Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom? Vidensnetværket Konference d. 26. maj 2010 Erhvervskonsulent Margrethe Munk OPUS Hvidovre Psykiatrisk Center Hvidovre
Svar: Har vi ”råd” til ikke at have plads - i et velfærdssamfund? Det handler om holdninger!
Opgaver for erhvervskonsulent Primærbehandler for 7 pt. Erhvervskonsulent – for teamets 80 patienter – visiterede individuelle forløb Støttende ad hoc opgaver i forhold til eksterne samarbejdspartner – Jobcentrene og eksterne udbydere Erhvervsgruppeforløb x 2 årligt
Kognitive forstyrrelser Mange af de unge i OPUS har kognitive forstyrrelser Nedsat opmærksomhed Evnen til at planlægge en handling Koncentrationsforstyrrelser Hukommelsesproblemer Afgørende betydning for arbejdsevnefunktionen – match gruppe! Kognitive funktioner= evnen til at koncentrere sig, huske, tænke og bearbejde indtryk. 1) Forskellige grupperinger af forsk. Kognitive forstyrrelser, bla. Afhængig af IQ. 2) Nedgang ved debut, ellers stabilitet (ikke neurodegenerativ lidelse) 3) Opmærksomhed- Filterhypotesen Mangler evnen til at filtrere sanseindtryk, så relevante stimuli ikke nødvendigvis udvælges og irrelevante stimuli ikke hæmmes. Dermed fjernes en vigtig beskyttelsesfunktion der normalt værner mod kognitiv overbelastning. Ses uafh. Af tilstand og ofte hos raske familiemedlemmer og hos høj-risiko- børn. IQ – præmorbid IQ 1 SD under gennemsnit. Nedgang omkring og lige efter sygdomsdebut men stabilisering på nye niveau indenfor 2 år efter debut. Lav præmorbid IQ risikofaktor for tidlig debut og sværere sygdomsforløb. Andre kognitive funktioner er vigtigere prædikatorer end IQ Hukommelse: Ofte flere SD under gennemsnit. Nogle pt. Resultater sammenlignlige med demente. Proæderal hukommelse ikke påvirket Især semantisk (ords betydninger, begreber) korrelerer med formelle tankeforstyrrelser, jf. neologismer Især sekundær hukommelse – info der indlæres og huskes mere end et par minutter.
Når psykisk sygdom forstyrre vejen til drømmejobbet Opleves det at følelser og tanker tager overhånd og tager magten Den unge lider under symptomerne Har svært ved at fungere sammen med andre mennesker – i studiet eller jobbet Arbejdsevnen påvirkes
Så er der behov for hjælp til at overskue situationen
Grundsymptomer set indefra og udefra Egen oplevelse Hvad andre oplever Tankestop Taber tråden i samtalen Følelsesforstyrrelser Forvirret og ambivalent Apati Isoleringstendens Tankemylder Usammenhængende tale Manglende energi Inaktiv – udeblivelse Hukommelses prob. Glemmer aftaler Angst for fremmede Melder afbud
Grundsymptomer set indefra og udefra Egen oplevelse Hvad andre oplever Isolation og indsynken Usoigneret og spiser i sig selv usundt, rodet bolig Nedtrykthed Ser trist ud – træthed Lysoverfølsomhed Går med solbriller i regnvejr Lydoverfølsomhed Skælder ud over larm
Symptomer der påvirker samtalen også på jobcenteret Aktive psykotiske symptomer Nedsat opmærksomhed Forstyrret hukommelse Langsom eller nedsat reaktionstid Forlænget indlæring
Forudsigeligheden er væk! Øvrige faktorer der kan påvirke den unge under samtalen - på jobcenteret Mange uåbnede rudekuverter – trusler Lovkrav der er uoverskuelige Jobcenter medarbejderen som autoritet Trussel om tab af forsørgelsesgrundlag Trussel om tab af bolig Trussel om tab af drømmejobbet Frygt for fremtiden Forudsigeligheden er væk!
Holdninger til de unge Tro på at den unge gør sit bedste Tro på at den unge har ressourcer Det er ok at give den unge tid til eftertanke Udeblivelse er ikke begrundet i manglende vilje til samarbejde Vær det vikarierende håb Mød den unge som ”den længe ventede gæst”
Adfærd overfor de unge Skab kontakt og tillid – forudsigelighed Vær klar og tydelig i kommunikationen Lyt til drømme for fremtiden Afdæk barriere og bevar håbet Giv klar og enkel skriftlig information om aftaler og jobplaner Ved information om pligter og rettigheder, vær klar og præcis Anerkendende attitude Hjælp med at sætte mål – og delmål
Opbyggende faktorer Støtte til nyorientering på arbejdsmarkedet i vedligeholdelses- fasen efter psykosen Samarbejd med OPUS - eller anden behandler Enkel og præcis kommunikation om muligheder, pligter og rettigheder Ro i samtalen og med en dagsorden for at sikre forudsigelighed
Også i gang Det kræver mod og forberedelse for den unge at komme i gang igen Aftal med den unge hvad der skal siges om sygdom og symptomer til studievejleder, arbejdsgiver og kollegaer Støt den unge i at formulere hvad der skal sige, aftal hvem og hvordan der skal informeres om symptomer og sårbarhedshensyn Sørg for at der er opbakning og opfølgning
Tak for opmærksomheden Erhvervskonsulent Margrethe Munk Vesterbrogade 31. 1. Sal 1620 Kbh. V Tlf.: 20 40 48 50 margrethe.munk@opus-kbh.dk