Ambulant stofmisbrugsbehandling af kvinder: Projekt Kvindeedukation i KABS 2007 – 2010 v. Projektleder Tine Lydolph.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Gammelheds-Philosophy
Statsfængslet Midtjylland Afdelingen H-I Vejlevej Nørre Snede
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Parforhold; kommunikation og seksualitet
WHO`s definition af selvmord
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Evaluering af Projekt Unge
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Ved sous- chef Said Akrim
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Mentorordning i Skive.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Livskvalitet og kroniske bensårspatienter ”Der er ingen sår der ser godt ud” Haderslev 11. Oktober 2006.
KABS Viden Døgnkonferencen 2009 Behandling af gravide og kvinder med børn Mia Heick KABS FamilieVinklen.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Vejlederens kommunikation
Sårbarhed hos børn og unge
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Fremme af unges mentale sundhed
17. november 2009LOKK1 Kvinder på krisecentre Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Velkommen til Lægedage
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
Post traumatisk belastningsreaktion
At motivere til forandring
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Post traumatisk belastningsreaktion
Præsentationens transcript:

Ambulant stofmisbrugsbehandling af kvinder: Projekt Kvindeedukation i KABS 2007 – 2010 v. Projektleder Tine Lydolph

Formål med projekt Kvindeedukation At rette fokus på og få viden om kvindespecifikke dilemmaer, problemer og tematikker i KABS At etablere behandlingstilbud særligt for kvinder At finde måder at skærme de svageste kvindelige brugere i forhold til den øvrige brugergruppe

Baggrund for projekt Kvindeedukation I DK ingen tradition for at målrette behandlingsindsatsen til henholdsvis stofbrugende mænd og kvinder I DK såvel som internationalt: 1/3 kvinder, 2/3 mænd Indholdet i behandlingen / gruppebehandlingen præget af mandlig dominans

Forskelle på mænd og kvinder i stofmisbrug Hvad ved vi?

Vejen til stofbrug Mænd introduceres af mænd Mænds ”fortælling” i højere grad præget af nysgerrighed, spænding, sjov og ballade Kvinder introduceres af mænd Kvinders debut stammer ofte fra legalt ordineret medicin

Begrundelser og motivation for at søge behandling Mænd: Hyppigere ønske om stof- og metadon frihed Kvinder: I højere grad er stoffrihed skræmmende og uoverskueligt Kvinder mere tilbøjelige til at følge partner ud af og ind i behandling

Kontrol i behandlingen Kvinder udsat for mere kontrol i behandlingen end mænd

Psykiske og fysiske belastninger Kvinder mere medtagne end mænd fysisk, psykisk og socialt når de søger behandling Alvorlige psykiske lidelser særlig udbredt hos kvinder Lavt selvværd knyttes signifikant til kvinder Kvinder mere tilbøjelige til at påtage sig skyld og selvbebrejdelser end mænd

Tab og traumer Kvinder har i højere grad været udsat for traumatiske oplevelser: 40 – 80 % har været udsat for fysiske og seksuelle overgreb

Hvordan bruger vi det, vi ved? Stoffrihed skal ikke være så afgørende: Tilbud til aktivt stofbrugende kvinder Kvinders tilgang til behandling er i højere grad mangefacetteret: Model / metode der kan tage højde for dette Koblingen til tab og traumer: En vigtig vinkel på misbrugsbehandling Skærme kvinder for sig: Tilbyde kvindespecifik behandling

Behandlingstilbud i projekt Kvindeedukation Netværksskabende tilbud: Kvindegrupperne ”Kvindeliv” Kvindeklubben Terapeutisk tilbud: Fra tab til trivsel

Fra tab til trivsel Pilotmodel: Gruppetilbud til stofbrugende kvinder med traumer i KABS 2 x 12 uger + individuel terapi / opfølgning i gruppe Metode : Kognitiv adfærdsterapi og ACT (acceptance and commitment therapy)

Formål – Fra tab til trivsel At give kvinderne et reelt ”frit valg” i forhold til deres stofbrug ved, at de ikke længere er tvunget til at selvmedicinere sig for at undertrykke de psykologiske konsekvenser af deres tidligere tab og traumatiske oplevelser

Fra tab til trivsel: Hvilke kvinder ? Kvinder med et mere eller mindre aktivt stofmisbrug / forbrug af metadon Kvinder med traumer i bagagen, fortidige såvel som nutidige Aldersfordeling fra 33 til 58 år Kvinder med lyst til at arbejde med deres hverdagsproblemer i sammenhæng med tidligere tab og traumer

Caseeksempel – Fra tab til trivsel Sanne, 50 år Ingen uddannelse Forskellige småjobs som ung Misbrug gennem 25 år 1 voksent ”barn” På vej til førtidspension Bor alene

Problemliste I mange perioder deprimeret Social angst og panik angst Følelser (vrede og sorg), der fylder for meget i hverdagen Mange konflikter i relation til andre mennesker Somatiske problemer

Typisk vanskelig situation Sanne møder på sin daglige gåtur en hundelufter, der rykker hårdt i snoren. Herefter: Isolerer sig derhjemme i et par uger – kommer ikke uden for døren Er deprimeret, føler stor angst for at gå ud, får anfald af panikangst Tager ekstra stoffer for at udholde det

