Sociologi – Individ og samfund

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Sociale medier og læring
Oplæg om Habermas og demokrati
Kulturmøder og kulturforskelle
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Fremtidens Videoforbruger
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Anerkendende refleksion
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Chris Argyris f
Magten i Danmark Indhold Den parlamentariske styringskæde
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
NOEA/Aalborg Universitet
Introduktion til centrale begreber
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Forskellige former for magt
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
1.Lektion: Identitet i forandring
Organisations kultur Organisationskultur handler om, hvordan de ansatte modtager organisationskulturens karakteristika. Det handler ikke om, om de kan.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Livsstilsanalyse i Danmark
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
KULTURMØDER 1 - Fordomme, stereotyper og kultur
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Socialisering Kapitel 5.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
En introduktion til sociologiens genstandsområde med særlig fokus på socialisering, social arv og 1.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Socialisering og identitetsdannelse.  Socio -> det sociale ||| Logi -> læren om  Sociologi undersøger det der sker mellem mennesker, mens psykologi.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Vælgerne og politiske skillelinjer Fra industrisamfund til servicesamfund.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Hvad er sociologi? En introduktion til sociologiens genstandsområde med særlig fokus på socialisering, social arv og.
Normer, Roller, Etik og Dilemmaer
Livsstilsanalyse i Danmark
Formativ vurdering i undervisningen.
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Sociologi – Individ og samfund Identitet At leve i et samfund Dobbeltsocialisering Den kulturelle reproduktion Individualisering Kernebegreber

Identitet Vi alle er individer med en unik identitet Men svaret på, hvem vi er, afhænger af situationen Vi har mange samtidige identiteter Vi kan vi spille flere roller – afhængig af situationerne

Identitet Personlig identitet Den indre kerne af identiteten, der definerer, hvem man er. Personlig identitet er knyttet til vores fysiske eksistens og giver os evnen til at handle selvstændigt – individualisme. Social identitet Den identitet, man har som følge af de fællesskaber, man indgår i. Det er såvel objektive sociale fakta (fx arbejde), som mere subjektivt hvilke holdninger og værdier, man har.

At leve i et samfund Vi er frie – og alligevel afhængige af hinanden Normer og værdier er forudsætninger for opretholdelsen af samfundet

Normer og sanktioner Normer Regler for adfærd og forventninger til adfærd for en gruppes medlemmer. Reglerne kan være formelle – typisk skriftlige love og regler, eller uformelle – fx bordskik og håndtryk. Sanktioner Straf for overtrædelse af de gældende love. Alt efter bruddets alvorlighed kan der være tale om skideballer, udelukkelse fra gruppen eller i visse samfund endog dødsstraf.

Dobbeltsocialisering

Tænkeøvelser Giver det mening at skelne mellem primær og sekundær socialisering i dag? Hvilke konsekvenser – positive såvel som negative – kan dobbeltsocialisering have?

Den kulturelle reproduktion Kultur kan beskrives som de grundlæggende værdier, normer og færdigheder, der er dominerende i et samfund Kulturen er på en gang både stabil og foranderlig Jo tættere integreret samfundet er, desto tættere fælleskultur

Pierre Bourdieu Mål Ønsker at forklare hvorfor der fortsat er forskelle i samfundet Ønsker at forstå forskelle i hvordan vi handler Kapitalbegrebet Økonomisk kapital (penge og materielle goder), Kulturel kapital (uddannelse, dannelse og sprog) Social kapital (netværk og gruppetilhørsforhold)

Kapital og habitus Livsstil og gruppetilhørsforhold afspejler i høj grad ens ”kapitalbeholdning Vi indoptager og viderefører samfundets værdier og normer - vores kultur - i en delvist forandret udgave. Processen kaldes den kulturelle reproduktion

Individualisering Den økonomiske velstand giver flere muligheder Flere muligheder giver flere valg – og mulige fravalg Individualiteten er kollektiv ”Man skal yde før, man kan nyde, er blevet afløst af, har jeg lyst, har jeg lov!”