Adjetivo.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Her er spørgeordene på DANSK og på spansk
Advertisements

Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Udsagnsordets/verbets bøjning
Hvordan kan man afgøre en fugls køn? Indtil nu har jeg aldrig været i stand til at fastslå, hvilke der er af hankøn, og hvilke der er af hunkøn.
Omskrivning med ”to do”
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Kvantitative metoder 2 Dummyvariabler 28. marts 2007 KM2: F16.
Morfemer mvni-selandia.
Presente & Passado. * Presente: * O verbo no presente se usa para indicar/expressar um fato que ocorre no momento em que se fala.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Gode råd og eksempler på faldgruber
Introforløb i grammatik
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Tillægsord Et tillægsord er et ord der lægger sig til navneord, stedord eller sætningsdel, for at fortælle noget om det/den.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Biord fortæller om tid, sted, måde eller grad.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Substantiver Navneord.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Nu følger lidt supplerende oplysninger om former og afvigelser fra dansk.
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Nægtelser i det franske sprog
Findes det onde? Billederne er taget af Marcel Cohen.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Alvorlige fejl i terminsprøven
Presenta a vuestra empresa. … y presenta también vuestro producto emprendador.
Kapitel 8 En repetition.
SÆTNINGSANALYSE.
Står i stedet for et navn
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Kate-QUIZ-mus.
Lobbyregisteret Kommissionen og EU-Parlamentet har nu et fælles register over lobbyister. Nyttigt til at orientere sig i, hvem.
Avanceret søgning i Google
Validering af data (Access, del 7)
Lav en tilfældig retvinklet trekant
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
En ny ung lærerinde har sin avslutningsprøve i klassen. For at udsætte børnene med noget harmløst havde hun følgende forslag: Elevene skulle i tur og orden.
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Indledende Datalogi /kelk 1 Nice to know ”Terniary operator” – ”?:” Bitwise operatorer og hexadecimale tal.
Ordklasser.
Efter langvarige forhandlinger blev der dannet: INFOMATUM af DADL og DLI (Dansk Lægemiddelinformation) Rettighedsselskab med: 70% til DLI og 30%
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Futuro Futuro (fremtid) kan laves på 2 måder på spansk.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Трети урок torsdag kl. 10:10-10:55 Erik Thau-Knudsen.
Billedsprog – Fortsættelse…
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Roshkan og Rúnar Matematik Eksamensforberedelse Roshkan og Rúnar HH3øa Learnmark Gymnasium.
Projektweb for de udførende. 3.A indhold DDB-krav Kompetencer: projektweb Centrale viden-elementer Opstartsmødet/IKT-aftalen Rollefordeling Brug af projektwebben.
Djøfisering? København 10. Januar 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet, Odense.
Præpositioner med akkusativ
Præpositioner med akkusativ
At ændre adfærd med nudging
Præsentationens transcript:

Adjetivo

Adjektiverne bøjes i Tal (ental-flertal) Køn (hankøn-hunkøn) Grad (komparativ, superlativ, absolut)

Tal Dannelsen af tal er lige som i substantiverne. Et adjektiv retter sig i køn og tal efter det ord, som det knytter sig til. Hunkøn dannes af hankøn efter bestemte regler.

Køn Ord som ender på –o ændres til –a i hunkøn: Eks: Ental: Alto – Alta/ Gato - Gata Flertal: Altos – Altas/ Gatos – Gatas

Ord som ender på –ão danner hunkøn på især følgende tre måder: –ona (hyppigst): Ex: Brasileirão – Brasileirona/ Solteirão (pebersvend) – Solteirona (pebermø); -ã: Alemão – alemã/ irmão irmã. -oa (mindre hyppigt): patrão –patroa (chef)

Ord på som ender på –eu har –eia i hunkøn: Europeu –europeia. Dog findes der også ord som ikke følger reglen: Judeu –judia. Ord som ender på –ês danner hunkøn på –esa: português – portuguesa/ camponês-camponesa. (men cortês bruges til begge køn)

Ord som ender på –or, tilføjes –a i hunkøn: Encantador – encantadora/ professor-professora. (en del or som ender på –or er dog uændret i hunkøn: fkx. Maior ‘større’, pior ‘pior’, anterior ‘tidligere’…) Særlige former i han –og hunkøn har: bom-boa, cru-crua, nu-nua, espanhol-espanhola.

Samme form i han-hunkøn: Egoísta, hipócrita, alegre, fácil, azul, jovem, particular, simples, feliz…

Grad På portugisisk bøjes kun få adjektiver i grad, i stedet bruges omskrivning med ‘mais’ mere. (se uregelmæssige gradbøjning) Komparativ – komparativ dannes med ‘mais’ foran adjektivet. eks. alto – mais alto (højere) / difícil – mais difícil (sværere) Maria é mais simpática do que José.

Superlativ – superlativ dannes ved at sætte den bestemt artikel (bøjet i køn og tal) foran komparativ. Ex. o mais alto (højest/den-det højeste) o mais difícil (sværest/ den-det sværeste) Maria é a mais alta de todos.

3. Uregelmæssige gradbøjning Fire adjektiver har en egentlige bøjning i komparativ: bom ‘god’ – melhor ‘bedre’ Mau ‘ond, dårlig’ – pior ‘værre’ Grande ‘stor’ – maior ‘større’ Pequeno ‘lille’ – menor ‘mindre

Superlativ dannes også her, med bestemt artikel: o melhor, o menor… 4. absolut superlativ En såkaldt absolut superlativ (meget høj grad), kan udtrykkes dels ved endelser: íssimo, dels ved muito ‘meget’. Alto – altíssimo / forte – fortíssimo Muito alto, muito forte.

Uregelmæssige absolut superlativ: Amável – amabilíssimo Fácil –facílimo Difícil – dificílimo Pobre – paupérrimo Bom – ótimo Mau –péssimo Grande – máximo Pequeno -mínimo

Adjektiv stilling På portugisisk står adjektivet ofte efter substantivet, men adjektiverne kan også stilles efter. Um homem bom – um bom homem uma família pobre – uma pobre família Adjektiver, der angiver form, farve, nationalitet, er således altid efterstillede: Uma mesa redonda – cabelo louro – cerveja dinamarquesa.