Gruppeundervisning for voksne CI-brugere Sille Vilain Meulengracht, CRS Mette Kjellerup Møller, Nyborgskolen Møde i netværksgruppe for undervisere af voksne CI-brugere Tirsdag den 28. oktober 2008, CRS, Odense
Indhold Speech Tracking i Excel Gruppeundervisning for voksne CI-brugere Visioner
Speech Tracking score i Excel www.CIVO.dk Excel ark med Speech Tracking score Vejledning
Speech Tracking score i Excel Geoff Plant: Speech Tracking score: Normalthørende kan opfange og gengive 100-110 ord pr. minut <10 ord pr. minut = ekstrem vanskelig konversation <20 ord pr. minut = meget vanskelig konversation <30 ord pr. minut = en del vanskeligheder <40 ord pr. minut = vanskeligheder <50 ord pr. minut = ikke mange vanskeligheder <60 ord pr. minut = meget få vanskeligheder >60 ord pr. minut = så godt som ingen vanskeligheder >50 ord pr. minut kan testen tages rent auditivt eller i støj
Speech Tracking score i Excel
Speech Tracking score i Excel
Speech Tracking score i Excel Vise i Excel-ark
Gruppeundervisning Målgruppe Gruppesammensætning Gruppestørrelse Lokale Gruppeforløb 2 timer 10-12 gange over ½ år Økonomi
Gruppeundervisning Fordele ved holdundervisning: Møde andre i samme situation Øvelser i naturlig baggrundsstøj Mulighed for andre øvelser Lytte til andre stemmer Pauser med fri snak
Undervisningsmål CI-hold Forventninger til CI før operationen Nuværende mål for CI-brug: Delmål for kursus: 1. 2. – 5.
Gruppeundervisning Runde + hjemmearbejde Træning Kaffepause Mere træning Spil Næste uges hjemmearbejde
Eksempel på undervisningsforløb Onsdag den 26. september 2007 kl. 13-15 Præsentationsrunde Mål og indhold for kurset TV aflytningsøvelse (TV avisen) Oplæsning Van Gogh + indholdsmæssige spørgsmål Banko Hjemmearb.: udfylde skema ang. mål for kurset + Lyt og lær med Otto Onsdag den 10. oktober 2007 kl. 13-15 (salen) 13-13:45: logopæd Bodil Krogh: sang og stemmetræning Mål for kurset Lokalisationsøvelser og taletræning over afstand Hjemmearb.: sang på CD: hør omkvædet
Onsdag den 17. oktober 2007 kl. 13-15 Telefontræning: ringe til hinanden i cirkel Hjemmearb.: telefonøvelse med kendt person Onsdag den 24. oktober 2007 kl. 13-15 (Banegårdscentret) Øvelser på Banegårdscentret På vejen derhen: samtaleøvelser to-og-to i trafikstøj Øvelser i centret: spørge om togbilletter, spørge om biografbilletter m.m. Kaffe og samtale på cafeen På vej tilbage: samtaleøvelser to-og-to i trafikstøj Hjemmearb.: ”gå-i-byen” øvelse
Onsdag den 31. oktober 2007 kl. 13-15 (salen) 13-13:45: logopæd Bodil Krogh: sang og stemmetræning Foredragstræning: MKM holder foredrag over udvalgt emne (kunstner eller teknikforedrag) Hjemmearb.: sang på CD – hør teksten Onsdag den 14. november 2007 kl. 13-15 Træning af taleforståelse på storskærm (TV udsendelse) Hjemmearb.: TV-øvelse Onsdag den 21. november 2007 kl. 13-15 Telefontræning: ringe til hinanden i cirkel Telefonopringning ud af huset Hjemmearb.: telefonøvelse med ukendt Onsdag den 28. november 2007 kl. 13-15 Rundvisning på et museum i Odense
Gruppeundervisning Eksempel på en dags undervisning: Tema: eventyr 1. Runden 2. Oplæsning af Snemanden + opgaver 3. Titler på eventyr 4. Lave et eventyr sammen i rundkreds ud fra billeder 5. Interviewe hinanden omkring eventyr og fremlægge for de andre bagefter 6. Hjemmearbejde: Lytte til eventyret ”Kæmpen og skrædderen” på cd (evt. læse med i tekst)
Gruppeundervisning Oplæsning af Snemanden + opgaver Eventyret ”Snemanden” (kort udgave) læses højt af underviseren 1 gang. Klienterne må følge med i teksten efter behov. Eventyret læses højt en gang mere. Denne gang gælder det om at lytte efter et bestemt ord (evt. forskellige ord for hver klient). Klienten sætter en streg pr. gang, det givne ord optræder i eventyret. Til sidst lægges stregerne sammen og det samlede antal sammenlignes med facitlisten på sidste side.
Gruppeundervisning Titler på eventyr Start: Hyrdinden Slut: og skorstensfejeren Start: Den lille pige Slut: med svovlstikkerne F.eks. Som ”rundbordsopgave” eller ”gå-rundt-imellem-hinanden-opgave”.
Gruppeundervisning Andre lignende opgaver: ordsprog og vittigheder. Start: Af børn og fulde folk Slut: skal man høre sandheden. Start: Hvordan får man en fisk til at grine? Slut: Propper den i kildevand!
Gruppeundervisning Lave et eventyr sammen i rundkreds ud fra billeder Printet mange forskellige billeder ud fra internettet. Hver deltager fik 5 billeder. Sammen skulle vi lave et eventyr ud fra billederne i rundkreds. Dvs. hver deltager fortalte noget ud fra et billede, så var det den næstes tur og så videre indtil vi havde været hele vejen rundt 5 gange.
Gruppeundervisning Interviewopgave: Interviewe hinanden omkring eventyr ud fra ark med spørgsmål og fremlægge om hinanden for de andre bagefter. Hjemmearbejde: Lytte til eventyret ”kæmpen og skrædderen” på cd (evt. læse med i tekst). Andre varianter af denne opgave: Indsæt det ord, der mangler.
Evaluering Gruppeevaluering ud fra individuelle mål sat fra starten Bionics spørgeskema ”Everyday questionnaire” til selvevaluering Speech tracking
Meget dårligt Dårligt Udmærket Godt Meget godt Forstå kendt taler 1 2 3 4 5 Forstå ukendt taler Genkende kvinde- over for mandestemmer Forstå ”Frk. Klokken” Følge ”Vejrudsigten” via telefonen Følge ”Nyhederne” via telefonen Bestille tid via telefonen (fx frisør, læge, tandlæge) Følge automatiske telefonbeskeder (fx ”tast 1 for ny besked”) Samtale i baggrundsstøj
Gruppeundervisning Visioner CRS Visioner Nyborgskolen Kommentarer og spørgsmål??? Alle ideer er til fri afbenyttelse!