SEO PÅ AU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Grundlæggende PowerPoint
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Funktioner Grundbegreber.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
Sprog/billeder på Internettet
Online tilstedeværelse og Reputation Management. Agenda  Dit digitale fodaftryk  Søgemaskineoptimering  Online Reputation Management  Live eksempler.
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
1 Internetsøgning •Niveau 3 for Korte- og Mellemlange videregående uddannelser.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Kvantitative metoder
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.

AARHUS UNIVERSITET 19. JUNI 2013 ANALYTICS 19. JUNI 2013 HVORDAN FÅR DU NOGET UD AF GOOGLE ANALYTICS.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
LINKS Det er vigtig at sørge for at få andre hjemmesider til at linke.  Det skaber større popularitet. Ved sine link skal man IKKE skrive ”klik her”,
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Søg efter retningsgivende dokumenter i PRI-systemet November 2010.
Online Reputation Management. Online Reputation Management (ORM) 4. Handling 1. Overvågning 2. Analyse 3. Strategi Brands Nøglepersoner Produkter Ydelser.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 7. AUGUST 2015 MARIE HALKJÆR KRAGELUND AARHUS UNIVERSITET AU SØGEMASKINEOPTIMERING.
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Ønskebørn SEO-optimering.
Udarbejdet af Malou & Natasja
Markedsføringsøkonom Erhvervsakadamiet Sjælland Roskilde 2017
Skabelon mailopsætning
Basis SEO Gør dit site synligt på nettet MAJ 2018.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
En trin-for-trin guide
Præsentationens transcript:

SEO PÅ AU

JEG ER IKKE SEO ekspert!

Hvad er SEO? ”SEO handler om at hjælpe Google med at forstå dit indhold på din hjemmeside, meget enkelt sagt. Når en hjemmeside skal søgemaskineoptimeres, handler det om at optimere alle hjemmesidens sider. Hver side skal optimeres, så Google forstår helt præcist, hvad siden handler om. Jo tydeligere det er, jo større chance er der for, at siden får en god placering i søgeresultaterne.

Hvad er SEO? Der er mange elementer, der skal gå op i en højere enhed heriblandt design, teknik og indhold.” - Tekstsprutten.dk

Hvad ligger Søgemaskinen vægt på? Keywords først og fremmest Sidens URL Sidens titel Overskrifter (H1, H2, H3) Links fra andre relevante sider Korrekte tekstlinks og beskrivelser af billeder Metabeskrivelser Indholdet og sidens normale trafik

Keywords og fraser

Keywords og fraser Hvem er min målgruppe? Keywords og fraser bør optræde først og gerne med 4-6 gentagelser Anvend generelle keywords sammen med de specifikke keywords for siden Undgå irelevante keywords “Sminke” opdages af søgemaskinerne Og man må SLET ikke skjule elementer! (det straffes)

URL Sidens kanoniske struktur er vigtig for søgemaskinernes opfattelse af siden Let læselige URL-strukturer er brugervenlige Søgemaskiner kigger særligt efter keywords i URL’en En optimal struktur bevæger sig fra det øverste overordnede emne ned til det specifikke keyword. Fx uddannelser/bacheloruddannelser/bachelor-i-kommunikation URL og struktur URL strukturen, www.au.dk/emne/keyword betyder meget for søgemaskinernes opfattelse af siden. Derfor bør man også se på den kanoniske struktur, når man skal forstå, hvorfor en side er indekseret, som den er, og om man kan påvirke denne indeksering. Let læselige URL strukturer er brugervenlige, og øger chancen for genkendelighed hos brugeren. Søgemaskiner kigger efter keywords i URL strukturen – derfor er der endnu en mulighed for at optimere denne vej. En optimal struktur bevæger sig fra det øverste overordnede emne ned til det specifikke keyword. Fx uddannelser/bacheloruddannelser/bachelor-i-kommunikation

