Gruppeundervisning for voksne CI-brugere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy Hovedregning Gange Geometri Diverse
Advertisements

Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Arbejdspladsudvikling
Sfo personaler Siden 1988.
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Brabrand NytårsDysten - En alternativ samarbejdsdyst.
Blodprop eller blødning i hjernen? Ring straks 112
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Matematik afgangsprøve 2013
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
Hvorfor er vi her? Strategisk ønske om samfundsmæssig forankring Derfor en erhvervskonference, hvor jeres behov er i centrum.
Vækstforum Proces for igangsætning af projekter Indkalde projektidéer (max. 5 A4-sider + evt. bilag) Projektudvikling Projektansøgning.
Demokratiforum/Kompetenceforum 7. oktober, 2008 Interkulturelle kompetencer - hvad skal der til ? © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I.
Oplæg til workshop i forbindelse med ITIF-satsningen Oversigt over kommunale initiativer og erfaringer, visioner og udfordringer i forhold til implementering.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Ungeguide.
Møde med Trygfonden Den 29. august 2011 Danmarks Lungeforening.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Klimaproblematikken i børnehøjde Ejerskab og handlekompetence.
Hvem er jeg Britta Kempel, leder af det specialiserede socialområde for voksne i Odder Kommune Bestiller ydelser efter Serviceloven: § 101, § 107, § 108,
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status for vandløbsindsatser.
Elevplankonference september
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Faglige kompetencer Hvad kan du?
Kompetenceprofilen Dit overblik.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
WaY? - Where are You? - se hvor det sker.... WaY? Koncept til unge døve Knyttet til en institution Kan ”mærke” aktivitet Se hvor der sker noget?
Screening v. UUV Køge Bugt
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Jobsamtalen Hvad skal I tale om?
DI Hovedstaden Årsdag Thomas Møller Sørensen Chef for MMV & Entrepreneurship 21.maj 08 DI Hovedstadens Årsdag 2008 Uddrag af MMV- undersøgelse.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Videoredigering Filmen skal være færdig den 17. oktober klokken Du er velkommen til at lave noget den mellemliggende periode. Alle filmene bliver.
Aftaler 2008 – proces fokus på indsatsområder v. Finn G. Johansen Fag/stabschef d. 14. maj 2007.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Succeshistorier Hvad er du god til?
Målgrupper og netværk Målet er at få børnene ud og få sat en dagsorden om børns brug af naturen. Målgruppen er de voksne, der tager børnene i hånden eller.
DPU – Aarhus Universitet
Cochlear Implant CI Cochlear implant centre Østdansk center (KAS Gentofte) –Børn og voksne Vestdansk center (Århus KH) –Børn og voksne Odense.
Forældre-interview Vingsted-centret Tirsdag d. 17/9 Jens Christian Tambjerg & Bjarne Frandsen Viby Efterskole.
FAGDAGE 1.x Matematik - Josefine Onsdag 16. august Dansk - Anne-Mette
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
SSP-tilbud i efterårsferien 2012
SSP-tilbud i efterårsferien 2012
BIOKEMI OG GENETIK Illustrationer Kapitel 14: Nyrer og urinveje.
Workshop Odense d. 11. oktober 2011
BIOKEMI OG GENETIK Illustrationer Kapitel 9: Stofskiftet.
BIOKEMI OG GENETIK Illustrationer Kapitel 18: Styresystemer.
BIOKEMI OG GENETIK Illustrationer Kapitel 1: Almen kemi.
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
BIOKEMI OG GENETIK Illustrationer Kapitel 7: Cellen.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Gruppeundervisning for voksne CI-brugere Sille Vilain Meulengracht, CRS Mette Kjellerup Møller, Nyborgskolen Møde i netværksgruppe for undervisere af voksne CI-brugere Tirsdag den 28. oktober 2008, CRS, Odense

Indhold Speech Tracking i Excel Gruppeundervisning for voksne CI-brugere Visioner

Speech Tracking score i Excel www.CIVO.dk Excel ark med Speech Tracking score Vejledning

Speech Tracking score i Excel Geoff Plant: Speech Tracking score: Normalthørende kan opfange og gengive 100-110 ord pr. minut <10 ord pr. minut = ekstrem vanskelig konversation <20 ord pr. minut = meget vanskelig konversation <30 ord pr. minut = en del vanskeligheder <40 ord pr. minut = vanskeligheder <50 ord pr. minut = ikke mange vanskeligheder <60 ord pr. minut = meget få vanskeligheder >60 ord pr. minut = så godt som ingen vanskeligheder >50 ord pr. minut kan testen tages rent auditivt eller i støj

Speech Tracking score i Excel

Speech Tracking score i Excel

Speech Tracking score i Excel Vise i Excel-ark

Gruppeundervisning Målgruppe Gruppesammensætning Gruppestørrelse Lokale Gruppeforløb 2 timer 10-12 gange over ½ år Økonomi

Gruppeundervisning Fordele ved holdundervisning: Møde andre i samme situation Øvelser i naturlig baggrundsstøj Mulighed for andre øvelser Lytte til andre stemmer Pauser med fri snak

Undervisningsmål CI-hold Forventninger til CI før operationen Nuværende mål for CI-brug: Delmål for kursus: 1. 2. – 5.

