Indgangen til dagplejen er omme i gården

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Det svære liv i en sportstaske
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Lærings- og praksisfortællinger:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Jeg er taknemmelig....
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Lagoni SFO Skoleåret 2014/2015.  Vi er et aktivt hus med nærværende voksne og vi vægter børnene har en god eftermiddag i samværet med deres kammerater.
»En mand havde to sønner
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Lucinahaven Pædagogik Lucinahaven indretter læringsmiljøer ud fra tre pædagogiske tilgange: Legepædagogik, værkstedpædagogik og børns inddragelse.
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Motorik – musik dagplejer
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Velkommen til. Faste arrangementer:  En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Præsentationens transcript:

Indgangen til dagplejen er omme i gården VELKOMMEN I MIT HJEM Vallekildevej 18, 4534 Hørve Indgangen til dagplejen er omme i gården

Det er denne dør I skal ind af hver dag VELKOMMEN I MIT HJEM Det er denne dør I skal ind af hver dag

HVEM ER JEG Jeg hedder Majbritt Skov Lynge og er gift med Peter. Vi er begge ikke-ryger. Sammen har vi Emil som er årgang 99 og Ellen der er årgang 01.   Hvem er jeg som person og hvad er mine præferencer: Jeg er stille, venlig, varm, beskeden, tillidsfuld, spontan, samarbejdsvillig, en loyal støtte, en fri sjæl, følsom, smidig, perfektionistisk, fleksibel og harmonisk. Motorik, fordybelse i legen, bevægelsen og udendørs legen er alle meget vigtige for mig i børnenes dagligdag. For mig er det vigtigt at se det enkelt barn for hvem de er og hvad de kan. Mit slogan er: Nyder det nære, nuet og naturen.

DELTAGET I FØLGENDE KURSER I min tid som dagplejer har jeg deltaget i følgende kurser: Grundkursus for dagplejer (3 uger i 1997) Det pædagogiske måltid (1 uge i 2000) Kursus i Hirtshals – Reggio Emilia (2 dage i 2000) Studietur til Italien (1 uge i 2001) Sansemotorik testning træning ”motorikvejleder” (fra august 2008 - juni 2009) Rytme og rytmik (2013 - ?)

PROJEKTER OG NETVÆRK Jeg har deltaget eller deltager aktivt i følgende projekter eller netværk: Arbejdsgruppen den røde tråd ”barnets bog” (påbegyndt i 2000) Konference læringsstile de 9 intelligens (1 dag i 2003) MBTI – udviklingsprofil (2003) Deltagelse i kid-projekt (2004) Udarbejdelse af den pædagogiske læreplan (2005) Netværksgruppe ”børn med særlig stimulering og forældresamarbejde” (påbegyndt 2007) Konference i Nyborg Strand om pædagogik (2007) Arbejdsgruppe ”overgang mellem institutionerne” (2007) Underviser/foredragsholder i ”dokumentation, barnets bog, læreplan, hjemlavet legetøj og forudsætninger for indlæring ”

Citat fra Anne Brodersens bog MOTORIKVEJLEDER Jeg har i sommeren 2009 afsluttede min uddannelse som motorikvejleder ved Anne Brodersen og Mads Brodersen på Brenderup Højskole. Som motorikvejleder kan jeg teste og lave et træningsprogram som passer til barnet. ”SLIP LEGEN FRI” JO FLERE ERFARINGER BARNET HAR MED SIG FRA DEN FRIE LEG, DES STØRRE ER FUNDAMENTET, SOM BARNET KAN BYGGE PÅ SENERE I LIVET. Citat fra Anne Brodersens bog

MIN FAMILIE Her er min datter Ellen hun laver mad sammen med Christine og Elisabeth Her er min søn Emil han læser for Elisabeth Her er min mand Peter

GULDKORN BØRN TÆNKER SMUKKE TANKER I SMUKKE OMGIVELSER ALLE BØRN ER SÆRLIG BØRN BØRN ER GULD OG GULD SKAL SKINNE

Som Motorikdagplejer vægter jeg 1. At børnene får lov til at mærke sig selv. Jeg har gulvvarme i hele mit hus, derfor leger vi tit uden strømper og bukser, hvilket er sundt for følesansen. 2. At børnene får lov til at føle deres egen rytme. Såsom at spise når de er sulten og sove når de er trætte, lige til de vågner. 3. At børnene får lov til at udfordre og bruge deres krop. 4. At sprutte af lyst til at eksperimenter. 5. At være ude i naturen og lege. 6. At børnene leger så kinderne bliver røde og dampen står ud af ørene. Man skal kunne se at man har været ude og lege. (tøjet må godt blive beskidt) 7. At skabe en ro og tryghed i mit hjem

