslederen afdække Brugerne (forsøgspersonerne) opfatter det som hårdt - men lærerigt og positivt

DIEB-DEB2.20 Opsamling af data Formål: at dokumentere testresultaterne Opgaver: ­ Skriv notater rent og udbyg med forklaring (mens det huskes) ­ Lav oversigt over forløbet for hver forsøgsperson (tabel eller regneark) – kaldes også en logfil Gør det allerede mens der testes eller efter hver dags testning – fordi: ­ Giver os mulighed for at begynde at se mønstre ­ Overblik og check på, at vi ikke har glemt noget ­ Hurtigere i gang med analysearbejdet I laboratoriet: Videooptagelser Redigeret fra tre kilder ­ Skærmbillede ­ 2 fjernstyrede kameraer (zoom og retning) Redigering foregår løbende under testen Tale (på videoen) Logning på computer løbende: giver en kladde til logfilen

DIEB-DEB2.21 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt af usability-rapporter (forskning)

DIEB-DEB2.22 Næste gang Øvelse 2: identifikation og kategorisering af problemer Start 8.30 og slut Instruktion når vi starter