Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
”NYT IT” PROGRAMMET - BAGGRUNDEN FOR OUTLOOK-UDDANNELSEN.
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
NemID = den nye digitale signatur
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Convergens / Mads Anker Højlund
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Myndighedsforum 30. Maj Dagsorden Velkommen og beskeder Nem-Login. Om tilslutning til Nem-Login fremover, men også aktiviteter nu i.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Gladsaxe kommune Temamøde den 5. januar Lov om offentlige betalinger Lov 1203 Ikrafttræden 1. februar 2005 V/ Eric Tingleff.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Tåstrup den 1. marts 2011.
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Ændring af bekendtgørelsen om elektronisk regning ”Bekendtgørelse om information i og transport af OIOUBL elektronisk regning til brug for elektronisk.
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Obligatorisk digital selvbetjening
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
”Vis stedet” Udviklingspartnernes - og KMS’ rolle Ved Anne Buch-Larsen,
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Digitaliseringsstyrelsen den 31. oktober 2012 Infomøde om digital post for virksomheder.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Præsentation for PBJ Gisla Soltau Faber Erhvervsstyrelsen.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca. 10.000 brugere Digital post vil i løbet af 2013 blive gjort obligatorisk for virksomheder i Danmark

På vej mod målet om at alle virksomheder har en digital postkasse Lov om Offentlig Digital Post er vedtaget i juni 2012 Postkassen er blevet videreudviklet til bedre at kunne imødekomme virksomheders behov Der kører en indkøringsperiode blandt udvalgte virksomheder lige nu Informationskampagne rettet mod virksomheder

Effektiv brug af Digital post som myndighed Kristian Alban kal@digst.dk 26 112 112

Effektiv brug af postkassen som myndighed - Husk I er både myndighed og virksomhed - Sørg for at der bliver sendt post til postkassen. Benyt jer af work-around med at sende printfiler og CVR nummer til digital post via fjernprint. - Benyt jer af meddelelsesformat/ metadata - Benyt jer af dybe links - Overvej system-til-system integration når I opsætter postkasse som virksomhed

Hvad leverer det fælles projekt? Etablerer, udvikler og forvalter en fælles offentlig meddelelsesinfrastruktur Digital post-løsning, fjernprintsløsning Forbedrer rammebetingelser Lovgivning, leverandører Gennemfører aktiviteter, der understøtter myndigheders implementering og gevinstrealisering Best practice, vejledning, netværk.

system-til-system som virksomhed Hvad er jeg? Myndighed Virksomhed Virksomhed og myndighed Overvej system-til-system som virksomhed

Jo mere post der kommer jo bedre – Hvor er I?

Besparelse nu? Benyt eksisterende print-huse.

Metadata- Attentionformat Medsend: beskrivelser af dokumenter, sagsreferencer referencer til sagsgenstande i overensstemmelse med sag- og dokumentstandarderne P-nummer mfl.

Dybe links

Videreudvikling Rettighedsmodellen – muligt at vælge mellem ”standard” eller ”udvidet” funktionalitet Adgang på mappe-niveau Virksomheden, der modtager meddelelser med meddelelsesformatet, kan flytte meddelelsen vha. regler til ønskede mapper Afsender kan vedhæfte metadata på meddelelser Standardfunktionalitet - alle brugere med adgang til postkassen vil kunne se indholdet i Indbakken. Udvidet funktionalitet - giver større mulighed for at tildele forskellige roller i postkassen og desuden opsætte autoarkiveringsregler, så udvalgt post dirigeres ned i en bestemt mappe, som kun enkelte medarbejdere har adgang til. Der er også mulighed for at tilknytte metadata til mapper og dermed styre post til fx en produktionsenhed til én mappe. Afsender kan vedhæfte metadata og dermed både hjælpe virksomheden og egne sagsgange. Svar på forsendelser med metadata vil indholde metadata og vil derfor kunne håndteres via forretningsregler hos myndigheden. Muligt at opsætte advis på mappeniveau, tidligere kun på indbakken.

Indkøringsperiode blandt udvalgte virksomheder Formål: At se hvordan den digitale postkasse fungerer hos brugerne Igangsat efter idriftsættelsen af videreudviklingen Løber fra primo nov. – ultimo dec. 30, primært større, virksomheder, 1 kommune, 1 region og 1 statslig institution deltager De deltagende virksomheder er blevet bedt om at tage den digitale postkasse i brug. Ugentlige spørgeskemaer og opfølgende interviews samler op på deres erfaringer.

Foreløbige resultater fra indkøringsperioden - illustrerer et behov for: At foretage rettelser i den digitale postkasse At optimere den skrevne hjælp til og i den digitale postkasse At optimere den support, der ydes til brugerne hos e-Boks og sikre et samarbejde mellem supporten hos e-Boks og Virk.dk Hvis vi bliver spurgt kan af konkret udfordringer nævnes: Næsten halvdelen af alle de deltagende virksomheder har oplevet problemer i forbindelse med oprettelsen af postkassen. Det har bl.a. betydet, at ibrugtagning af den digitale postkasse er sket sent i forløbet. Tilbagemeldingen fra alle de større virksomheder var, at det er en ledelsesmæssig beslutning at oprette postkassen, og at det griber ind i mange arbejdsgange, hvorfor det ikke er noget, der kan besluttes eller indføres på kort tid. Ingen virksomheder har fået tildelt læseadgang til 3.part. Supporten hos Virk.dk har ugentligt modtaget opkald fra 7 ud af 30 brugere i indkøringsperioden. Virksomhederne har oplevet, at det har været let at komme i kontakt med supporten hos e-Boks. Hjælpen har til gengæld ikke afhjulpet deres problemer og har været rettet mod løsningen på www.e-boks.dk. Ønske om mulighed for at kunne søge efter meddelelser i postkassen, også på tværs af mapper, ønske om at kunne se hvem der har gjort hvad i postkassen, efterspørger mulighed for at genfinde slettet post i en kortere periode.

Lov om offentlig Digital post er vedtaget i juni 2012 Arbejdet med bekendtgørelser er i gang Mulighed for fritagelse Kriterier: manglende bredbåndsforbindelse (512 kbit) Tidsbegrænset fritagelse på 2 år Håndteres ved personlig henvendelse på borgerservice To bekendtgørelser – ikrafttrædelsesbekendtgørelse og bekendtgørelse der definerer muligheder for fritagelse

Overgang til obligatorisk digital post Kørerplan justeres og forventes vedtaget februar 2013 Følgende udfordringer skal håndteres: 1. sikring af tilstrækkelig indholdsvolumen i digital post 2. håndtering af bestilling af NemID medarbejdersignaturer 3. justering af vejledninger, support og samt teknik i digital post-løsningen på Virk.dk. Informationskampagne Udsendelse af fysisk brev om obligatorisk digital post og fysik brev om besked om ny post (kun ét brev til virksomhed om ny post) Brug postkassen! Til både jeres og virksomhedernes fordel. Det følger af loven at der er en informationspligt – der skal ske personlig underretning forud for at digital post gøres obligatorisk og det samme skal ske ved advisering til de virksomheder, som ikke har været logget ind i deres digitale postkasse efter den obligatoriske dato.