Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Digitalpost Facility Management 2013
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Større Skriftlig Opgave
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Orientering fra Kræftens Bekæmpelse Karin Mejding
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Udlægning af en ny cache
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
”NYT IT” PROGRAMMET - BAGGRUNDEN FOR OUTLOOK-UDDANNELSEN.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kortforsyningsseminar 24. marts 2009 Anne Buch-Larsen Kort & Matrikelstyrelsen Mail:
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Forskere: Kommuner tabte 53 millioner p å Digital Post i 2013 Digital post er en underskudsforretning i millionklassen for kommuner og regioner.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
Effektiv afsendelse af meddelelser
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Vejlederens kommunikation
Oprettelse af Digital Post
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Agenda Brug af NemHandelsregistret eOrdrer Compliance på rammeaftaler Datakvalitet i faktura Vejledning til UTS PEPPOL gateway Nordisk Forsendelsesadvis.
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ny regering, nye tider – dag 1
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.

Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Rollebeskrivelser i Synergi
Kursus for administrative medarbejdere
Modul 07, Elektronisk post
SRO 2018 hHx.
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber Lars Sommer – LRS@kl.dk Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – krabb@digst.dk Digitaliseringsstyrelsen

Hvem kan skrive til hvem? Afsender Borgere Virksomheder Myndigheder Modtager Borgere Virksomheder Myndigheder I princippet har myndigheder ikke ret til at skrive til hinanden via Digital Post. Men i realiteten kan Digital Post jo ikke skelne mellem hvad der sendes fra en myndighed til en anden myndighed i dennes egenskab af virksomhed, og hvad der sendes til den som myndighed.

Sådan Sendes Digital Post Der i praksis kun er to måder myndighederne sender meddelelser til Digital Post: Fjernprintsløsninger (også og mere præcist betegnet ”output management”) som primært anvender REST snitfladen til Digital Post – Doc2mail og Connect. E-mail systemer som anvender sikker e-mail (S/MIME) snitfladen til Digital Post – typisk Outlook med eller uden add-on software.

Sådan Sendes Digital Post Myndigheden kan enten: Initiere kommunikationen: I så fald anbefales Fjernprintsystemer Besvare henvendelser fra Digital Post. I så fald kan e-mail eller fjernprintsystemer anvendes I princippet kan henvendelser besvares fra e-mail systemet uden brug af add-on software. Dette forudsætter dig at DKAL-dialogtråden er indsat i meddelesen og at e-mail systemet er udpeget til ”Standard afsendersystem”

e-mail fra Digital Post sendt til postkasse

e-mail fra Digital Post sendt til postkasse DKAL-dialogtråd

DKAL metadatafil

Udfordringer og løsninger To forskere, Jesper Bull Berger og Kim Normann Andersen, lavede medio 2013 en undersøgelse, der viser at mange myndigheder fejler ved retursvar til Digital Post. Staten var den største synder men kommunerne klarede sig heller ikke godt. Dette undergraver tilliden til den digitale kanal.

Udfordringer og løsninger Jesper Bull Berger og Kim Normann Andersen har netop lavet en ny undersøgelse. Udkom i går: http://vbn.aau.dk/da/publications/digital-kommunikation-med-den-offentlige-sektor-aarsager-til-manglende-svar-paa-digital-post%283c676570-04d7-4362-be82-605a387c68c8%29.html Konklusioner: Hver tredje kommune og statslige myndighed mener, at deres egen håndtering af digitale henvendelser fra borgerne ikke er tilfredsstillende. Kun godt halvdelen mener at de leverer tilfredsstillende besvarelser ad den digitale vej. Fire ud af ti myndigheder svarer, at det primært er tekniske årsager, der er skyld i den manglende besvarelse af digital post og ca. en tredjedel mener, at det er menneskelige årsager. Hver tiende myndighed, der mener, at det er forkerte interne arbejdsgange, der er årsagen til de manglende og mangelfulde besvarelser.

Fejlkilder Teknik systemopsætning og vedligehold Fejl i Digital Post Administrationsportalen Fejl i opsætningen af: Postkasser. Afsendersystem. Tilmeldingsgruppe og materiale. Udløb af: Uploadet certifikat til standardpostkasse. Uploadet certifikat i (standard) afsendersystem. Nedlæggelse af modtager e-mail adresse. Fejl i modtagersystem og afsendersystem.