Som motorikdagplejer arbejder jeg med de 3 primær sanser Følesansen/Taktilsansen Røre forskellige ting Massage Mærke kroppen

Som motorikdagplejer arbejder jeg med de 3 primær sanser Kinæsthesisansen Udfordre sig selv Bevægelse Kende sin krop

Som motorikdagplejer arbejder jeg med de 3 primær sanser Labyrintsansen Gynge vildt Snore rundt Have hoved i alle retninger

BARNETSBOG Den røde tråd = barnets bog Når jeres barn starter hos mig får han/hun en kuffert med en bog i ”min bog”. Den skal I så sætte nogle billeder i, som har betydning for barnet. I bestemmer selv hvor mange. Jeg vil så fortsætte med at sætte billeder i den tid jeres barn er i dagpleje. Min erfaring er, at han/hun elsker at læse om alle dem de holder af. Dette giver jeres barn tryghed. Kufferten følger barnet med i børnehaven, så de får en blid overgang fra dagpleje til børnehave. Den røde tråd = barnets bog Når jeres barn starter hos mig får han/hun en kuffert med en bog i ”min bog”. Den skal I så sætte nogle billeder i, som har betydning for barnet. I bestemmer selv hvor mange. Jeg vil så fortsætte med at sætte billeder i den tid jeres barn er i dagpleje. Min erfaring er, at han/hun elsker at læse om alle dem de holder af. Dette giver jeres barn tryghed. Kufferten følger barnet med i børnehaven, så de får en blid overgang fra dagpleje til børnehave.

PÆDAGOGISK LÆREPLAN Jeg arbejder ud fra den pædagogiske læreplan, hvor man sætter fokus på 6 temaer: sprog, sociale kompetencer, personlig kompetence, natur og naturfænomener, kulturelle udtryksformer og værdier og krop og bevægelse. Jeg bruger barnets bog til at beskrive barnets kompetencer med. Når et barnet stopper hos mig laver jeg en evaluering over de 6 temaer fra den pædagogiske læreplanen, den bliver så sat bagrest i barnets bog, så børnehaven kan se, hvor barnet har sine kompetencer, og måske arbejde videre på det.

DAGLIGDAG HOS MIG Vi tager dagen som den kommer og leger med det der falder os ind. Det kan være vi øver os i at tage flyverdragt på en hel dag. Så har vi arbejdet med personlige kompetencer. Det kan også være vi tumler, synger, danser, leger med mudder eller fordyber os i forundringsting. Vi er i legestuen en gang om ugen. Vi er også i hallen engang om måneden hvor vi tumler og leger på redskaberne.

HYGGE Hos mig spiser vi når vi er sultne. Vi sidder samlet omkring bordet i køkkenet og prøver at gøre det hyggeligt med stearinlys. Vi bliver siddende til alle er færdige med at spise deres mad. Eftermiddags mad spiser vi når alle er vågnet efter deres middagssøvn i tidsrummet kl. 14.30 – 16.00.

FØDSELSDAG Når vi holder fødselsdag inviterer vi ofte en anden dagplejer og hendes dagplejebørn til at komme og holde fødselsdag sammen med os. Eller vi tager hjem til Jer og holder fødselsdag. Børnene giver hinanden en gave til omkring 20 kr. så de kan lære at glæde andre. På billedet er vi inviteret hjem til Tilde.

HEMMELIGHEDER Når det er jul laver vi en masse hemmeligheder. Vi hygger med alt det der hører december måned til. Jeg inviterer forældrene til julehygge med gløgg og æbleskiver en af de sidste dage inden jul. Der vil I få alle hemmelighederne med hjem.

VELKOMMEN I MIT HJEM Jeg vil gerne vide hvornår jeres barn kommer. Om det er kl. 7.00 eller 11.00 er ok med mig, bare jeg ved det. Hvis I kommer senere end normalt vil jeg gerne besked. Hos mig får I en plan over mine forventede fri - eller feriedage, så I kan holde styr på dem samt finde ud af om I skal bruge gæstedagpleje. Husk at melde tilbage til mig om i har brug for plads. Hvis der er skrivelser til jer vil I få dem udleveret når I bringer eller henter jeres barn. Ellers får i den daglige information direkte fra mig, om hvad der er sket i dagplejen i dag.  

Det vigtigste vi kan give et barn er både rødder og vinger GULDKORN Det vigtigste vi kan give et barn er både rødder og vinger

VELKOMMEN I MIT HJEM Jeg håber at det i har læst og set har gjort, at I har lyst til at komme og besøge mig og min dagpleje. I er i hvert fald altid velkommen i mit hjem. På gensyn! Med venlig hilsen Majbritt Skov Lynge Vallekildevej 18 4534 Hørve Telefonnummer 59 65 67 97 mobil 23 47 16 65