Musiksociologi MM1 15.11.12 Subkulturer. Kultur som begreb NB. To definitioner: 1.Kultur som kunstneriske værker og praksisformer. (Kontinental). 2.Kultur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Musiksociologi- og kulturstudier
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Digital Kultur Complexity. I dag Complexity Rheingold: smartmobs Cavanagh: network society Keen: amateurs Mini kursus-evaluering.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Aarhus School of Architecture Denmark Service design Undervisningsforløb, efteråret 2012 Kirsten Bonde Sørensen Designer, MA, Ph.D. Hvad er design? Kirsten.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Model-Driven Development.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Musiksociologi MM Subkulturer.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Delprøve 1, december 2011.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Kulturstudier S1+LT Musikindustri og kunstens netværk. Kultur, klasse og subkultur.
Kulturstudier MM Musiketnologi. Spørgsmål om sted.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Completing secondary education
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
Præsentationens transcript:

Musiksociologi MM Subkulturer

Kultur som begreb NB. To definitioner: 1.Kultur som kunstneriske værker og praksisformer. (Kontinental). 2.Kultur som civilisation og/eller en-måde-at-leve-på. (Angelsaksisk). ”We understand the word 'culture' to refer to that level at which social groups develop distinct patterns of life, and give expressive form to their social and material life-experience. Culture is the way, the forms, in which groups 'handle' the raw material of their social and material existence.“ (Clarke et al. 1976, s. 4)

Kultur som begreb Der er ulige magtforhold i samfundet. Det vil ofte være en dominerende kultur/klasse (jf. Marx, Gramsci). ”The dominant culture represents itself as the culture.” (ibid., s. 5) “The role of hegemony is to ensure that, in the social relations between the classes, each class is continually reproduced in its existing dominant-or-subordinate form.” (ibid., s. 31) “Subordinate cultures will not always be in open conflict with it [dominant culture]. They may, for long periods, coexist with it, negotiate the spaces and gaps in it, make inroads into it […] it is crucial to replace the notion of 'culture' with the more concrete, historical concept of 'cultures'; a redefinition which brings out more clearly the fact that cultures always stand in relations of domination - and subordination - to one another, are always, in some sense, in struggle with one another.” (ibid., s. 6)

Subkultur som begreb “[S]ub-cultures are sub-sets – smaller, more localised and differentiated structures, within one or other of the larger cultural networks.“ (ibid., s. 6) “Double articulation”: Relaterer sig både til oprindelseskulturen (“’parent’ culture”) og den dominerende kultur. Analytisk: For at kalde noget for en “subkultur” må det adskille sig fra de overliggende kulturer, men samtidig er de bundet sammen med oprindelseskulturen. Nogle subkulturer er eviggyldige, mens nogle er historiske, tidsbestemte. “To locate youth subculture in this kind of analysis, we must first situate youth in the dialectic between a 'hegemonic' dominant culture and the subordinate working-dass 'parent' culture, of which youth is a fraction.” (ibid., s. 28)

Sammenhæng mellem klasse, kultur og subkultur Willis (1978): Sammenhæng mellem valg af musik og livsbetingelser. ”[F]or Willis, subcultures are structured as different aspects of the lifestyle of the subculture fit together to form a whole. […] Subcultures express a response to a set of conditions and the different aspects of the subculture are tied together into structured relatively coherent wholes” (Longhurst 2007, s ) F.eks. hippiesubkultur. Sammenhæng mellem: - ”Alternative” værdier. - Hallucinerende stoffer. - Progressiv rock. Her er der en fare for essentialisme: Dødsmetal=ondskab Jazz=frihed Etc. Her er der en fare for essentialisme: Dødsmetal=ondskab Jazz=frihed Etc.

Sammenhæng mellem klasse, kultur og subkultur Hebdige (1979): Subkulturer er et resultat af sociale omstændigheder/oplevelser. Subkulturer er ofte i opposition til dominerende kultur. Men subkulturen optages ofte i den dominerende kultur (undergrund -> mainstream) vha. masseproduktion af subkulturel stil (mode, musik etc.) og ideologisk inkorporering (modkulturens værdier optages/omformuleres af dominerende kultur. NB. Denne udviklingsmodel er ikke altid lige rigtig, men det er værd at bemærke, at den findes ikke desto mindre ofte findes hos de unge i subkulturen selv. (Longhurst 2007, s. 215)

Subkultur som begreb Clarke et al. (1976), s. 35ff: Subkulturer: -Erobrer plads -Kulturelt rum -Tid(srum) -Fysisk rum -“Rhythms of interchange” (relationer mellem medlemmer). -Omdrejningspunkter -Sociale regler -Skaber gruppeidentitet -Stil -Antager og omformer produkter/objekter. -Fremstidssyn/ideal -Forsøg på en løsning på den oplevede konflikt (NB. Kan forhandles, men ikke løses gennem subkultureren. Løsningerne er forestillede.) -Forskellighed (til en vis grad). Især ift. alder.

