Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

-En lærerig arena for alle aldre
Hvordan man opretter en cache
© Copyright, Grontmij A/S 2011 INSPIRE – DS building Kort- og Matrikelstyrelsen Bo Overgaard, Mikkel Syska Hansen 1. september 2011 Stockholmsporten Visualisering:
Den 16.august 2010 Regionsgården
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Undervisningsplanlægning
Projektering og styring.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Dataindsamling og kildebearbejdning
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Formularer (Access, del 3)
Kvantitative metoder
Naturvidenskabeligt Grundforløb
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Projektlederens rolle(r)
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Rapporter (Access, del 5)
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Rumlighed og rumforløb
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Oversigt, principper og teknikker
En patient får forkert blod
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Rasmus Nellemann & Søren Andersen 1.e Nordfyns Gymnasium.
Perception og disposition af grænseflader
Miniprojekt i Computerstøttet samarbejde Gruppe 2.126, BL8.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Statistik for geografer
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Dokumentation 7. Semester
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Øvelse 1: First Impressions
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Statistik for geografer
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Digital Didaktisk Design
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
DEVICE & MEDIEBRUG 2014 Copenhagen | HVAD HANDLER DET EGENTLIG OM?
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration fra bla. Systime.dk.
DESIGNING תיכון (DESIGNING) - תהליך של פתרון בעיות ויצירת פתרונות טכנולוגיים.
Metoden brugerstyret behandling
<SWC (+ lidt SWD)>
2C – FORÅR 2018.
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Future Vejle inspiration
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

Observation Veal Chapter 7

The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som måske ikke en gang ved at de bliver observeret)  Observation kan også være en struktureret metode

Rumlig eller funktionel  Udendørs:  Indgange  Parkerings arealer  Folk placerer sig ofte langs med ”kanterne” – som fx vægge, hegn, bredder, arealer med træer  Mønsteret for udnyttelse af en plads

Rumlig eller funktionel  Built up areas:  Shopping centre  Bygninger  Musseer  Et andet eksempel er ”space management” i et supermarked

Designing areas  I virkeligheden opfører folk sig ikke som designerne havde forventet det!  Nogle områder er for lidt benyttet og andre er overfyldte  Eller også bruges områderne til andre aktiviteter  Bevægelsesmønsteret i en udstilling kan have indflydelse på hvordan informationerne bliver absorberet

Observations: Use of a Park

Categories

System of Coding

Finding user profiles  Ofte kan preliminære observationer bruges til at identificere en brugerprofil  Det gør det ofte lettere at udforme spørgsmålene til et spørgeskema eller et interview

Leisure on the margins  Recreational drugs  Grafitti og vandalism  Forskellige former for sexuel aktivitet  Gambling  Crowd behavior

Main elements  10-step model for strukturede observationer  Pladsen/stedet  Observationspunkt  Tidsperioden  Undersøgelsen (prøvetagningen)  Frekvensen  Zoner  Etc.

Step 1 and 2  Foretag en inspektion af stedet først, for at:  Vælge det rigtige sted for observationerne  Obervationspunkter og  Brugbare konditioner for observationen

Step 3, 4 and 5  Step 3: Vigtigt  Variationer i brugen af faciliteter  Step 4: Vedvarende eller stikprøver?  Resourcer til rådihed  Stedets beskaffenhed  Det overordnede design af projektet  Step 5: tælle-frekvensen  Afhænger af graden af ændring i brugen af stedet

Step 6  Step 6: Hvad skal observeres?  Folk og deres positioner  Forskellige typer af aktiviteter  De besøgendes karakteristik  De besøgendes bevægelser  Det generelle flow  De besøgndes ruter

Step 7  Step 7: opdeling af stedet i zoner  Fokus på hver zone og fastlæggelse af aktiviteter etc.  Zonerne bør fastlægges ud fra hensynet til styring  Ideelle zoner:  Kan observeres fra ét sted og er  Demarkerede af naturlige (eller andre) kendetegn

Step 8  Step 8: Optegning af observationer og information  Konstruer et tælle ark  Der forbereder data for analyse, præsentation og regneark  Kopier af kort etc  Free form notes

Step 9  Genneførelse af observationen  Strukturerede observationer  Den største fare er kedsomhed  Vigtigt at variere arbejdet  Unstrukturerede observationer  Observatøren skal observere og beskrive hvad der foregår og samtidig  Bestemme hvad der skal observeres

Step 10  Step 10: Analyse af data  Strukturerede observationer:  Visual præsentationer  Mønstre for anvendelse  Spot count data  Vægtning  Unstrukturerede observationer:  Læsbare noter  Transcribering