Gruppeundervisning Runde + hjemmearbejde Træning Kaffepause Mere træning Spil Næste uges hjemmearbejde

Eksempel på undervisningsforløb Onsdag den 26. september 2007 kl. 13-15 Præsentationsrunde Mål og indhold for kurset TV aflytningsøvelse (TV avisen) Oplæsning Van Gogh + indholdsmæssige spørgsmål Banko Hjemmearb.: udfylde skema ang. mål for kurset + Lyt og lær med Otto Onsdag den 10. oktober 2007 kl. 13-15 (salen) 13-13:45: logopæd Bodil Krogh: sang og stemmetræning Mål for kurset Lokalisationsøvelser og taletræning over afstand Hjemmearb.: sang på CD: hør omkvædet

Onsdag den 17. oktober 2007 kl. 13-15 Telefontræning: ringe til hinanden i cirkel Hjemmearb.: telefonøvelse med kendt person Onsdag den 24. oktober 2007 kl. 13-15 (Banegårdscentret) Øvelser på Banegårdscentret På vejen derhen: samtaleøvelser to-og-to i trafikstøj Øvelser i centret: spørge om togbilletter, spørge om biografbilletter m.m. Kaffe og samtale på cafeen På vej tilbage: samtaleøvelser to-og-to i trafikstøj Hjemmearb.: ”gå-i-byen” øvelse

Onsdag den 31. oktober 2007 kl. 13-15 (salen) 13-13:45: logopæd Bodil Krogh: sang og stemmetræning Foredragstræning: MKM holder foredrag over udvalgt emne (kunstner eller teknikforedrag) Hjemmearb.: sang på CD – hør teksten Onsdag den 14. november 2007 kl. 13-15 Træning af taleforståelse på storskærm (TV udsendelse) Hjemmearb.: TV-øvelse Onsdag den 21. november 2007 kl. 13-15 Telefontræning: ringe til hinanden i cirkel Telefonopringning ud af huset Hjemmearb.: telefonøvelse med ukendt Onsdag den 28. november 2007 kl. 13-15 Rundvisning på et museum i Odense

Gruppeundervisning Eksempel på en dags undervisning: Tema: eventyr 1. Runden 2. Oplæsning af Snemanden + opgaver 3. Titler på eventyr 4. Lave et eventyr sammen i rundkreds ud fra billeder 5. Interviewe hinanden omkring eventyr og fremlægge for de andre bagefter 6. Hjemmearbejde: Lytte til eventyret ”Kæmpen og skrædderen” på cd (evt. læse med i tekst)

Gruppeundervisning Oplæsning af Snemanden + opgaver Eventyret ”Snemanden” (kort udgave) læses højt af underviseren 1 gang. Klienterne må følge med i teksten efter behov. Eventyret læses højt en gang mere. Denne gang gælder det om at lytte efter et bestemt ord (evt. forskellige ord for hver klient). Klienten sætter en streg pr. gang, det givne ord optræder i eventyret. Til sidst lægges stregerne sammen og det samlede antal sammenlignes med facitlisten på sidste side.

Gruppeundervisning Titler på eventyr Start: Hyrdinden Slut: og skorstensfejeren Start: Den lille pige Slut: med svovlstikkerne F.eks. Som ”rundbordsopgave” eller ”gå-rundt-imellem-hinanden-opgave”.

Gruppeundervisning Andre lignende opgaver: ordsprog og vittigheder. Start: Af børn og fulde folk Slut: skal man høre sandheden. Start: Hvordan får man en fisk til at grine? Slut: Propper den i kildevand!

Gruppeundervisning Lave et eventyr sammen i rundkreds ud fra billeder Printet mange forskellige billeder ud fra internettet. Hver deltager fik 5 billeder. Sammen skulle vi lave et eventyr ud fra billederne i rundkreds. Dvs. hver deltager fortalte noget ud fra et billede, så var det den næstes tur og så videre indtil vi havde været hele vejen rundt 5 gange.

Gruppeundervisning Interviewopgave: Interviewe hinanden omkring eventyr ud fra ark med spørgsmål og fremlægge om hinanden for de andre bagefter. Hjemmearbejde: Lytte til eventyret ”kæmpen og skrædderen” på cd (evt. læse med i tekst). Andre varianter af denne opgave: Indsæt det ord, der mangler.

Evaluering Gruppeevaluering ud fra individuelle mål sat fra starten Bionics spørgeskema ”Everyday questionnaire” til selvevaluering Speech tracking

Meget dårligt Dårligt Udmærket Godt Meget godt Forstå kendt taler 1 2 3 4 5 Forstå ukendt taler Genkende kvinde- over for mandestemmer Forstå ”Frk. Klokken” Følge ”Vejrudsigten” via telefonen Følge ”Nyhederne” via telefonen Bestille tid via telefonen (fx frisør, læge, tandlæge) Følge automatiske telefonbeskeder (fx ”tast 1 for ny besked”) Samtale i baggrundsstøj

Gruppeundervisning Visioner CRS Visioner Nyborgskolen Kommentarer og spørgsmål??? Alle ideer er til fri afbenyttelse!