Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
Advertisements

Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
EUD og vejledningsreform
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Orientering forældremøde 10. klasse
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Forældremøde 7. klasse.
UU vejleder Lene Skovgaard.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Uddannelsesvejleder Brian Viereck Tlf
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Informationsmøde 9. klasse
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdommens UddannelsesVejledning Køge Bugt
Uddannelse – dit barns fremtid
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Samarbejdet mellem efterskoler og UU Tvangsægteskab eller kærlighed… …...eller registreret partnerskab??
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Forældre-information
Kollektiv vejledning – dagens program
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
(og lidt om Arbejdskendskab)
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!

Omstilling til ”fokuseret vejledningsindsats” Grundskolen (7.-9. kl.) 80 % af eleverne: Introkurser i 8. klasse Kollektiv vejledning fx ung til ung 20 % af eleverne: Obligatorisk brobygning Individuel vejledning Gruppevejledning Uddannelsesplan og tilmelding Mentor Overleveringsmøder Særlige undervisningsforløb i samarbejde med skolerne Screening for dysleksi Kommunal 10. klasse Uddannelsesplan som omdrejningspunkt Brobygning EUD 10 (aug. 2015) 20/20 (aug. 2015) Ungevejledningen Målgruppen udvides op til 30 år (Jobcenter finansiering) Unge i arbejde skal ikke opsøges Øget anvendelse af gruppe-vejledning Den kombinerede ungdoms-uddannelse (aug. 2015) Aktivpligten (15-17år) Fortsætter med 5 dage og 30 dage + sanktion Finansieringen til det kommunale straks tilbud bortfalder, men den kommunale pligt til at give et tilbud fortsætter. STU mv. Målgruppevurdering til STU og til produktionsskoler fortsætter uændret Uddannelse og Job Valgfag

Uddannelsesparathedsvurdering Skolens ansvar Ved 1. karaktergivning i 8. kl. (senest 1. dec.) skal skolen vurdere den enkelte elevs uddannelsesparathed på 3 områder: De faglige forudsætninger Elever med et karaktergennemsnit på 4 eller derover, er parate. På skoler der ikke giver karakterer, skal skolen vurdere om den enkelte elev har faglige forudsætninger, som svarer til et karaktergennemsnit på 4. De personlige forudsætninger Motivation, selvstændighed, ansvarsfuldhed, mødestabilitet og valgkompetence. De sociale forudsætninger Samarbejdsevne, respekt og tolerance.  Skolen skriver vurderingen af den enkelte elev ind på www.optagelse.dk + Det er skolens ansvar løbende at vurdere om parate elever falder i niveau og henvise disse elever til en revurdering hos UU. + Elever som er IKKE parate ved udgangen af 9. klasse OG som skal i 10. kl. – her er det et fælles ansvar ml. skole og UU at vurdere, hvad indsatsen i 10. klasse skal være, sådan at den unge bliver uddannelsesparat.

80 / 20 – ansvar og indsats Indsats og ansvar Indsats og ansvar Skolen: Uddannelse og Job UU: Introkurser i 8. kl., kollektiv vejledning og forældreinformation Forældre/elev: Lave uddannelsesplan og tilmelde til uddannelse via optagelse.dk 80 % af eleverne er parate 70 % af eleverne er parate Revurdering foretaget af UU skal flytte 10 % Løbende revurdering på skolens initiativ UPV lavet af skolen senest 1. dec. i 8. kl. Indsats og ansvar Skolen: Uddannelse og Job og særlige undervisningsforløb UU: Introkurser i 8. kl., obligatorisk brobygning, kollektiv vejledning, gruppevejledning, individuel vejledning, forældreinddragelse, UPV, uddannelses-plan, tilmelding via optagelse.dk, evt. mentor og screening for dysleksi. Forældre/elev: Indgå i processen og samarbejdet 30 % af eleverne er IKKE parate 20 % af eleverne er IKKE parate