URL og struktur URL strukturen, www.au.dk/emne/keyword betyder meget for søgemaskinernes opfattelse af siden. Derfor bør man også se på den kanoniske struktur, når man skal forstå, hvorfor en side er indekseret, som den er, og om man kan påvirke denne indeksering. Let læselige URL strukturer er brugervenlige, og øger chancen for genkendelighed hos brugeren. Søgemaskiner kigger efter keywords i URL strukturen – derfor er der endnu en mulighed for at optimere denne vej. En optimal struktur bevæger sig fra det øverste overordnede emne ned til det specifikke keyword. Fx uddannelser/bacheloruddannelser/bachelor-i-kommunikation

Sidens titel Ord i en sides titel er afgørende for placeringen I søgemaskinerne Brug derfor de(t) vigtigste keyword(s) i sidens titel En titel bør være så kort og præcis, som muligt. Lange titler med mange ord er altså ikke en fordel Titlen bruges som oftest til at give titel I søgeresultater, så den skal give mening Title <title> De ord, du placerer i sidens titel-linje er afgørende for, hvordan siden bliver indekseret og placeret af søgemaskiner (Du redigerer sidens titel under sideegenskaber i TYPO3. Det er afgørende, at det vigtigste keyword bliver brugt i sidens titel – og helst så tidligt i titlen som muligt. Samtidig er det vigtigt at titlen er kort og præcis. Lange titler er med andre ord ikke en fordel. De fleste søgemaskiner, Google inkluderet, anvender teksten mellem de to Title-tags som link tekst i søgeresultaterne. Samtidig anvendes teksten som sidens titel i browsere og ved bookmarks, så titlen skal give mening.

Overskrifter H1 tags er særligt vigtige, når det kommer til keywords Typisk anvender man kun ét H1 tag pr. side H2 kan herefter med fordel anvendes Overskrifter <h1> og <h2> Særligt H1 tags er vigtige, når det kommer til keywords. Især Google ligger vægt på indholdet i H1 og H2 tags. H1 er vigtigere end H2 og så videre. Typisk har man kun ét H1-tag på en side, og derfor kan man også med fordel bruge H2-tags eller overskrifter som almindelig brødtekst, blot markeret med fed.

Links fra andre relevante sider Jo flere links der er til din side fra andre for emnet relevante websider, jo bedre placering hos søgemaskinerne Eksempelvis kan links fra Udays.dk til AU uddannelsessider være vigtige for deres placering i søgemaskinerne Når det kan lade sig gøre er det også en god idé at sørge for, at linket inkluderer keywords på den rigtige måde Links på andre relevante websider Jo flere links der er til din side fra andre for emnet relevante websider, jo bedre placering hos søgemaskinerne. Så vedligeholdelse af linkrelationer fra og til andre sider er også en faktor, når man vil optimere sine siger til søgemaskiner. Eksempelvis kan links fra Udays.dk til AU uddannelsessider være vigtige for deres placering i søgemaskinerne. Når det kan lade sig gøre er det også en god idé at sørge for, at linket inkluderer keywords på den rigtige måde.

Korrekte links og beskrivelser Hvad forstår en søgemaskine ved “klik her? En rigtig formattering af tekstlinks er vigtig i forhold til søgemaskineoptimering Det er bedre at skrive ”Se bacheloruddannelsen Cand.it” frem for ”for at se bacheloruddannelsen Cand. It – klik her” Det samme gælder for billeder. Her skal de helst beskrives med en tekst, der beskriver billedet. Tekst links (<A HREF> xxxxx </a>) og ALT=”xxxxx” -tags på billeder En rigtig formattering af tekstlink er vigtig i forhold til søgemaskineoptimering. Det er bedre at skrive ”Se bacheloruddannelsen Cand.it” frem for ”for at se bacheloruddannelsen Cand. It – klik her”. Det samme gælder for billeder. Her skal de helst beskrives med en tekst, der beskriver billedet. Og hvis der er tale om et link gælder ovenstående også her. Brug både ”title” og ”alt”, når du beskriver og navngiver billedet for at være på den sikre side. I øvrigt bør man af hensyn til tilgængelighed overfor synshæmmede brugere altid udfylde ”title” og ”alt”.

