Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Udviklingen i butikstyperne
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Årsmøder 2014.
Overskrift.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Produktion og Logistik
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014
Den glade CEO og iværksætter!
Nuværende forretningsområder
Beretning for år 2001 Fremtiden.
FØDEVAREANPRISNINGER
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Markedsvurdering.
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Præsentation af e-takeaway.dk
SIMON HINDKÆR SEBASTIAN MIKKELSEN LASSE BAK MUHAREM GRADASCEVIC
Salg og service Dag 1.
Virksomheder - definition
Hardy Jensen. ”Foodtag er forbrugernes vindue til produktets historie” - fremtidens indkøbsværktøj.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
25. Logistisk effektivitet
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
og hvad kan vi bruge det til? v/Eva Nautrup, Rose Poultry A/S
SEMINAR I FISKERIETS SERVICEFAG HVAD SKAL DER TIL FOR AT SÆLGE MERE OG DYRERE FISK?
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Udviklingen i salgs- og servicesektoren
JORDFORBINDELSE.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund
Afsætning og distribution af lokalproducerede varer 20. Februar 2014.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
1 SKAT kommer med ét datasæt: Omsætning for momsregistrerede virksomheder – samlet salg mia Data kan kombineres på flere forskellige måder.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
HVEM ER HVEM I Dansk Dagligvarehandel september 2014
Business to Business På den JYSKe måde…...
Poul Rytter Larsen, januar 2006
Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien - 5 nye skridt på vejen Regeringen 2003.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
- sammen med glade mennesker
1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Dagli´-LokalBrugsen Årsmøde/generalforsamling for forretningen 1.Butikkens resultater 2.Begivenheder i butikken 3.Begivenheder i kæden 4.Begivenheder.
Konkurrenceforhold.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
GASA NORD GRØNT I/S GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske.
Dansk Supermarked i korthed
Husstandsomdelte reklamers betydning for nærbutikkerne i Udkantsdanmark.
It-systemer er med overalt. Før køb – hjemme hos kunden Kunden besøger hjemmesiden Kunden overvejer og tegner selv Sælger og tegneprogram inspirerer Prisen.
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Parametermix - distribution
Supply Chain management SCM
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Sælg et produkt eller en tjeneste
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
25. Logistisk effektivitet
Præsentationens transcript:

Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012 Formål; Hvordan ser SuperBest muligheden for at SuperGros kan tage flere lokalproducerede varer i sortiment v/Poul-Henning Nielsen

SuperGros A/S Kunder i SuperGros Moderselskab Dagrofa A/S Øvrige kunder: Nærkøb, Letkøb, Magasin, Liva, L.I.C. samt en del frie købmænd. Hertil kommer levering til dagligvaremarkederne på Grønland, Færøerne og Island. Moderselskab Dagrofa A/S Nøgletal 2011 Antal medarbejdere mere end 6.700 Omsætning på 21.5 mia. kr. Om SuperGros: SuperGros er Danmarks største dagligvare grossist SuperGros leverer ca. 42% af de varer, som sælges i kiosk/convenience-markedet Nøgletal 2011: Antal Terminaler: 3 (Ringsted, Vejle og Herning) Antal medarbejdere: ca. 950 Omsætning på 16,3 mia. kr. Markedsandel: 18,4%

SuperBest SuperBest er hele Danmarks Fødevaremarked, med byens bedste udvalg af fødevarer i super kvalitet Nøgletal 2011: Antal Supermarkeder: 170 (heraf driver Dagrofa 47) De øvrige ejes af frie købmænd. Antal medarbejdere: ca. 3.000 Omsætning: 11,5 milliarder Markedsandel: 10%

SuperBest kæden i fremtiden: SB Deles måske i 2 kæder? Der er nedsat udvalg bestående af købmænd og detailhandelsspecialister, der arbejder med de nye butikskoncepter. Arbejdet forventes afsluttet i efteråret 12. Den ene kædes arbejdstitel er: ”Det prisdrevne kvalitets supermarked” Den anden kædes arbejdstitel er: ”Det sortimentsdrevne højprofil supermarked” I det prisdrevne kvalitets supermarked vil der være få betjente- eller delvis betjente afdelinger. Der vil være fuldt sortiment i dagligvarer. I det sortimentsdrevne højprofil supermarked vil der være flere betjente afdelinger med højt serviceniveau af specialister. Det kan f. eks. være: Betjent slagter og delikatesse, fiskeafdeling, bager, kiosk m.fl. Stort udvalg af danske og udenlandske specialiteter. Danske egnsspecialiteter. Lokale leverandører.

Det sortiment drevne højprofil supermarked Den nye kæde kommer til at bestå af 50 – 80 supermarkeder. Det er den enkelte købmand der bestemmer i hvilket format hans butik skal være med i. 10 – 20 af butikkerne har i dag et udvidet sortiment på 1000 – 3000 varenumre. Vi er i gang med at analysere dette sortiment, og de bedst sælgende og mest spændende varer fra dette sortiment, vil vi brede ud i hele kæden. Derfor vil varerne også kunne markedsføres. Det betyder at omsætningen på disse varer vil øges betydeligt, til glæde for producenter og butikker. For butikkerne vil det betyde en væsentlig differentiering til øvrige konkurrenter.

Frugt og grønt fra lokale producenter. I starten af 2013 indleder SuperGros et samarbejde med en række lokale producenter. Friske lokale varer leveres direkte fra producent til SB butik. SuperGros kvalitetskontrol sikrer via årlige kontrolbesøg, at hygiejne, fødevaresikkerhed og mærkning er i orden hos den enkelte producent. Ordreafgivelse fra butik til prod.: bestilling sker via SGs elektroniske bestillingsplatform. Når den samlede frugt og grønt bestilling er klar, sendes den del af ordren, der vedrører de lokale prod. direkte til den enkelte producent. Projektet gennemføres for at sikre kort transport, friske varer, gode oplevelser for kunderne som f.eks. danske æbler og pærer fra den lokale avler Gravenhøj Frugthave. Fordele for avler: Tilgang til nye kunder, nem fakturering via SG. Test i 7 sjællandske butikker gennemføres lige nu med varer fra Storøhage (producent af kartofler, jordbær, spidskål og hvidkål samt gulerødder.

Eksempel på aktivitet fra lokal avler Frugt fra lokal avler hos SuperBest Hurup Thomas fra Hurup fortæller, at det er en succes med frugt fra lokal avler, som kører på tiende år. Gravenhøj frugthave har specialiseret sig i sorter fra ”gamle dage” og er et stort aktiv for butikken. ”Dette er en fantastisk mulighed for at gøre en forskel i lokalområdet”

Hvordan finder vi vejen fra jord til bord med succes? Fælles salgskanal for flere leverandører. Professionel salgsorganisation. Fælles lager og transport for flere leverandører. Bestilling sammen med øvrige varer fra SG. (som grønt) Bedre logistik. Forenklet fakturering / samlet gennemfakturering via SuperGros med EDI fakturering. Fordele: Nem adgang for producenter til flere kunder, rationel transport, forenklet bestillingsform for butikker, 1 samlet faktura, nem fakturering via SuperGros. Væsentlig forøgelse af salget til glæde til glæde for både købmand og producent.

Vejen til succes Lokal markedsføring Personificering i butikken Producenten skal møde kunden Fra gård til butik Lokal forankring