Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Advertisements

Videnskabsteori & metode
Dataindsamling og kildebearbejdning
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Humaniora.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Almen studieforberedelse
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Konference om Almen Studieforberedelse
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Nogle videnskabsteoretiske retninger
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
Biologi i AT.
Økonomi og Demokrati.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Politik i teori og praksis 1
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Kapitel 1 Politikindledning.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Menneskets forhold til naturen – i samfundsvidenskabeligt perspektiv
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Naturvidenskabelig metode
Synopsen skal indeholde
Præsentationens transcript:

Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009

Samfundsvidenskab  Hvad er samfundsvidenskab?  Hvordan arbejder man i samfundsvidenskaberne?  Eksempler på begreber, modeller og teorier  Hvad adskiller samfundsvidenskab fra almindelig dagligdags indsigt?

Hvad er samfundsvidenskab?  Samfundsvidenskaben er yngre end både naturvidenskab og humaniora…  Samfundsvidenskabernes forsknings genstand er samfundet…  Samfundsvidenskaberne i gymnasiet er…

Samfundsvidenskabelig metode  Empirisk funderet – empiri = data; man indsamler data om det, man ønsker at undersøge.  Hypotese – med udgangspunkt i det empiriske materiale opstilles en eller flere hypoteser.  Ud fra hypotesen kan man deducere sig frem til en række konsekvenser, som man så efterprøver.  Dette kan føre til en verifikation, en falsifikation eller eventuelt en justering af hypotesen.

Dataindsamling  Man kan bruge allerede eksisterende materiale …eller man kan indsamle sit eget.  Kvantitative metode: Man spørger mange respondenter v.h.a. spørgeskemaundersøgelse eller interview.  Kvalitativ metode: Man spørge få respondenter med særlig tilknytning til det man ønsker at undersøge – resultatet er meget nuancerede svar.  Det man skal passe på: udvalget af respondenter, repræsentativitet, operationalisering af det man vil spørge om, interviewereffekt…  Observation

Formidling Samfundsvidenskabelig viden skal kunne udveksles og læses på samme måde overalt i verden (principielt) – det betyder, at samfundsvidenskabelig viden skal være intersubjektiv overførbar.  Begreber  Modeller  Teorier

Multiplikatoren  Når man foretager en ændring i økonomien fx bygger en bro så vil efterspørgslen stige og dermed vil indkomsten stige for nogle borgere, de vil skulle betale skat, de vil spare op, de vil købe varer fra udlandet; men en del af pengene vil blive til ny efterspørgsel i Danmark og dermed vil indkomsten stige for nogle borgere…..  Multiplikatoren = det tal man skal gange den oprinde- lige efterspørgselsstigning med for at få den samlede efterspørgselsstigning

Multiplikator - model Efterspørgsel + eller - Produktion og beskæft. Indkomst Skat Opsparing Import

Det økonomiske kredsløb - model

John Maynard Keynes  Keynes ( ), britisk nationaløkonom, embedsmand og politiker som først og fremmest gennem sit forfatterskab har haft større indflydelse end nogen anden økonom i moderne tid på økonomisk tænkning og økonomisk-politisk praksis i de udviklede kapitalistiske lande.

Keynes - teori Efterspørgsel + eller - Produktion og beskæft. Indkomst Skat Opsparing Import Produktions middel sek- tor. Det offentlige

Beslutningstagerne Fx Folketing, amtsråd og Byråd Love og be- slutninger. Krav Støtte Eastons model over det politiske system Feed-back

Eastons definition af politik og vores  Politik er den autoritative fordeling af værdier med gyldighed for et samfund  Magten over den sekundære værdifor- delings udfald

Hvad adskiller samfundsfag fra almindelig dagligdags indsigt? 1. Datagrundlaget skal kunne bekræftes af andre udsagn – og det skal være offentligt. 2. Omfanget og antallet af oplysninger, der ligger til grund for teorierne. 3. Man vil finde orden og mønstre i en kompleks virkelighed – v.h.a. begreber, modeller og teorier. 4. Samfundsvidenskaben er sig magtrelationerne helt bevidst – politik er et nul-sums-spil, hvis en person eller gruppe får noget er det på bekostning af andre. 5. Dagligdags viden opleves som naturlige og derfor stiller vi ikke spørgsmål – det gør samf. videnskaben.