Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Velkommen til Temaaften om skizofreni Emil Brahe Birthe Bruun Olsen Karin Bonde Jessen Tegning; F.M.Heiko Gutberlett; ”Skizofreni” 2002.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Konklusion på Workshop om sindslidende
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Psykoedukation til unge i OPUS
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Aulum Fritidscenter Lørdag den 9 oktober 2010.
En konsulent er : • -En praktiserende læge • -der er ansat af Regionen • der har en særlig viden eller erfaring indenfor et eller flere områder. • der.
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Sundhedsfremme København 27. maj 2010 Debatarrangement om
Vold - et fælles anliggende
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Sårbarhed hos børn og unge
Angstens ansigt Smiler man mere efter endt psykoterapeutisk behandling? Marianne Lau. Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
Skizofreni og skizotypisk sindslidelse – hvad er det?
Uddannelsesafklarende samtaler
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
MØDE I ARBEJDSMARKEDSUDVALGET 14. MAJ 2012 TEMA: SAMARBEJDE MED PSYKIATRIEN 1.
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
VELKOMMEN TIL Temaaften om skizofreni Emil Brahe Birthe Bruun Olsen Karin Bonde Jessen.
Håndtering af Sygefravær
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
På vej mod et godt ungdomsliv
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Hvordan man bekæmper mobning
Psykiatriens Hus – et konstrueret patientforløb. Kenneths situationProfessionel kontaktLovgivningDok-system Dag 1 Kenneth søger hjælp hos kommune pga.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Skizofreni, årsager og symtomer Undervisere:
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Lær at tackle job og sygdom Seminar Nicolaj Holm Faber chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning Lea Hegaard chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At motivere til forandring
Redskaber og overvejelser
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom? Vidensnetværket Konference d. 26. maj 2010 Erhvervskonsulent Margrethe Munk OPUS Hvidovre Psykiatrisk Center Hvidovre

Svar: Har vi ”råd” til ikke at have plads - i et velfærdssamfund? Det handler om holdninger!    

Opgaver for erhvervskonsulent Primærbehandler for 7 pt. Erhvervskonsulent – for teamets 80 patienter – visiterede individuelle forløb Støttende ad hoc opgaver i forhold til eksterne samarbejdspartner – Jobcentrene og eksterne udbydere Erhvervsgruppeforløb x 2 årligt

Kognitive forstyrrelser Mange af de unge i OPUS har kognitive forstyrrelser Nedsat opmærksomhed Evnen til at planlægge en handling Koncentrationsforstyrrelser Hukommelsesproblemer Afgørende betydning for arbejdsevnefunktionen – match gruppe! Kognitive funktioner= evnen til at koncentrere sig, huske, tænke og bearbejde indtryk. 1) Forskellige grupperinger af forsk. Kognitive forstyrrelser, bla. Afhængig af IQ. 2) Nedgang ved debut, ellers stabilitet (ikke neurodegenerativ lidelse) 3) Opmærksomhed- Filterhypotesen Mangler evnen til at filtrere sanseindtryk, så relevante stimuli ikke nødvendigvis udvælges og irrelevante stimuli ikke hæmmes. Dermed fjernes en vigtig beskyttelsesfunktion der normalt værner mod kognitiv overbelastning. Ses uafh. Af tilstand og ofte hos raske familiemedlemmer og hos høj-risiko- børn. IQ – præmorbid IQ 1 SD under gennemsnit. Nedgang omkring og lige efter sygdomsdebut men stabilisering på nye niveau indenfor 2 år efter debut. Lav præmorbid IQ risikofaktor for tidlig debut og sværere sygdomsforløb. Andre kognitive funktioner er vigtigere prædikatorer end IQ Hukommelse: Ofte flere SD under gennemsnit. Nogle pt. Resultater sammenlignlige med demente. Proæderal hukommelse ikke påvirket Især semantisk (ords betydninger, begreber) korrelerer med formelle tankeforstyrrelser, jf. neologismer Især sekundær hukommelse – info der indlæres og huskes mere end et par minutter.

Når psykisk sygdom forstyrre vejen til drømmejobbet Opleves det at følelser og tanker tager overhånd og tager magten Den unge lider under symptomerne Har svært ved at fungere sammen med andre mennesker – i studiet eller jobbet Arbejdsevnen påvirkes

Så er der behov for hjælp til at overskue situationen

Grundsymptomer set indefra og udefra Egen oplevelse Hvad andre oplever Tankestop Taber tråden i samtalen Følelsesforstyrrelser Forvirret og ambivalent Apati Isoleringstendens Tankemylder Usammenhængende tale Manglende energi Inaktiv – udeblivelse Hukommelses prob. Glemmer aftaler Angst for fremmede Melder afbud

Grundsymptomer set indefra og udefra Egen oplevelse Hvad andre oplever Isolation og indsynken Usoigneret og spiser i sig selv usundt, rodet bolig Nedtrykthed Ser trist ud – træthed Lysoverfølsomhed Går med solbriller i regnvejr Lydoverfølsomhed Skælder ud over larm

Symptomer der påvirker samtalen også på jobcenteret Aktive psykotiske symptomer Nedsat opmærksomhed Forstyrret hukommelse Langsom eller nedsat reaktionstid Forlænget indlæring

Forudsigeligheden er væk! Øvrige faktorer der kan påvirke den unge under samtalen - på jobcenteret Mange uåbnede rudekuverter – trusler Lovkrav der er uoverskuelige Jobcenter medarbejderen som autoritet Trussel om tab af forsørgelsesgrundlag Trussel om tab af bolig Trussel om tab af drømmejobbet Frygt for fremtiden Forudsigeligheden er væk!

Holdninger til de unge Tro på at den unge gør sit bedste Tro på at den unge har ressourcer Det er ok at give den unge tid til eftertanke Udeblivelse er ikke begrundet i manglende vilje til samarbejde Vær det vikarierende håb Mød den unge som ”den længe ventede gæst”

Adfærd overfor de unge Skab kontakt og tillid – forudsigelighed Vær klar og tydelig i kommunikationen Lyt til drømme for fremtiden Afdæk barriere og bevar håbet Giv klar og enkel skriftlig information om aftaler og jobplaner Ved information om pligter og rettigheder, vær klar og præcis Anerkendende attitude Hjælp med at sætte mål – og delmål

Opbyggende faktorer Støtte til nyorientering på arbejdsmarkedet i vedligeholdelses- fasen efter psykosen Samarbejd med OPUS - eller anden behandler Enkel og præcis kommunikation om muligheder, pligter og rettigheder Ro i samtalen og med en dagsorden for at sikre forudsigelighed

Også i gang Det kræver mod og forberedelse for den unge at komme i gang igen Aftal med den unge hvad der skal siges om sygdom og symptomer til studievejleder, arbejdsgiver og kollegaer Støt den unge i at formulere hvad der skal sige, aftal hvem og hvordan der skal informeres om symptomer og sårbarhedshensyn Sørg for at der er opbakning og opfølgning

Tak for opmærksomheden Erhvervskonsulent Margrethe Munk Vesterbrogade 31. 1. Sal 1620 Kbh. V Tlf.: 20 40 48 50 margrethe.munk@opus-kbh.dk