Subkulturer? Eksempler fundet via subculturelist.com

Sammenhæng mellem klasse, kultur og subkultur Clarke et al. (1976) tager udgangspunkt i Cohens[1972] studie af ungdomssubkultur i East End-London. Cohen: Efter 2. Verdenskrig blev arbejderklassens bærerne strukturer undermineret og opløst af en omstilling og rationalisering af familie, fællesskab og lokal økonomi (fraflytning, byudvikling, højhuse, immigration, lukning af lokale virksomheder etc.) Resultatet blev fremkomsten af ungdomssubkulturer, der søgte at løse arbejderklassens konflikter ”ideologisk” som subkultur: ”The latent function of subculture is this - to express and resolve, albeit 'magically', the contradictions which remain hidden or unresolved in the parent culture.” (Cohen citeret efter ibid., s. 23)

Mods, starten af tresserne:Slade som skinheads, sluttresserne: “[I]n the expropriation and fetishisation of consumption and style itself, the ‘Mods' cover for the gap between the never- ending-weekend and Monday's resumption of boring, dead-end work.” (ibid., s. 37) “[I]n the resurrection of an archetypal and 'symbolic' (but, in fact, anachronistic) form of working-dass dress, in the displaced focussing on the football match […] Skinheads reassert, but 'imaginarily', the values of a class, the essence of a style, a kind of 'fan-ship' to which few working- class adults any longer subscribe: they 're- present' a sense of territory and locality which the planners and speculators are rapidly destroying: they 'declare' as alive and well a game which is being commercialised, professionalised and spectacularised.” (ibid.)

Clarke et al. (1976), s. 25 Cohen: To subkulturelle dele: 1.Plastiske (mode, musik) 2.Infrastrukturelle (sprog, ritual)

Clarke et al. (1976) delkonklusion, s. 26 'Class' does not simply replace subculture in a reductive way. Nor is class taken as a set of given, 'background', sociological variables. The relation between class and subculture has been placed in a more dynamic historical framework. The relations between classes, the experience and response to change within different class fractions, is now seen as the determining level. However, the subculture is seen as one specific kind of response, with its own meaning structure - its own 'relative autonomy'. Thus, the attempt to think the problem right through to the level of the social formation as a whole (where class relations are determining) is done, not by repressing but by retaining what is specific about the intermediary concept of 'subculture'. The social formation is not seen as a simple unity (the 'nation, 'the culture'), but as a necessarily complex, differentiated, antagonistic 'whole’.

Stil, Clarke et al. (1976), s. 40ff: Skabelsen af omdrejningspunkter (”focal concerns), dvs. konstruktionen af subkulturel identitet: -Genstande, materiale: -Tøj/mode -Musik -Sprog -Kontekst: -Aktiviteter, handlinger -Steder -Begivenheder Analysen må affetishere disse symboler/tegn! Stil: “the crystallisation in an expressive form, which then defines the group's public identity. […] Sub-cultural style is based on the infra- structure of group relations, activities and contexts.” (ibid., s. 44)

Kritik af Birmingham-skolens syn på ungdomssubkulturer Clarke (1990) som opsummeret i Longhurst (2007), s. 222: 1.Upræcis ift. strukturel placering af subkulturer og problemløsningers natur i subkulturer. 2.Næsten ingen forklaring på subkulturelle stilarters oprindelse. 3.”Rigid analyse”/essentialisme, ingen hensyn til variationer i hver enkelt subkultur. 4.Kun lidt opmærksomhed på hvordan individer bevæger sig ind og id af subkulturer. 5.Der er en tendens til at bevæge sig ”baglæns”, fra subkultur til klasse. Det fører til at den enkelte subkulturer ”fastfryses”. 6.Der er en dikotomi mellem subkulturer og andre unge mennesker. Derfor: Mere hensyn til a) subkulturers dynamik, b) sammenligning med ungdomskultur som helhed, og c) et mere nuanceret syn på hvordan stiltræk konstitueres/konstrueres.

Club Cultures Sarah Thornton Stefans noter fra sidste uge

• “Club crowds generally congregate on basis of their shared taste in music, their consumption of common media and, most importantly, their preference for people with similar tastes to themselves” • “Communities with fluid boundaries which may come together and dissolve in a singe summer or endure for a few years. Crucially, club cultures embrace their own hierarchies of what is authentic and and legitimate in popular culture – embodied understandig of which can make you “hip.” Taste Cultures & Ad Hoc Communities Stefans noter fra sidste uge

• The authentic >< The Phoney – Disc-Cultures • The Hip >< The Mainstream – Clubber & Raver – “Anti-Mass”  The Underground >< The Media • Smiley face – Acid House Hierarchies Stefans noter fra sidste uge

• “Subcultures” >< “Subcultural” • Cultural Capital – Bourdieu • “Hipness” is a form of Subcultural Capitol • Objectified or Embodied (Blue hair, “in the know”) (Esben  ) • Dj’s, club organizers, clothes designers, style journalists. • A knowledge one cannot learn in school Subcultural Capital Stefans noter fra sidste uge

Thornton (1995), s v. Nønne.

Diskussion Hipsteren i de sene 00’ere som subkultur? - Klasse? - Stil? Tegn/symboler? - Musik? - Forhold til dominerende kultur? - Undergrund >< mainstream? - Værdier? - Alder/generation?