© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Advertisements

1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
5 IT-didaktiske principper
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Fokuspunkter ved udarbejdelse af en god folkeoplysningspolitik
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Det udvidede klasserum
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Realkompetencevurdering i Danmark
Opsamling >> Direktør i Danmarks Biblioteksforening Michel Steen-Hansen >> Sekretariatsleder i Dansk Folkeoplysnings Samråd Trine Bendix Knudsen Rum for.
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
PETS 2004 Hjørring, lørdag den 20. marts Strategi for D 1440.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Den brændende platform
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Jytte Juul Jensen Pædagogen som social netværksarbejder
E-værktøjer og realkompetencer - betydningsfelter og dilemmaer
Hvad er realkompetencevurdering?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Fokus på Realkompetence
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Læring og inklusion i skolen
Samarbejde med kommunerne
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Voksenuddannelse og regional udvikling KOMPETENCEmidt startkonference 8. maj 2008 Palle Rasmussen Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi Aalborg Universitet.
Brugerinddragelse og palliation
Lærerprofessionen.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Er folkeoplysning og folkebiblioteker hinandens modsætninger? Tidl. Formand for Folkeoplysningsudvalget Jens Stenbæk.
Frivillighed på kommando findes ikke
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Mitraniketan, Indien. Gonobidyalaya’er, Bangladesh.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Sygepleje og fagidentitet
FORSIDEVARIANT 2 1 DEN PRÆSHOPITALE INDSATS KREDS MIDTJYLLAND - 7. APRIL 2015 GRETE CHRISTENSEN.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Mission HVORFOR er vi her og hvad vil vi opnå ? DVL skaber gode vandreoplevelser for hele livet, hvor vi får mere end vandring Socialt samvær Det er sikkert.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Hvordan skal firmaidrætten prioritere sine økonomiske ressourcer? (spgm. 4) Ønske om flere ressourcer Ønsker om færre ressourcer Stor og meget stor betydning.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
En dagsorden som er større end dig selv DB 2017.
Kvalitet i folkeoplysningen
Bløde færdigheder er hård valuta
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at realkompetence repræsenterer noget, der er lige så værdifuldt som formel kompetence – og i givne sammenhænge kan erstatte og svare til formel kompetence Realkompetence økonomiserer de menneskelige og økonomiske ressourcer - realkompetence er en byggesten i projekt livslang læring – skaber værditilvækst

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D ”Det hele menneske” er ikke blot et ideal, men en forudsætning for at sikre den enkeltes økonomiske, sociale og mentale overlevelse i det moderne liv og samfund – og dermed for sammenhængskraften Kompetenceudvikling er godt / Kompetenceudvikling er nødvendigt Spændingsfeltet mellem det individuelle og det overordnede samfundsøkonomiske niveau Kompetencetankegangen sikrer legitimiteten & politisk gunst = tilskud VIL folkeoplysningen være med?

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysningen giver borgerne unikke muligheder for at vedligeholde og udvikle alle facetter af tilværelsen. Hvordan kan folkeoplysningen bidrage til den brede, livslange kompetenceudvikling, der sikrer sammenhængskraft og livsduelige borgere? KAN folkeoplysningen være med? Kan folkeoplysningen dokumentere hvad den bidrager med?

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Nyt uddannelsespolitisk fokus: Realkompetence: fællesbegreb for voksnes samlede læring i det formelle uddannelsessystem på arbejdspladserne i folkeoplysningen, det frivillige arbejde, foreningslivet Folkeoplysning skal (fortsat) supplere eksamensrettet undervisning Synliggørelse af realkompetence erstatter ikke, men supplerer eksamenspapirer

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D UVM’s redskab skal italesætte og dermed synliggøre ”det, den enkelte kan” vedr.: Læringskompetence Sociale kompetencer Kreative-innovative kompetencer Kommunikationskompetence IT-kompetencer Selvledelses- og organisatoriske kompetencer Interkulturelle kompetencer

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysning: Foreningsarbejde: Frivilligt og socialt arbejde:

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysningen som livslang læring – fælles afsæt på tværs af aktivitetstyper – set fra deltagernes/medlemmernes synsvinkel - møde voksne i øjenhøjde - afsæt i den reelle kompetence - afsæt i erfaringer - opleves som relevant - inkluderende - faglig dygtiggørelse

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysningen som mødet på tværs af traditionelle skel: - Er formen i sig selv demokratisk dannende? Folkeoplysningens faglige indhold: - Er den af sekundær betydning? Demokratiske kompetencer: - En kombination af viden, holdninger og adfærd!