En historisk indføring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Der var engang et ældre ægtepar ....
Advertisements

Baggrunden for det moderne gennembrud:
Diasserie om det moderne gennembrud
På hospitalet var der en alvorligt syg patient. Familien var samlet i ventesalen, og endelig kom en træt og bedrøvet læge ind: -”Jeg er ked af at skulle.
Seksualpolitik på specialskoler FNSS – konference 31. oktober 2011 Kim Steimle Rasmussen.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
De 10 små forskelle mellem Mann & Frau.
Det Moderne Gennembrud
Det moderne gennembrud
Æstetik I 1682 flytter Louis XIV fra Paris til Versailles, og en kulturel offentlighed kan begynde at bryde frem. I den kulturelle offentlighed diskuterer.
Køn, kultur og ligestilling
Demokrati & Menneskerettigheder
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Livets Ord September 2009.
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Mandag 19/9 mødtes vi i skolen.Vi fik at vide vi havde Naturuge og at vi skulle en tur i skoven. Vi gik vi gik og vi gik, men alligevel sagde lærerne at.
Nye muslimer i Danmark Møder og omvendelser
DET MODERNE GENNEMBRUD
Det moderne gennembrud
Det Moderne Gennembrud
Moderne Kvinder Frøkongen.
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
KVINDER HALVDELEN AF VERDEN
Kønsfillosofiprojekt
Samfundslære: Styreformer
Det moderne Gennembrud
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Skabt i Guds billede Tema: Gud Skaber Titel: Skabt i Guds billede
Bekymring tager livet af os! GIV DIG FRI. DEN FATTIGE ENKE Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i blokken.
Henrik Pontoppidan og Martin Andersen Nexø
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Barndommens gade Af Tove Ditlevsen.
Herman Bang Gruppe: Mathias Knauf, Mikkel Hansen, Amalie Holdsbjerg-Larsen & Nicolai Fjeldsted.
Sexuel udvikling Anette Løwert.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
HVAD SIGER BIBLEN OM KVINDER SOM HANNE?. Hvem kan finde sig en dygtig hustru? For hun er langt mere værd end juveler.
S ÆDELIGHEDSFEJDEN Kønsfilosofi Lavet af Sabrina, Anne, Sigrid og Tina.
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp:
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Kvinder Ser sig i spejlet..
Danskfaget som medskaber af et kønsblik
Det Moderne Gennembrud
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Workshop om bibliotekerne i vidensamfundet Roskilde den 28. september.
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
Etiske problemstillinger i relation til genetisk forbedring v/Karin Christiansen Adjunkt, SMK Adjunkt, SMK Aarhus Universitet Aarhus Universitet.
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Det moderne gennembrud
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Det moderne gennembrud
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Henrik Pontoppidan (1857 – 1943).
Henrik Pontoppidan (1857 – 1943).
Reformation.
Reformation.
D ET M ODERNE G ENNEMBRUD K ENDETEGN VED D ET M ODERNE G ENNEMBRUD Forfatterne i Det Moderne Gennembrud gjorde oprør mod de gamle traditioner.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Det Moderne Gennembrud. Romantikken (1800 – 1820) og Sen-Romantikken (1820 til ca. 1870) Historisk: 1801 & 1807Den engelske flåde angreb KBH 1813 Danmark.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Diasserie om det moderne gennembrud
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Præsentationens transcript:

En historisk indføring Sædelighedsfejden En historisk indføring

Kønsmoralen før det moderne gennembrud En moral for mænd og en moral for kvinder Kvinder og mænd var grundlæggende forskelle væsener Fadermagersamfundet To slags kvinder: Proletarkvinden - sensuelle væsner og lettilgængelige sexobjekter Borgerskabets kvinde - aseksuelt væsen, en slags urørlig madonna

Kønsmoralen inden det moderne gennembrud Kvinder havde ingen kønsdrift Mænd havde en meget stærk kønsdrift

Historisk oversigt 1869 – Stuart Milles ´Kvindens underkuelse´ Brandes oversætter teksten til Dansk 1871 – Dansk kvindesamfund stiftes 1872 – Brandes kritiserer den patriarkalske familie for dens monopol på seksualitet og undertrykkelse af kvinden i Emigrantlitteraturen 1879 – Henrik Ibsen ´Et Dukkehjem´ 1883 – Bjørnstjerne Bjørnson ´En Handske´ Handskemoralen modtages med stor begejstring

Historisk oversigt 1887 højdepunktet i sædelighedsfejden Elisabeth Grundtvig, medlem af Dansk kvindesamfund og lærerinde, holder foredrag om ´handske moralen´. Efterfølgende stor debat i bl.a. ´Social-Demokraten´ og Politiken. Brandes håner/kritiserer Grundtvigs ´handske moral´ i Politiken. Hun lægger sag an mod Politiken og vinder.

Holdninger i sædelighedsfejden Aktive i sædelighedsfejden: forfattere, Kunstnere og intellektuelle. 3 primære holdninger: Liberal seksualpraksis. Georg Brandes og August Strindberg (Giftas). Handske-moralen. Elisabeth Grundtvig og B. Bjørnson. Kønsroller og moral fastlagt af religion. Kirken og det konservative borgerskab.

Den liberale seksualpraksis Den radikale og frigjorte moral går ind for begge køns ret til et frit kønsliv før ægteskabet. Georg Brandes gik ind for fri kærlighed Brandes mente; at det var direkte usundt for kvinder at fortie og underkue deres lyster at det var legitimt for kvinder at gøre seksuelle erfaringer før ægteskabet.

Handske-moralen Både mænd og kvinder skulle være afholdende før ægteskabet. Al anden seksualudfoldelse ville true individets medfødte etiske kvaliteter og derved kulturens videreførelse, sagde Bjørnson Mænd og kvinder skulle have de samme rettigheder inden for seksuallivet –Bjørnson mente, at med cølibat før ægteskabet kunne man komme prostitution til livs og samtidig havde mændenes moral og sundhed godt af det.

Dobbeltmoralen –status quo Kirken og det konservative borgerskab anså kønsrollerne og moralen for fastlagt af religion og patriarkalsk autoriteter Får vi ligeret på dette område, vil kvinderne også have det på andre områder.