Den danske universitetssektor Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet, næstformand for Rektorkollegiet,
”Bologna danese”
Rektorkollegiet Samarbejdsorganisation for de 8 danske universiteter De 8 universiteter er forskningsbaserede Uddanner fra bachelor til ph.d.-niveau
Den danske regerings Globaliseringsråd og Folketingets velfærdsforlig Færre men stærkere universiteter der matcher den internationale konkurrence Nye, spændende uddannelser der kombinerer teori og praksis Bedre udnyttelse af forskningsfaciliteterne Flere internationale (EU)-midler til danske universiteter Koncentrere forskningsindsatsen: elite, forskeruddannelse og grupper af topprofessionelle forskere Tættere samarbejde mellem forskning og erhverv
Universiteter under forandring Selvejende universiteter med eksterne bestyrelser Udviklingskontrakter med Videnskabsministeriet Ny ledelsesstruktur – ansatte ledere Ny universitetsstruktur
Nye rammer for universiteterne i et marked og med mere frihed under mere ansvar? Ny Universitetslov (2003, revideret 2007) Selvejende institutioner med eksterne bestyrelser Ny ledelsesstruktur med ansatte ledere (rektor ansættes af bestyrelsen - ikke valgt men udvalgt) Udviklingskontrakter med regeringen (UK4 med ministeriet for videnskab teknologi og udvikling pr. 1. januar 2008) Institutionel konsolidering (fusioner mellem universiteter og sektorforskningsinstitutioner pr. 1. januar 2007) Ny akkrediteringslov (2007) Nyt finansieringssystem, dobbelt revision og forstærket tilsyn
Nyt finansierings-system for universiteterne Offentlig uddannelsesfinansiering følger effektivitet (gennemførsel, frafald, beskæftigelse - nye taxametre – men også internationalisering, elite etc.) Offentlig forskningsfinansiering balancerer (50-60% til basis, 50-40% i konkurrence) Finansiering af såvel udbud som efterspørgsel af vidensudveksling mellem sektorer (privat sektor: proof of concept, innovation, joint ventures, offentlig sektor: overvågning, analyse, strategisk forskning, myndighedsberedskab)
10 sektorforskningsinstitutioner + 12 universiteter = 8 universiteter
Forskellige fusionsudfordringer for universiteterne SDU og AAU: 2 fusionerende institutioner KU: fusion mellem universiteter DTU: fusion med sektorforskningsinstitutioner AU: 6 institutioner - både universiteter og sektorforskningsinstitutioner
Omsætningstal 2006
Det ny Aarhus Universitet
Fusionen på Aarhus Universitet
Uddannelsesudfordringer
Gennemførelse, studieskift og frafald Regeringens mål: studietiden skal ned de studerende skal tidligere i gang med en uddannelse færre skal skifte studium mindre frafald Og 50 % af en årgang skal have en videregående uddannelse…
Gennemførelse, studieskift og frafald Gennemsnit Danske universitetsstuderende er 6 år om at tage en bachelor- og en kandidatuddannelse Mål Mindre frafald og hurtig gennemførelse Middel universiteterne fastsætter adgangskriterier til uddannelserne og vælger de studerende
Dimensionering af uddannelser Kun dimensionering på 3 uddannelser: læge, tandlæge, dyrlæge For andre uddannelser fastsættes antallet af studiepladser af universiteterne Adgangskrav i form af særlige fag er bekendtgørelsesfastlagte Opfylder man adgangskravene (fx matematik på A-niveau og fysik på B-niveau), er eksamensgennemsnittet afgørende for optag
Gennemførelse, studieskift og frafald Konsekvenser Universiteterne vil kun optage de bedst kvalificerede og mest motiverede studerende, der kan gennemføre uddannelsen hurtigt Det politiske mål om, at 50 % af en årgang skal have en videregående uddannelse, kan blive svært at nå
Kvalitetssikring
Akkreditering Efterår 2007: Etablering af Akkrediteringsråd Uddannelser skal herefter akkrediteres i rådet Rådet består af 1 formand og 8 medlemmer, heraf er det ene medlem en studerende Medlemmerne udpeges af ministeren
Akkreditering Uddannelser forventes akkrediteret ud fra følgende kriterier: Behov for uddannelsen på arbejdsmarkedet Forskningsbasering Uddannelsens organisering Hvad kan de studerende efter endt uddannelse? (læringsudbytte)
Akkreditering Rektorkollegiets bekymring: Manglende uafhængighed af ministeren Relevanskriteriet forstås som beskæftigelse – det er for kortsigtet Risiko for dobbelt arbejde – både nationalt og internationalt
Budgetudvikling
New Deal? Har vi opnået en ”new deal” i Danmark bestående af en proaktiv globaliseringspolitik og forøgede investeringer i vidensamfundet som en forudsætning for udbygningen af konkurrenceevne og velfærd?
Universiteter i ”orkanens øje” Tak for opmærksomheden rektor@au.dk