Middelalder og Renæssance

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

Renæssance Rafael: Skolen i Athen.
AT-2 repetitions Quizzzzz
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Det narrative og narrative undervisningsformer.
Marmorkirken Symboler II
TOMAT præsenterer. TOMAT præsenterer Zone Terapi Det er let at give sig selv zoneterapi i hænderne. Vi skal se på 5 simple øvelser man kan gøre hver.
Allerslev Kirke.
Kirkeåret En serie malerier af Knud Andersen med tilknytning
Græsk skulpturkunst.
Tid til lægetjek! Kaldet fra Kristus til den trofaste kirke! Filadelfia.
Nu er der gået lang tid siden, I har hørt nyt fra os. Det beklager vi! Det er ikke kun fordi, vi har ligget på den lade side 
Intuitiv Tarotworkshop vejen til et godt oplæg Center for Human Spirit.
Praktikprojekt 2008 Historie
Evangeliets fjender Enemies of the Gospel Vrăjmaşii evangheliei.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Gabriel Klassiske korinthiske søjler Jomfru Maria Maria læser i skriften Den blå kappe Fra Angelico: ”Bebudelsen” ca Uddrivelsen fra Paradis Undfangelsen.
En befriet fange Romerbrevet kapitel 5-8.
TAMBOUR.COM 2. SEMESTERPROJEKT UDARBEJDET AF DANNI JENSEN OG DAVID OLSEN.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Evangelisk Luthersk Netværk - for fremtidens Kirke.
Den kristne påske.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Middelalderen
NORDKRAFT Jakob Ejersbo 2002
Portrætter i kunsthistorien
Middelalder DK:
Åndelig virkelighed Dødehavsbogrullen Esajas f.Kr.
Teisme vs. naturvidenskabTeisme vs. naturvidenskab  Det teistiske verdensbillede vil således være enig med det videnskabelige verdensbillede i sin beskrivelse.
Et kort overblik over centrale perioder i den vestlige idehistorie
Overblik over renæssancen og barokken
Middelalderen
A A R H U S U N I V E R S I T E T DET TEOLOGISKE FAKULTET HVORDAN FÅR VI RELIGION OG DEMOKRATI TIL AT SPILLE BEDRE SAMMEN? Eller Den religiøse pluralisme.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
Avantgarde, modernisme og realisme
De marginaliserede børn og unge Værdier på spil – Holsted Skole.
Menneskesynet i Renæssancen
Valg af profillinjer Præsentation for forældre til 6. kl.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 29. AUGUST 2015 TEOLOGI FOR LÆGFOLK LEKTOR ELSE KRAGELUND HOLT AARHUS UNIVERSITET ARTS AU DET GAMLE TESTAMENTE.
Tycho brahe.
Galileo Galilei Fysiker..
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
817_Kristus, Konge, du regerer 1, S1 Kristus, Konge, du regerer, al vor styrke er fra dig. Jomfrusøn, som triumferer, lydigt gik du korsets vej. Med dit.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Livets fyrste dræbte I… Ap.G. 3,12-26 Nicolaifællesskabet d. 2/
MAJ-JUNI maj 6. maj 8. maj: Der afsættes farver til prædikestolen.
Barsel mode at flatters hong kong newport international madrid group Source:
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
S1.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
Katekismus- gudstjeneste Bejsnap kirke – 6. marts 2011
Kristus i os – Hvad betyder det?
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Gud og kirken er som……?.
Maria bebudelse Lorenzo di Credi
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
099 – Hør, hvor englesangen toner 1, S1
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Guds arvinger og Kristi medarvinger
201 – Glæd dig, din Herre Gud 1, S1
Biernes Årshjul 2018 Kulturelle udtryksformer. Farver
Billernes Årshjul 2018 Kulturelle udtryksformer. Farver
Præsentationens transcript:

Middelalder og Renæssance

Åby-krucifikset - Kongeguden Ca. 1050-1100 Forgyldte kobberplader på en trækerne Illustrerer middelalderens magtfusion mellem konge og kirke. Stiliseret figur Kristus som en sejrende konge Kongekrone Kongedragt Placeret på et moderne kors   Se forstørrelse   Åby-krucifix Ddet ældste danske krucifiks fra Åby Kirke ved Århus, også kaldet Kongeguden. Det store og originale krucifiks er fremstillet ca. 1050-1100 af forgyldte kobberplader på en trækerne, og illustrerer middelalderens magtfusion mellem konge og kirke. Den stiliserede figur viser Kristus som en sejrende konge med en borglignende krone på hovedet, klædt i kongedragt og placeret på et moderne kors. Originalen kom til Nationalmuseet i 1870 og kan stadig ses dér. Vedhæng, øsken og lås på den sorte lædersnor er udført i forgyldt sølv. Kongeguden, det ældste danske krucifiks fra Åby Kirke ved Århus. Krucifikset er fremstillet ca. 1050-1100 af forgyldte kobberplader på en trækerne, og illustrerer middelalderens magtfusion mellem konge og kirke. Den stiliserede figur viser Kristus som en sejrende konge med en borglignende krone på hovedet, klædt i kongedragt og placeret på et moderne kors. Originalen kom til Nationalmuseet i 1870. Kopien er udført i forgyldt resin med øsken til ophæng i fuld størrelse.

Sengotisk altertavle 1510-15 Den lidende Kristus Menneskelig Mathias Grunewald Sengotisk altertavle 1510-15 af Mathias Grünewald. Den lidende Kristus: hæslig med huden opsvulmet og forreven som følge af piskning og tortur. Et stærkt billede på et hospital, der tog sig af patienter med hudsygdomme. En del af Isenheimeralteret

Renæssance Genfødsel af antikken Videnskaben Kunsten Ad fontes Humanisme Frigørelse fra kirken Mennesket i centrum David - bibelsk fortælling Menneskeligt mod og handlekraft Realisme – detaljer Jordnær ← Ungrenæssance Højrenæssance → Donatello + Michelangelo. David

Cimabue: 126o/80 +Rafael: 1505 + Parmigianino: Madonna med den lange hals. 1534-40

Madonna med den lange hals 1534-40 Manierisme Fokus på kroppen Elegante slyngede linjer Bevægelse Madonna med den lange hals