Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Børns sociale liv med digitale medier
Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År
Inddrag nu Kick-off møde
Integrated Children’s System
Livsvilkår for børn på asylcentre
Emotionel og adfærdsmæssig funktion hos børn af forældre med kræft
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Små børn anbragt uden for hjemmet
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Generelt om det for tidligt fødte barn
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Elevernes digitale dannelse
Og konsekvenser for forskellig faggrupper
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
kursusmateriale til plejefamilier
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Teori og Metodecentret
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Børns omsorgssituation og trivsel
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Samlet årsrapport for Grenen Særligt Sikret 2013 SIP-Sikret
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Metodologiske overvejelser omkring dataindsamling til undersøgelsen om asylsøgende børns psykiske helbred Præsentation for Forskningsnetværket Etniske.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Om forældre som rollemodeller
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Dias 1 Samlet årsrapport for SIP-Sikret Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra Grenen - Særlig sikret
Fritidspas.
Dokumentation i praksis
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
Tidlig indsats over for udsatte børn
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
PiSiu – Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd NFBO konference, aug Torben Weyhe – Medlem af PiSiu Christina Mølholm - sekretariatsmedarbejder.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
SAMARBEJDE giver FÆLLESSKAB og UDVIKLING
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund Else Christensen SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Kompetencer målt via SDQ The Strengths and Difficulties Questionnaire Let anvendeligt screeningsinstrument Bygger på Michael Rutter: Children’s Behaviour Questionnaire Internationalt anvendt Findes på: www.sdqinfo.com

Brugt i SFI’s børneforløbsundersøgelse Vi brugte det første gang ved børneforløbsundersøgelsen i 2003 I 1999 havde vi brugt en udgave af Children’s Behaviour Questionnaire (Rutter) – efter Tremblay Får et billede af, om barnet placeres inden for normalområdet, på grænsen eller udenfor normalområdet

Brug af SDQ-spørgsmål: Hentes på nettet på det sprog, der skal bruges Skriftlige spørgsmål til forælder (eller til lærer) Scores efter fælles retningslinjer Angives hvordan scoring skal tolkes Referencer

SDQ-spørgsmål: Emotionelle problemer Adfærdsproblemer Hyperaktivitet Relation til kammerater Prosocial adfærd Fire første temaer indeholder problemer

Tal fra børneforløbsundersøgelsen Knap 5.000 børn, der er 7 år gamle Født 1995. Mor interviewet 1996, 1999 og 2003 (4. runde er i gang) 83 pct. af de oprindeligt kontaktede familier var med i 2003 Blandt familier, der blev spurgt i 2003 var 95 pct. med

Tal for SDQ-spørgsmålene 91 pct. i området ”normal” 4 pct. ”på grænsen til det normale” 4 pct. ”uden for den normale” Lidt flere drenge end piger har vanskeligheder 1 pct. kunne ikke placeres

Social baggrund/sociale ressourcer Erhvervsuddannelse Tilknytning til arbejdsmarkedet Økonomi Socialt netværk Forældres egne og fælles ressourcer (depression, alkohol, skænderier, samlivsbrud, nye forhold)

Inddeling efter ressourcer: Problemer på højst ét område: ressourcestærke – 80 pct. Problemer på to områder: delvist ressourcesvage – 13 pct. Problemer på mere end to områder: ressourcesvage – 7 pct.

Hvad kan man bruge SDQ til Et let værktøj i kvantitative undersøgelser En screening Analyser til Opvækst med særlig risiko Børn med score uden for normalområdet + skoleproblem + ressourcesvage forældre + svære at opdrage samt dårlige relationer til jævnaldrende, aldrig valgt som kammerater. Er uden for fællesskabet.

Planer Netop startet på en undersøgelse om Børns trivsel i Grønland 1000 børn fra hele Grønland Bruger her også SDQ Vil arbejde videre med at se på, hvordan det fungerer som screeningsinstrument