Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Krav til informationsformidling
Peter Nedergaard: Undervisning i ”Videnskabsteori, Undersøgelsesdesign og Kildekritik” – Argumentationsanalyse – Uge 37 Dagsorden Generelt om argumentationsteori.
18 huller med Jonna & Jan Del 1 ud af 2 REGELAFTEN HULSPIL.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Mindreåriges patientrettigheder
Argumentationslære Henriette Lungholt
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Argumentationsformer
Anvendt Statistik Lektion 4
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Etisk Argumentation Efter Morten Dige, ph. d
”Kaldet til kærlighed”
Den gode opgave Lotte Rienecker m. fl., Den gode opgave. Gyldendal 2000.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Fesapo, 4. figur: e(dyr, enhjørning) a(enhjørning, dyr_med_horn) Ergo: o(dyr_med_horn, dyr e(mand, gift_ungkarl) a(gift_ungkarl, mand) Ergo: o(mand, mand)
Om ligheden mellem Toulmin og klassisk logik
P O R T R Æ T A F Ludvig Holberg. I N D H O L D S F O R T E G N E L S E Portræt af Ludvig Holberg Kapitel 1- Holbergs baggrund Kapitel 2 - Rejser Kapitel.
1 Aftenens program 1. Velkomst 2. Regeludvalget 3. De nyeste ændringer 4. Hulspilsregler 5. En bold skal spilles som den ligger (regel 13) 6. Dropperegler,
Henriette Lungholt marts 2010 Argumentationslære.
Ondskab
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
[Navne på dem i gruppen] [EMNET]. [Her skriver I kort om den påstand eller de tal, som I har undersøgt] [Også hvem, der er fremkommet med påstanden/tallene]
FEN Diskret matematik/Seminar 3 - proofs 1 Beviser Et bevis er en argumentation, som overbeviser om, at en påstand er sand, påstanden kaldes.
Sportsråd 10 regler. Regel nr.1 Anvend sportstøj...
Sportsråd 10 regler. Regel nr.1 Anvend sportstøj...
© Søren Viemose KALØVIG Kvinder og forhandling. © Søren Viemose KALØVIG Konklusioner De såkaldt uforklarlige forskelle er ikke uforklarlige mere Mænd.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2008.
Argumentationslære Henriette Lungholt
Argumentationsteori.
Henriette Lungholt Uge Argumentationslære.
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Argumentationsteknik
Formidling 22. Oktober 2007.
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Bioetiske overvejelser - GMO
Medierne og den politiske kommunikation
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Dansk Boldspil-Union En Del af Noget Større Praktiske lovændringer 2016/2017.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 3: Sideordnede og underordnede belæg.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
Sportsråd 10 regler.
Tab og svind afsætning.
Opgavens argumentation og kildeinddragelse i lokale U91
SRO 2018 hHx.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg på gulvet, går det i stykker. Dette æg er gået i stykker. Ergo: Nogen må have tabt det på gulvet. Nogle socialister er ikke lærere. Ergo: Nogle lærere er ikke socialister. Alle logikere er begavede mennesker. Nogle begavede mennesker har været på Månen. Ergo: Nogle logikere har været på Månen.

Logisk set kap.7, planche 2 Formelle fejlAlle cyklister har økonomisk sans. Ingen landmænd er cyklister. Ergo: Ingen landmænd har økonomisk sans. Alle gardister er høje mænd. Ingen gifte ungkarle er høje mænd. Ergo: Nogle gifte ungkarle er ikke gardister. Enhver person, der har feber, har det varmt. Ergo: Enhver person, der har det varmt, har feber.

