Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund Else Christensen SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Kompetencer målt via SDQ The Strengths and Difficulties Questionnaire Let anvendeligt screeningsinstrument Bygger på Michael Rutter: Children’s Behaviour Questionnaire Internationalt anvendt Findes på: www.sdqinfo.com
Brugt i SFI’s børneforløbsundersøgelse Vi brugte det første gang ved børneforløbsundersøgelsen i 2003 I 1999 havde vi brugt en udgave af Children’s Behaviour Questionnaire (Rutter) – efter Tremblay Får et billede af, om barnet placeres inden for normalområdet, på grænsen eller udenfor normalområdet
Brug af SDQ-spørgsmål: Hentes på nettet på det sprog, der skal bruges Skriftlige spørgsmål til forælder (eller til lærer) Scores efter fælles retningslinjer Angives hvordan scoring skal tolkes Referencer
SDQ-spørgsmål: Emotionelle problemer Adfærdsproblemer Hyperaktivitet Relation til kammerater Prosocial adfærd Fire første temaer indeholder problemer
Tal fra børneforløbsundersøgelsen Knap 5.000 børn, der er 7 år gamle Født 1995. Mor interviewet 1996, 1999 og 2003 (4. runde er i gang) 83 pct. af de oprindeligt kontaktede familier var med i 2003 Blandt familier, der blev spurgt i 2003 var 95 pct. med
Tal for SDQ-spørgsmålene 91 pct. i området ”normal” 4 pct. ”på grænsen til det normale” 4 pct. ”uden for den normale” Lidt flere drenge end piger har vanskeligheder 1 pct. kunne ikke placeres
Social baggrund/sociale ressourcer Erhvervsuddannelse Tilknytning til arbejdsmarkedet Økonomi Socialt netværk Forældres egne og fælles ressourcer (depression, alkohol, skænderier, samlivsbrud, nye forhold)
Inddeling efter ressourcer: Problemer på højst ét område: ressourcestærke – 80 pct. Problemer på to områder: delvist ressourcesvage – 13 pct. Problemer på mere end to områder: ressourcesvage – 7 pct.
Hvad kan man bruge SDQ til Et let værktøj i kvantitative undersøgelser En screening Analyser til Opvækst med særlig risiko Børn med score uden for normalområdet + skoleproblem + ressourcesvage forældre + svære at opdrage samt dårlige relationer til jævnaldrende, aldrig valgt som kammerater. Er uden for fællesskabet.
Planer Netop startet på en undersøgelse om Børns trivsel i Grønland 1000 børn fra hele Grønland Bruger her også SDQ Vil arbejde videre med at se på, hvordan det fungerer som screeningsinstrument