Efaringer fra TDC Internet Claus Schmidt, Analysechef TDC Internet, Online.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
- Præsentation af bold.dk. – Danmarks første og største rene fodboldavis på nettet blev i efteråret 1999 Danmarks første net baserede.
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
MUSEN ELLER TRYK PÅ ”ENTER”
Dataindsamling og kildebearbejdning
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Teknik event i det mørke Jylland IV Geocaching uden at det koster et ton papir og litervis af printerblæk Understøttes af: Smart phones PDA’ere Flere af.
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Artikler om annoncehajer Hvad kendetegner en annoncehaj ? Markedet Etiske retningslinier. Nyt initiativ fra FDIM Sådan undgår du falske fakturaer. Løsblad.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Firewalls & netsikkerhed Henrik Størner,
Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen
Formularer (Access, del 3)
E-commerce hos Bon’A Parte
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Internetstatistik - hvorfor og hvordan? Thomas Duschek IT-Højskolen
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
AARHUS UNIVERSITET 19. JUNI 2013 ANALYTICS 19. JUNI 2013 HVORDAN FÅR DU NOGET UD AF GOOGLE ANALYTICS.
ITU/DKM - Interaktionsdesign opgave 5 - afleveret den 11. april 2000
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ?
ASP.NET Cache, State DataGrid og Diagnostics. Agenda – ASP.NET Cache, State og Cookies ( 1 del ) –Cache –Static member –Application State –Session State.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Quality Management Systems
Erhvervsstyrelsen Erhvervsstyrelsen varetager blandt andet registrering af virksomheder og offentliggørelse af registrerede virksomhedsdata Erhvervsstyrelsen.
EBF seminar - Tirsdag den 24. april 2012 Velkommen til MIELE A/S.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Validitet og reliabilitet
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9.
Internetbaseret spørgeskemaer ved Center for Spiseforstyrrelser
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 12.
Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Introduktion til web-analyse Page 1Copyright: Instadia A/S, 2003 Web-analyse i et praktisk perspektiv.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10 Kommerciel personalisering, Anders Kragelund,
ANALYSE AF WEBADFÆRD – F2003 ANALYSE AF WEBADFÆRD - LEKTIONSGANG 12.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 12.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10.
ANALYSE AF WEBADFÆRD | F2003 OAW – LEKTIONSGANG 8.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
ANDERS BLAUENFELDT | 1 TRAFIK- OG ADFÆRDSMÅLING PÅ INTERNET Anders Blauenfeldt Juni 2002
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 6. ANALYSE AF WEBADFÆRD AGENDA Opsummering, øvelse 2 –PROs and CONs ved eget databaseudviklet system Gallup RedMeasure.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Formular designer – Basis Efterår 2016 Tilst
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Markedsanalyse for LSC
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
MCB opstartskursus Kom godt i gang & Få succes på nettet.
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Gennemgang af rapporterne
World Animal Protection
Præsentationens transcript:

Efaringer fra TDC Internet Claus Schmidt, Analysechef TDC Internet, Online

Baggrund / hvor kommer jeg fra ? Analysechef i TDC Internet, Online Medlem af FDIM (tidl. metodeudvalg gennem ca 3 år Tidligere TV 2 Reklame A/S Ca. 4-5 års internet-analyseerfaring, Uddannelse cand.merc. m. spc. Branche- og markedsanalyse TDC Internet er den største ISP i Danmark Datterselskab af TDC A/S Online er internet-medieafdelingen FDIM: Foreningen af Danske Internet Medier

Agenda …en rundtur i ”min verden”…

Min verden… Internetmåling og –analyse FDIM – brancheplan RedMeasure – før og efter, fordele og ulemper RedMeasure i praksis Hvis tid: anvendt analyse / strategiarbejde

… der er mange begreber i internetmåling… Referring page Dækning Unique visitors Visitors Unique visitors User sessions Visits Frekvens Page impressions Page displays Exposures Hits Clickthrough Clickrate Bannertryk Cookie Push Proxy Cache Request Page displays Frames Logfile Paneler Robots Crawlere Firewall Traffic Reach Demographics Questionnaire Usikkerhed Bias Intranet

De vigtigste metoder Spørgeskemaer Internetpaneler Logfilsanalyse Webmeasure Stikprøvebaseret, erindring Stikprøvebaseret, registrering Serverbaseret, registrering Browserbaseret, registrering

De vigtigste begreber og problemstillinger Unique vistors Dækning og frekvens Tredjepartsmåling Caching Sidedefinition (f.eks. frames) Udenlandske sites Stikprøvestørrelse Statistisk usikkerhed Skematræthed Respondent bias Demografi m.a.o. reliabilitet og validitet (troværdighed og gyldighed)

