Trivsel på Bregnbjergskolen
Præsentation Karin Stoffer Lund – trivselsmedarbejder Lisanette Qvortrup – skoleleder
Program Før & nu på Bregnbjergskolen 5 konkrete eksempler på ændringen Forudsætninger for en trivselsfunktion Trivselsmedarbejderens opgaver
Før & nu på Bregnbjergskolen Problemer med elever og ml. elever Manglende tillid fra elevernes side til at de voksne kunne beskytte dem mod mobning Lavt konfliktniveau ml. de skoleansatte, men mange subtile konflikter Voksenfjendske attituder blandt elever Børnefjendske attituder fra lærerside især i forhold til de elever som ikke var som lærernes egne børn!
Konkrete eksempler Akut opstået krise i en familie Teenagere der flytter/flygter fra andre skoler Underretninger Misbrug/psykisk sygdom i familien Børn med diagnose
Forudsætninger for en trivselsfunktion Prioritering af ressourcer En veluddannet fagperson Målrettet kulturarbejde blandt medarbejdere Målrettet kulturarbejde blandt elever (f.eks. Trivselsråd, venskabsklasser, satsning på fællesskab) Trivsel skal være den baggrundsmusik som fremmer indlæringen blandt eleverne Det hele handler om faglighed!
Trivselspartnere Trivselspartnere
Trivselsmedarbejderens opgaver Konflikthåndtering/konfliktløsning Elevaktiviteter Samtaler med elever Opdatering/orientering om alle nye kampagner, undervisningsmaterialer og kurser. Problemknuser/løser ved enkeltstående særlige problemstillinger vedr. elever.
Vigtige hovedområder Meget højt informationsniveau til elever, lærere, forældre og ledelse. Uddannelse Fleksibilitet vedr. arbejdstider Trivselslokale/kontor Fortrolighed Initiativtager og ideudvikler Arbejde selvstændigt