En ny model for bibliotekernes rum Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, IVA Fra biblioteksmodel til effekt Bymose Hegn, Helsinge d. 10. maj 2012
Ny samfundsmæssig kontekst Globalisering Aftraditionalisering Kulturel frisættelse Viden- og oplevelsessamfund
Hvad skal folkebiblioteket styrke: Erkendelse/erfaring - at vide hvem jeg er, og hvad jeg kan Engagement - lysten til at deltage og udtrykke sig kreativt Empowerment - understøtte stærke og selvstændige medborgere, der selv kan løse hverdagens problemer og deltage i fællesskabet Innovation - give nye svar på praktiske problemer eller at udvikle helt nye koncepter, metoder eller kunstneriske udtryk
Erkendelse/erfaring Inspirationsrum Læringsrum Opleve Opdage Innovation Empowerment Deltage Skabe Performativt rum Møderum Engagement
Om modellens ”rum”: Ikke konkrete rum, men muligheder… Ikke kun det fysiske bibliotek, men også det virtuelle Ikke afgrænsede ”rum” men samspil mellem dem
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Inspirationsrum Rummet for meningsfulde oplevelser gennem fortælling og andre kunstneriske og æstetiske udtryk inden for alle medier, kulturformer og -genrer. Biblioteksrummet kan også være en oplevelse i sig selv og en scene for live events og kulturelle arrangementer. Inspirationsrummet understøtter især erkendelse/erfaring og innovation.
Inspirationsrum?
Inspirationsrum - Fra kulturfabrik til oplevelsesrum
Inspirationsrum – rummet som oplevelse
Inspirationsrum – rummet som oplevelse
Inspirationsrum – rummet som oplevelse
Virtuelt inspirationsrum: www.musikbibliotek.dk - HØRbar: bop death metal dreampop Faith no more field recording Finland Front 242 Ghostly International Growing Gospel idm JazzNord Ensemble Kellermensch MC Hansen neo-folk Randers Rubarb Sangværket shoegaze Truly world music
BibZoom som inspirationsrum Country & western for begyndere Country er et udpræget amerikansk fænomen og her i landet er genren nok lidt ugleset. Men der er guld til dem, der graver!
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Læringsrum Rummet, hvor børn/unge/voksne kan opdage og udforske verden og dermed styrke deres kompetencer og muligheder gennem fri og uhindret adgang til information og viden. Herunder f.eks. lektiecafeer, studiepladser, åbne kurser og eksperimentarier. Læringsrummet understøtter især erkendelse/erfaring og empowerment
Hvad er læring? - en dialogorienteret proces, der tager udgangspunkt i brugernes egne erfaringer og deres ønske om at definere deres egne læringsbehov
Læringsrum ?
Læringsrum
Edutainment
Rum til studier
Studier i grupper
- Og individuelt
Læring på nettet – DR & Bibliotek.dk Biblioteksvagten Inspireret af en forelæsning? Få Biblioteksvagten til at hjælpe med at finde mere af samme slags materiale.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Møderum Et åbent, offentligt rum, hvor borgerne som et tredje sted mellem arbejde og hjem kan møde andre, der er som dem selv og forskellige fra dem selv, og møde meninger, der bekræfter dem og udfordrer dem gennem diskussion og debat. Møderummet understøtter især empowerment og engagement
Møderum?
Livingroom - Lounge
Uformelle møder…
Intime møder…
Hænge ud…
Dialog og debat
Dialog om hvad…
Møder via nettet.. Ageforce.dk Brug biblioteket Hvis du vil mødes med dine venner fra AgeForce.dk, så brug dit lokale bibliotek. Her er altid plads, og uanede mængder af viden er lige ved hånden
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Performativt Rum Et rum hvor brugerne i samspil med andre kan skabe nye kreative udtryk i mødet med kunst og kultur gennem interaktive spil, skrive-, lyd- og videoværksteder og andre kreative udfoldelser. Det performative rum understøtter især engagement og innovation
Performativt rum?
Performativt rum Bibliotek 10, Helsinki
Ordsskælv 2200 N
Demoteket - Do-it-yourself-kultur
Biblioteket som fysisk og virtuelt rum i videns og oplevelsessamfundet Den nye model kan anvendes som: Ramme om diskussion af bibliotekets overordnede formål og legitimitet. Mapping af bibliotekets konkrete tilbud og funktioner. Prioritering af de enkelte rum. Udvikling af programmer, der understøtter de enkelte rum.
Erkendelse/erfaring Inspirationsrum Læringsrum Opleve Opdage Innovation Empowerment Deltage Skabe Performativt rum Møderum Engagement