Internetpaneler (stikprøvebaseret) Ingen cacheproblemer Tredjepartsmåling Demografi (repræsentativitet ?) Samlet tælling (incl. udenlandske sites) Statistisk usikkerhed Repræsentativitet? Kun hjemmeforbrug Stiller krav til deltageres tekniske niveau (download/installering/drift) ”In tab” vs. Bruttostikprøve Sjælden opdatering (mdl.) Pris Fordele:Ulemper: Sandsynligvis reliabilitet men muligvis mangelfuld validitet

Logfils analyse (serverbaseret) Kører automatisk ved drift af webserver, dvs. ingen opsætning. Daglig opdatering Ingen Unique Visitors, frekvens Stort tidsforbrug Ingen validitet i data Måler forespørgsler, ikke viste sider Måler IP-adresser Egen måling – ikke troværdigt Ingen demografi Optager serverkapacitet Fordele:Ulemper: Muligvis reliabilitet men sikkert mangelfuld validitet

Gallup WebMeasure (browserbaseret) Totaltælling – ingen statistisk usikkerhed Ingen cacheproblemer Tredjepartsvalideret Hyppig opdatering (4-8 gg/dag) Unique Visitors Dækning og frekvens Veldefinerede begreber ”Spider” holder øje med snyd Indledende tagning / planlægning Ingen demografi Fordele:Ulemper: Reliabilitet og størst mulig validitet

Internetmåling i Danmark - hovedpunkter Red Measure er standard for trafikmåling Unikke besøgende, sidevisninger, antal besøg Tal (ranglisten) offentliggøres hver uge samt Dagbladet Børsen FDIM koordinerer markedsdeltagernes holdninger - Gallup leverer måleværktøjet Vi har ikke tilknyttet en demografimåling Her bruges f.eks. NetValue, Net//Ratings, Indeks Danmark, Market*Monitor, egne undersøgelser …

Internetmåling i Danmark - rollefordeling FDIMs Metodeudvalg FDIM Bestyrelsen TNS Gallup Red Measure Netmedier / sælgere Jubii, TV 2, SOL, opasia.... Mediekøbere Dansk Annoncørforening Tager beslutningerMåler og leverer data Vil dokumentere deres medie Ønsker dokumentation stiller tekniske krav undersøger metoder vejleder om anvendelse undersøger nye tiltag Koordinerer interesser

Før Red Measure... Fire faktiske undersøgelser i samme periode (1999) : antal besøgende pr. uge

…efter Red Measure: -en ”fælles valuta” ! Screendump fra FDIMs website – den officielle liste

Overblik over konkurrenterne: UV

Overblik over markedstendensen: DIX 2001 DIX er et sammenvejet indeks over aktiviteten på de ti største sites. Indeks 100 = Uge

Krav til måling: en stump kode på hver side

Find tallene i WebMeasure… Log in... Vælg rapport-type og frekvens...

-vigtige nøgletal - zoom in på enkeltsektioner

Fordele og ulemper ved Red Measure unikke brugere = dækning totaltælling - ingen cache = sikkerhed udføres og valideres af tredjepart Standardiseret metode Tal for forskellige sites kan sammenlignes direkte ! konstant opdaterede online- data mange rapporter ”intet” arbejde selv! lidt ekstra arbejde ved implementering og ved nye sektioner gør siderne marginalt tungere ingen udenlandske sites ingen demografi Fordele:Ulemper:

WebMeasure-brug i TDC Internet (hovedtræk) Benchmark i forhold til konkurrenter FDIM-sites, DIX, WebSiteIndex Historisk udvikling Total og på delområder Udvikling på enkeltområder / delsites Områdeansvarlige kan selv følge med i deres område Rapportering til samarbejdspartnere Trafiktal til dokumentation af potentiale ved bannersalg Design: OS og browsere Navigation: referring URL

Dokumentation: siteniveau Anført som procent af total-trafik en bestemt uge i 2001

Dokumentation: aktivitet / frekvens Anført for en bestemt uge i 2001

Dokumentation: tidsstyring Anført for en bestemt uge i 2001 for et specifikt site

Browsere

Skærmopløsning

Farvedybde / -palette

Søgemaskiner

Stianalyse

Besøgsfrekvens

Loyalitet

Online salgsflow, eksempel: tilbud.opasia.dk PI: > 100 % salg.xp.opasia.dk PI: ??? -> ??? % RESULTAT: SALGSFLOWET FOR NETEXPRESS KAN OPTIMERES internet.opasia.dk PI: > 17 % internet.opasia.dk PI: > 13 % internet.opasia.dk PI: > 6 % internet.opasia.dk PI: > 2 % internet.opasia.dk PI: 642 -> 1 % NetExpress 24% tabt 51% tabt66% tabt45% tabt 83% tabt 99% tabt. Ekstra sider = Ekstra tab Tal for en periode i 2002