Logisk set kap.7, planche 3 Informelle fejl (”spiller på tvetydigheder eller andre sprog-tricks”) Manden sidder. Manden sidder derefter ikke. Ergo: Manden sidder og sidder ikke. 2 er lige og 3 er ulige. 5 er 2 og 3. Ergo: 5 er lige og ulige. Manden kan skrive om et øjeblik. Manden kan lade være at skrive om et øjeblik. Ergo: Det kan være, at manden både skriver og ikke skriver om et øjeblik. Alt hvad upålidelige folk siger er forkert. X er upålidelig og siger Y. Ergo: Y er forkert.(Ad hominem)

Logisk set kap.7, planche 4 God argumentation skal være baseret på troværdige og velunderbyggede præmisser åbent inddrage al relevant information være logisk gyldig Dårlig argumentation kan bero på informelle fejl (tvetydighed, utroværdige eller ikke- underbyggede præmisser, “ad hominem”, skjulte præmisser etc.) formelle fejl (ingen logisk gyldighed)

Logisk set kap.7, planche 5 Stephen Toulmins argumentationsmodel Kendsgerninger (informationer, belæg) Regel/hjemmel Ergo: Konklusion (påstand) K : Kendsgerninger P : Påstand/konklusion R : Regel/ hjemmel

Logisk set kap.7, planche 6 Der er brug for at gribe ind mod butikstyveri Der er brug for at iværksætte video- overvågning i butikkerne

Logisk set kap.7, planche 7 Der er brug for at gribe ind mod butikstyveri Der er brug for at iværksætte video- overvågning i butikkerne Butikstyveri kan kun imødegås med videoovervågning i butikkerne

Logisk set kap.7, planche 8 Der er brug for at gribe ind mod butikstyveri Der er brug for at iværksætte video- overvågning i butikkerne Butikstyveri kan kun imødegås med videoovervågning i butikkerne Andre kendte meto- der end video-over- vågning i butikkerne er urealistiske

Logisk set kap.7, planche 9 Der er brug for at gribe ind mod butikstyveri Der er brug for at iværksætte video- overvågning i butikkerne Butikstyveri kan kun imødegås med videoovervågning i butikkerne Andre kendte meto- der end video-over- vågning i butikkerne er urealistiske Medmindre man ved videoovervågning forvolder større skade end butikstyveriet

Logisk set kap.7, planche 10 Ud fra de givne kendsgerninger (informationer/belæg), K, må reglen, R, som kan begrundes med henvisning til B, give os hjemmel til at hævde, at påstanden P gælder - i hvert fald med en vis sikkerhed (sandsynlighed) S dvs. medmindre en undtagelse U optræder. K : Kendsgerninger P : Påstand/konklusion R : Regel/ hjemmel B : Begrun- delse U : Dvs. bortset fra undtagelser S : Med en vis sandsynlighed

Logisk set kap.7, planche 11 Der er brug for at gribe ind mod butikstyveri Der er brug for at iværksætte video- overvågning i butikkerne Butikstyveri kan kun imødegås med videoovervågning i butikkerne Andre kendte meto- der end video-over- vågning i butikkerne er urealistiske Medmindre man ved videoovervågning forvolder større skade end butikstyveriet Kendsgerninger (belæg):Påstand: Hjemmel: Begrundelse: Undtagelser:

Logisk set kap.7, planche 12 Man bør gribe ind mod butikstyveri Man bør gribe ind mod det, der kræn- ker menneskers basale rettigheder. Respekt for den enkeltes rettig- heder er afgørende for den enkelte. Medmindre indgrebet krænker andre og vigtigere rettigheder. Kendsgerninger (belæg):Påstand: Hjemmel: Begrundelse: Undtagelser: Butikstyveri krænker menneskers basale rettigheder Deontologisk argumentation.

Logisk set kap.7, planche 13 Man bør gribe ind mod butikstyveri Man bør gribe ind over for det, som fører til et uaccep- tabelt samfund. Det er vigtigt at have et velfungerende samfund. Medmindre indgrebet fører til større problemer end butikstyveriet. Kendsgerninger (belæg):Påstand: Hjemmel: Begrundelse: Undtagelser: Butikstyveri fører til et uacceptabelt samfund. Utilitaristisk argumentation.