Peter Nedergaard: Konstruktivisme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
John.M.Nielsen Metode & Co.
Erkendelsesteori: vidensmodel
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hermeneutik og strukturalisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Undervisning i VM i uge 46:
Filosofi – Almen Studieforberedelse
(Social) Konstruktionisme
Videnskabsteori og faglige metoder
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 3
Teori, metodologi og metode
Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Peter Nedergaard Kuhn og paradigmebegrebet ”The Structure of Scientific Revolutions” fra En af de mest citerede videnskabsteoretiske bøger Dagsorden.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Naturalisme og positivisme
Videnskabsteori og metode
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Karl Marx, Kursusgang 5 Gruppe 6 Anne Sigh Christina Olesen
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10:
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 1
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 7
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Disposition: 1. Introduktion til faget
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturalisme og positivisme
Forståelse og fortolkning/ VM 3 – Peter Nedergaard
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Disposition: 1. Introduktion til faget
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Konstruktivisme Rødderne 2. Kritikken af naturalismen Kuhn Sproget

Konstruktivismens rødder: Immanuel Kants løsning af Humes problem, om at man ikke kan sanse kausalitet. Vågnede af den ”dogmatiske slummer”. Erkendelsen sker gennem ”rene” begreber vedrørende forståelse af tid, rum, kausalitet osv. 4. I alt 12 ”rene” begreber. 5. Disse kategorier findes i bevidstheden og ikke i tingene selv (som naturalismen hævder).

Konsekvensen af Kant Vi erkender via begreber. Vore sanseindtryk ordnes under en kategori, som gør, at vi kan sige noget om virkeligheden i tid og rum. Det sørger forstandskategorierne for. Betyder ikke, at virkeligheden (das Ding an sich) ikke findes. Kant beskæftiger sig med epistemologi.

Konstruktivistisk samfundsvidenskabelig kritik af naturalismen Der er en fundamental forskel mellem den naturlige og den sociale verden. Kausalitet spiller en rolle som i naturvidenskaben. Men det gør mening også til forskel fra naturvidenskaben. Menneskers politiske adfærd er FOR kompleks til at lade indfange i kausalforklaringer.

Whewells kritik af naturalismen Den er metodologisk forkert. Man har misforstået Bacons begreb om induktion og troet, at den var teorifri. Men videnskabsfolk begynder aldrig med ”ren” partikulær induktion. Videnskabsfolk begynder altid med et spørgsmål. Og man forestiller sig altid mulige svar = hypoteser.

Kuhn: Viden er historisk betinget Viden i videnskaben er historisk af natur. Der finder ikke nødvendigvis en stadig akkumulering af viden sted. Videnskabsfolk er dybt afhængige af at følge etablerede sandheder: Konceptuelt, teoretisk, instrumentelt, metodologisk.

Kuhns paradigmebegreb Paradigme = samling af overbevisninger, værdier, teknikker osv. Fælles for medlemmer af et givent videnskabeligt samfund. Normalvidenskab = løser gåder inden for det hidtidige paradigme. Videnskabelig revolution = paradigme bryder sammen, nyt opstår. Baseret på naturvidenskaben – Kopernikus – Einstein. Men paradigmebegrebet fik især fodfæste i samfundsvidenskaben.

Whewell om viden Viden stammer ikke i hovedsagen fra sanseindtryk Som Locke og empiristerne hævdede Viden er social og ikke–personel Førte til disciplinen – Videnssociologi – Wissenssociologie

Ideer Sanseindtryk/ perceptioner er betinget af ideer. Forudgående viden er nødvendig og integreret i ethvert forskningsprojekt. Bør og vil ofte blive formuleret som initiale hypoteser. Ny viden opstår ifølge konstruktivismen som konkurrerende fortolkninger.

Institutioner betinger hermeneutik Verstehen (human) versus Erklären (natur). Hermeneutik: Skiftende fortolkninger mellem del og helhed. Menneskelig virksomhed afsætter sig spor i form af institutioner og strukturer. Som igen determinerer menneskelig adfærd. Vi ser verden gennem disse socialt skabte fænomener.

Sprog og konstruktivismen Kuhn: Facts er afhængige af sproget, som de omtales i. Naturalismen: Sproget er alene et redskab. Hvor igennem observationer og viden udtrykkes.

Linguistic turn Den sproglige offensiv mod naturalismen. Ords mening bestemmes af den sociale kontekst. Strukturalismen: Focault, Lacan, Althusser, Poulantzas. Ideologi vigtigt – holder den herskende klasse ved magten sprogligt. Påtvinger samfundet et undertrykkende sprog. Dekonstruktion heraf.

Konstruktivismen – opsamling Ontologi: Den sociale verden er menneskeskabt. Verden udenfor sproget er uinteressant for samfundsvidenskaben. Erkendelsesteori: Pluralisme = sanseindtryk, fornuft, indføling, dialektik, forståelse. Metodologi: Identificere de socialt herskende mønstre via analyser af sproglige udtryk. Kritisk dekonstruktion heraf. Intet klart metodologisk hierarki.