Optimering af SkyTEM Surveys
Siden introduktionen i 2002/2003: Større rammer + højere strøm >> højere moment Hurtigere målesystem (tættere målinger) Mere sikker afvikling af surveys Mere stabil elektronik og software
Optimering af SkyTEM Surveys Flyvehøjder Opløsning af især øvre jordlag falder med flyvehøjden. Momentanvendelser Ét- eller to-moment system. 1. gate eller ej. Flyvehastigheder og flyvelinie geometri Lateral opløsning falder med større hastighed. Højere hastighed giver større flyvehøjde. Højere hastighed med tættere linier? Rette linier eller linier styret af installationer?
Optimering af SkyTEM Surveys Flyvehøjder Opløsning af især øvre jordlag falder med flyvehøjden Vejledningen siger: 20 – 30 meter efter forholdene Over skov etc. tilpasses flyvehøjden forholdene Simuleringer (og erfaringer) viser: m.o.t. er ”lige godt” m.o.t er optimal i forhold til logistik Større end 35 m.o.t.: opløsningen falder stærkt især ved X-komposanten Optimering af SkyTEM Surveys - Flyvehøjder
Optimering af SkyTEM Surveys Momentanvendelser Ét- eller to-moment System. 1. gate eller ej. Ved To-moment System: Erfaring- Kobling mellem Lav- og Højmomentspole kan forvrænge 1. gate. Høj indtrængningsdybde – 200 til 250 (300) meter. Ved Ét-moment System: Erfaring- Måling af 1. gate foregår uforvrænget. Indtrængningdybde 100 – 120 meter. Optimering af SkyTEM Surveys - Moment anvendelser
Optimering af SkyTEM Surveys Flyvehastigheder og flyvegeometri Lateral opløsning falder med større hastighed Højere hastighed giver større flyvehøjde Vejledningen siger: 20 km/timen ved ”normale” kortlægninger. - Flyvelinier ”tilpasses” koblingselementer 40 – 45 km/timen ved mere ”overfladenære” kortlægninger - Flyvelinier er rette linier Optimering af SkyTEM Surveys - Flyvehastigheder & Flyvegeometri
Optimering af SkyTEM Surveys Optimeringer afhænger af: Ønsket indtrængningsdybde Ønsket overfladenær opløsning Ønsket lateral opløsning Muligheder for ”koblingsidentifikation” Logistik og survey afvikling Optimering af SkyTEM Surveys - Flyvehastigheder & Flyvegeometri
Optimering af SkyTEM Surveys I. Alternativ: To-moment System Flyvehastighed 40 km/time Tættere flyvelinier 150 til 170 meter - Giver samme stakstørrelser som ” m” Rette flyvelinier - Sammen med tættere flyvelinier samme koblingsidentifikation Giver samme ”indtrængning” som nuværende To-moment System. 1. gate kan være fovrænget afhængig af jordmodellen. Optimering af SkyTEM Surveys - Flyvehastigheder & Flyvegeometri
Optimering af SkyTEM Surveys II. Alternativ: Ét-moment System. Flyvehastighed km/time. Tættere flyvelinier meter. - God lateral opløsning af overfladenære lag Rette flyvelinier - Sammen med tættere flyvelinier god koblingsidentifikation. Indtrængning 100 – 120 meter. 1. gate er ikke forvrænget. To momenter i én Tx spole kan hæve indtrængning og bevare 1. gate. Optimering af SkyTEM Surveys - Flyvehastigheder & Flyvegeometri
Optimering af SkyTEM Surveys - Flyvehastigheder og flyvegeometri III. Alternativ: (til HEM kortlægning) Ét-moment System. Flyvehastighed km/time. - Øget flyvehøjde Tættere flyvelinier meter. Rette flyvelinier - Sammen med tættere flyvelinier god koblingsidentifikation Indtrængning meter + 1. gate. To momenter i én Tx spole kan hæve indtrængning og bevare 1. gate.
Slut
Optimering af SkyTEM Surveys l Optimering af survey med det eksisterende udstyr - flyvehastigheder, flyvehøjder, momenter. Kurt Sørensen l Økonomi contra dækning l Én contra to spoler og første gate l Opløslighed som funktion af højden l Optimal flyvehøjde er (35) m l Alternativ I: Flyvehastighed km/h - rette linier til 170 m imellem linier, dvs. linetæthed er dikteret af geologien og ikke af økonomien, ét moment indtrængning m, tó-momenter ?? l Alternativ II Flyvehastighed 40 km/h - rette linier til 170 m imellem linier, dvs. linetæthed er dikteret af geologien og ikke af økonomien, to-momenter - lidt mindre indtrængning end nu - kan reguleres med filtrering l Alternativ III: Højere flyvehastighed 70 km/h, dybde 60 m, flyveliner m, flyvehøjden vil stige l Filtrering - tidlige og sende tider og data midling. LCI tolkning - i fremtiden SCI (EA) l Prisstruktur for de tre alternativer (MH)
Fin
V SkyTEM, Airborne Transient Sounding