Sammenhæng mellem postkasser og sikre e-mail adresser

Uploadet certifikat til standardpostkasse

Uploadet certifikat til standardpostkasse

Uploadet certifikat til afsendersystem

Løsning Digital Post er en nytilkommen kommunikationsplatform, som i mange myndigheder endnu ikke er fuldt integreret i ”mainstream” systemvedligeholdelsen. Problemet er en kombination af: Manglende placering af ansvar for løbende vedligehold. Manglende forståelse af hvordan Digital Post skal vedligeholdes. Et problem der kun gøres værre af, at Digital Post løsningen er relativ kompleks og derfor vanskelig at forstå.

Løsning Det er derfor nødvendigt at myndighederne sikrer: Forankring af vedligehold og administration af Digital Post og de afsender- og modtagersystemer som Digital Post interagerer med. Grundig uddannelse i hvordan Digital Post fungerer. Herunder hvordan Digital Post interagerer med afsender- og modtagersystemer.

Område Forslag til ansvarsplacering Digital Post Administrationsmodulet. Ansvaret for vedligehold kan med fordel placeres i myndighedens it funktion, da vedligehold af Digital Post er en teknisk kompleks opgave. Der bør være mindst én, men gerne flere, ansatte der har en dyb forståelse af hvordan Digital Post administreredes. Disse bør tildeles rollen ”Superadministrator”. Særligt er det vigtigt at der etableres en tæt koordination mellem: - Oprettelse og nedlæggelse af sikre e-mail adresser i myndigheden og de postkasser der er etableret i Digital Post. - Fornyelse af certifikater til e-mail adresser og systemer. Afsender og modtagersystemer. Ofte er ansvaret for vedligehold af de systemer der modtager post fra Digital Post placeret, men der skal ske en kobling mellem de medarbejdere, der har dette ansvar og de medarbejdere der administrerer Digital Post og at alle forstår vigtigheden af tæt koordination. En særlig problemstilling er her nye afsendersystemer som ”fjernprint” og sikker e-mail systemer + evt. add-on. Ansvarlige for deres vedligehold kan med fordel være de samme medarbejdere, der vedligeholder Digital Post i Administrationsmodulet. Evt. Input management systemer. I disse år vinder ”input management systemer” indpas i myndighederne. Ansvarlige for deres vedligehold kan med fordel være de samme medarbejdere, der vedligeholder Digital Post i Administrationsmodulet. Overordnet udvikling og koordination. Brugen af Digital Post skal løbende udvikles og vedligeholdes (hvordan skal Digital Post indgå i myndighedens kanal- og digitaliseringsstrategi?). Det kan anbefales at der udpeges en permanent overordnet ansvarlig for udviklingen og vedligeholdet af Digital Post løsningen. Dette svarer lidt til en webmaster og kunne være samme person.

Fejlkilder Afsendelse af retursvar Brugerfejl – de ansatte kan ikke finde ud af at svare korrekt. Svar til Digital Post afsendes ikke med den korrekte opsætning.

Eksempel på meddelelse fra Digital Post Rød markering: indgaaende@prod.e-boks.dk = afsenderpostkasse. Orange markering: Navnet på den postkasse som den afsendende borger eller virksomhed har skrevet til står i emnelinjen. Grøn markering: ”DKAL metadatafil”. Indeholder en række metadata. Blå markering: ”DKALDialogtråd”. Benyttes til retursvar og må under ingen omstændigheder slettes.

Løsning Uddan brugerne. Fokus på de medarbejdere der fordeler post til andre brugere: De skal kunne genkende en meddelelse fra Digital Post og kunne vedlægge en vejledning. Hvis simpelt retursvar fra Outlook anvendes er det vigtigt at oplyse medarbejderne om hvordan et retursvar opmærkes korrekt.

Løsning Optimering af systemer: Hvis e-mail anvendes til retursvar brug ”add-on” systemer der hjælper med formateringen. Hvis I være helt sikker så anvend fjernprintsystemer. Det er nærmest umuligt at lave fejl i et retursvar der sendes via fjernprintssystemer

Øvelse I går sammen i grupper på ca. 4 stk. Diskuter hvordan I i jeres respektive myndigheder har håndteret: Besvarelse af borgerhenvendelser Myndighedsinitieret kommunikation Evt. gode råd til andre Opsaml de vigtigste konklusioner Opfølgning i plenum Relevant vejledning: Sådan skriver myndigheder til Digital Post I finder den her: www.DIGST.dk / Digital Post / Kom godt i gang / Løsninger og Teknik / Digital Post / Vejledninger