Der er penge i kommunikation Mikkel Skovborg konsulent Dansk Industri
Globaliseringens muligheder… Fremtidens vækst –Antallet af købedygtige forbrugere i Vesteuropa, Nordamerika og Japan stagnerer Mange danske virksomheder er allerede dygtige til –se nye forretningsmuligheder på fremmede markeder –er kreative –og nytænkende For andre danske virksomheder er der store og uopdyrkede udenlandske markeder
Globaliseringens begrænsninger… De nye markeder kan medføre nye udfordringer –De nye udfordringer ligger f.eks. i måden at kommunikere på eller i virksomhedernes kulturforståelse Et eksempel på kulturforståelse, der "virker ikke": –General Motors forsøgte i Spanien at sælge en bil med navnet Nova. Desværre betyder "no va" på spansk "virker ikke"
Forskellige reklamekulturer i Europa En undersøgelse af temaer i øl-reklamer i Europa viser, at der er meget store forskelle fra land til land alene i Europa. –I Tyskland lægges der vægt på venskab og traditioner –I England er det sex og sport –I Holland er det venskab og afslapning. Temaer EnglandHollandTyskland Venskab-50 pct.60 pct. Sex55 pct.-- Sport22 pct.16 pct.- Traditioner-40 pct. Afslapning22 pct.33 pct.- Kilde: Stephan Dahl: Cultural Values in Beer Advertising in the UK, the Netherlands and Germany
Størst udvikling i den private sektor
Hvordan kan de sprog- og kommunikationsuddannede bidrage? Hvad betyder det, hvis en person begynder at dreje sin finger rundt om tindingen til et forretningsmøde i Malaysia? Synes kinesere det er ubehageligt at trykke hånd? Eksotiske madvaner - nej tak? Japansk ordsprog; "De som ved, taler ikke"