Eksempel: Newsroom.au.dk

Metabeskrivelser Dette giver mulighed for at lave en beskrivelse af sidens indhold, og hvad man kan forvente at finde på siden Gør det kort og præcist Når det ikke er gjort godt nok på AU: klik her Meta Description Tag <meta name=”description” content=”xxxxx”/> Dette giver mulighed for at lave en beskrivelse af sidens indhold, og hvad man kan forvente at finde på siden. Anvend korte og præcise beskrivelser. Det er dog ikke alle søgemaskiner, der kigger i dette felt, fx ikke Google, der sammenstykker sin egen ”beskrivelse” af sidens indhold ud fra sidens indhold.

Metabeskrivelser  Teksten i description tags må ikke ligne titlen og <H1> tag for meget. Hvis der er lidt tekst på din side, bør der skrives en fyldestgørende beskrivelse. Hvis siden har megen tekst, kan det måske bedre betale sig at lade Google finde det mest relevante indhold. Test hvad der virker bedst. Prioritér titel og beskrivelse højest. Der er delte meninger om, hvorvidt indsættelse af søgeord har nogen effekt i forhold til Google Meta Description Tag <meta name=”description” content=”xxxxx”/> Dette giver mulighed for at lave en beskrivelse af sidens indhold, og hvad man kan forvente at finde på siden. Anvend korte og præcise beskrivelser. Det er dog ikke alle søgemaskiner, der kigger i dette felt, fx ikke Google, der sammenstykker sin egen ”beskrivelse” af sidens indhold ud fra sidens indhold.

Indhold og forventningsafstemning Er der mange besøgende på siden, så vil den også få en høj placering hos søgemaskinerne Derfor bør man også se på sidens trafik og afstemme sine forventninger til placering hos diverse søgemaskiner derefter Er der specielt indhold på siden, der bidrager til at skabe trafikken, så kan man se på, om det kan fremhæves eller udbredes yderligere ndhold Er der mange besøgende på siden, så vil den også få en høj placering hos søgemaskinerne. Derfor bør man også se på sidens trafik og afstemme sine forventninger til placering hos diverse søgemaskiner derefter. Er der specielt indhold på siden, der bidrager til at skabe trafikken, så kan man se på, om det kan fremhæves eller udbredes yderligere. Se også på konkurrenter i forhold til indhold. Hvordan placeres de hos søgemaskinerne, og hvad kan man lære af det. Særligt forholdet mellem keywords og deres anvendelse/placering kan være interessant, når man ser på konkurrenter i søgninger.

Indhold og forventningsafstemning Se også på konkurrenter i forhold til indhold. Hvordan placeres de hos søgemaskinerne, og hvad kan man lære af det. Særligt forholdet mellem keywords og deres anvendelse/placering kan være interessant, når man ser på konkurrenter i søgninger ndhold Er der mange besøgende på siden, så vil den også få en høj placering hos søgemaskinerne. Derfor bør man også se på sidens trafik og afstemme sine forventninger til placering hos diverse søgemaskiner derefter. Er der specielt indhold på siden, der bidrager til at skabe trafikken, så kan man se på, om det kan fremhæves eller udbredes yderligere. Se også på konkurrenter i forhold til indhold. Hvordan placeres de hos søgemaskinerne, og hvad kan man lære af det. Særligt forholdet mellem keywords og deres anvendelse/placering kan være interessant, når man ser på konkurrenter i søgninger.

Eksempel: Newsroom.au.dk

Spørgsmål?

Hvis du vil vide mere AU SEO guide Googles Search Engine Optimization Startup Guide Google SEO Basics for Beginners Kirupa.com Search Engine Watch