Overgangen fra august 2015 Udannelse og Job Kollektiv og digital vejleding Obligatoriske introkurser til de erhvervsrettede uddannelser Almen 10. klasse Unge med behov for yderligere afklaring og kvalificering. 1 uges obligatorisk brobygning. EUD 10. klasse Unge som ikke har klaret karakter-kravet 2 og som ønsker en EUD. 6 ugers obliga-torisk brobygning. Samarbejde med en erhvervsskole 30 % af tiden inkl. brobygning. Uddannelsesparathedsvurdering på objektive kriterier De parate Ug.dk , eVejled-ning og kollektiv vejledning De ikke parate Særlig faglig og vejled-ningsmæssig indsats fra både skole og vejledning Individuel vejledning Obligatorisk brobygning i 9. kl. Kombineret ungdomsuddannelse Unge under 25 år, som ikke kan gennemføre EUD nu eller i nærmeste fremtid. 2årig uddannelse Produktionsskole og EGU ERHVERVSUDDANNELSER 4 HOVEDINDGANGE FLERE EUX FORLØB UDDANNELSESPLAN TIL ALLE ADGANGSKRAV = ET GENNEMSNIT PÅ 2 I DANSK OG MATEMATIK GYMNASIALE UDDANNELSER HHX, HTX, IB OG STX HF EFTER 10. KLASSE AKTIVPLIGTEN FASTHOLDES 5 DAGE OG 30 DAGE

Uddannelse og Job Undervisningen i emnet SKAL tilrettelægges i samarbejde med UU og vejledere fra UU KAN inddrages i gennemførelse af undervisningen.

Kompetencemålene 9. klasse Job og uddannelse Kompetenceområde Kompetencemål 9. klasse Det personlige valg Eleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger Fra uddannelse til job Eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder Arbejdsliv Eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere Arbejdskendskab Kompetenceområde Kompetencemål 9. klasse Virksomhed og arbejdsmarked Eleven kan vurdere forhold af betydning for virksomhed og arbejdsmarked Job og karriere Eleven kan vurdere vilkår og muligheder i erhverv og beskæftigelse

Øget fokus på arbejdslivet I uddannelse og job skal eleven opnå en høj grad af kendskab til egne interesser, forudsætninger og potentialer, herunder uformelle kompetencer, og samtidig opnå forståelse for, at uddannelse og livslang læring er et middel til at opnå fremtidige erhvervs- og beskæftigelsesmål. Derfor må erhvervsaspektet og indblikket i praktiske arbejdsfunktioner have en central placering i undervisningen. Formålet med undervisningen i arbejdskendskab er, at den enkelte elev gennem konkrete oplevelser og fordybelse får mulighed for at tilegne sig erfaringer og viden til forståelse af arbejdslivet og de kvalifikationer som er nødvendige for at begå sig på arbejdsmarkedet. Valgfaget arbejdskendskab er karakteriseret ved, at undervisningen veksler mellem teoretisk undervisning og konkrete oplevelser i og med det lokale arbejdsmarked.

Vejledning som læring, i en kollektiv ramme, er det nye sort Uddannelsesparat eller valgparat Vejledning som læring, i en kollektiv ramme, er det nye sort Uddannelsesparat Valgparat Fagligt niveau Motivation Selvstændighed Ansvarsfuldhed Mødestabilitet Valgkompetence Tolerance Samarbejdsevne Respekt Forældre og baggrund Skoleerfaringer Læringserfaringer Venner og netværk Identitetsdannelse Geografi og uddannelses-udbud Personlig viden og erfaringer om og med uddannelser og erhverv Institutionen Politisk styring Den unge Ungdomslivet

Vejledning som læring? Egne forudsætninger Arbejdsmarkedet Karrierevalg Livslang læring Erhverv og brancher Personlige mål Sammenhænge ml. uddannelse og job Uddannelsessystemet krav og indhold Egne ønsker Karriereveje og arbejdsliv

Valgfag Uddannelse og Job En ny vejledningsarena skal defineres Kollektiv vejledning Valgfag Uddannelse og Job Mentor og særlige forløb Individuel vejledning Informationsmøder Gruppevejledning Praktik Introkurser Brobygning

Grundpillerne i en ny arena Kollektiv vejledning Uddannelse og Job Målrettet og særlig vejledningsindsats