”Diamanten” Tanker Adfærd Kropslige Fornemmelser Følelser (0-10) ”Hun gør hunden ondt, hun sparker den sikkert også” ”Den kan ikke forsvare sig, er nødt til at finde sig i det” ”Den lider frygteligt, jeg burde gøre noget” ”Jeg gjorde ingenting for at redde den” ”Jeg kæmpede ikke, gik bare min vej” ”Den der ikke kæmper for retfærdighed er et skvat” ”Alle kan se på mig, hvad jeg er for én” ”Jeg er anderledes end alle andre” ”Jeg er intet værd, burde ikke leve” Adfærd Kropslige Fornemmelser Følelser (0-10)

”Diamanten” Tanker Adfærd Kropslige Fornemmelser Følelser (0-10) ”Hun gør hunden ondt, hun sparker den sikkert også” ”Den kan ikke forsvare sig, er nødt til at finde sig i det” ”Den lider frygteligt, jeg burde gøre noget” ”Jeg gjorde ingenting for at redde den” ”Jeg kæmpede ikke, gik bare min vej” ”Den der ikke kæmper for retfærdighed er et skvat” ”Alle kan se på mig, hvad jeg er for én” ”Jeg er anderledes end alle andre” ”Jeg er intet værd, burde ikke leve” Adfærd Kropslige Fornemmelser Følelser (0-10) Deprimeret, trist 10 Angst 10

”Diamanten” Tanker Adfærd Kropslige Fornemmelser Usikker på benene ”Hun gør hunden ondt, hun sparker den sikkert også” ”Den kan ikke forsvare sig, er nødt til at finde sig i det” ”Den lider frygteligt, jeg burde gøre noget” ”Jeg gjorde ingenting for at redde den” ”Jeg kæmpede ikke, gik bare min vej” ”Den der ikke kæmper for retfærdighed er et skvat” ”Alle kan se på mig, hvad jeg er for én” ”Jeg er anderledes end alle andre” ”Jeg er intet værd, burde ikke leve” Adfærd Kropslige Fornemmelser Usikker på benene Spændt i hele kroppen Mange smerter Følelser (0-10) Deprimeret, trist 10 Angst 10

”Diamanten” Tanker Adfærd Kropslige Fornemmelser Usikker på benene ”Hun gør hunden ondt, hun sparker den sikkert også” ”Den kan ikke forsvare sig, er nødt til at finde sig i det” ”Den lider frygteligt, jeg burde gøre noget” ”Jeg gjorde ingenting for at redde den” ”Jeg kæmpede ikke, gik bare min vej” ”Den der ikke kæmper for retfærdighed er et skvat” ”Alle kan se på mig, hvad jeg er for én” ”Jeg er anderledes end alle andre” ”Jeg er intet værd, burde ikke leve” Adfærd Bliver indenfor Gemmer sig under dynen Aflyser alle aftaler Spiser stort set ikke Tager ekstra stoffer Kropslige Fornemmelser Usikker på benene Spændt i hele kroppen Mange smerter Følelser (0-10) Deprimeret, trist 10 Angst 10

Tidlige oplevelser / f.eks. tab og traumer Sagsformulering: Tidlige oplevelser / f.eks. tab og traumer Grundlæggende antagelser Leveregler Typisk vanskelige situationer: Tanker, følelser, krop, adfærd (Diamanten)

Sannes sagsformulering Begivenheder betydende for grundantagelserne: Manglende validering gennem opvækst. Hårdhændet behandling / vold. Hendes mor døde, da hun var ung. Grundantagelser: ”Jeg er ikke noget værd” ”Andre mennesker svigter” ”Verden er uretfærdig og uforudsigelig” Leveregler: ”Hvis jeg altid kæmper hårdt for retfærdighed, vil verden blive et retfærdigt sted at være i” ”Jeg skal altid klare mig selv, aldrig være til besvær og aldrig bede andre om hjælp – ellers er jeg ikke noget værd” Vanskelige situationer, ”Diamanten” Grundantagelser / leveregler bestemmer og styrer indholdet i specifikke situationer hvad angår : Tanker, følelser, adfærd og kropslige fornemmelser.

Nye leveregler og mestringsstrategier Verden er nogle gange ond og uretfærdig, jeg kommer aldrig til at forstå det, men jeg kan ikke redde hele verden og det er ikke altid min tur til at hjælpe Det er godt at kunne klare sig selv, men indimellem har jeg lov at bede om hjælp

Udvikling efter 1 år: Gruppeforløb + 21 individuelle samtaler Terapeutisk udvikling: Større psykologisk fleksibilitet Analyserer selv vanskelige hverdagssituationer v.h.a. diamanten Stofferne er ikke længere eneste mestringsstrategi Konkrete eksempler: Se Tv, høre radio, køre bus Har gennemført jobprøvning Færre konflikter med andre mennesker Ingen perioder med depression Stoppet sit sidemisbrug, ude af benzodiazepiner, overvejer metadondosis Bevidstgjort sine værdier

Fokusområder i Fra tab til trivsel Identifikation og analyse i hverdagssituationer v.h.a. diamanten, fokus på undgåelsesstrategier Praktiske eksperimenter, arbejdet med hverdagssituationer Samlet sagsformulering Den sokratiske dialog Ressourcer og værdier

Projekt Kvindeedukation: Overvejelser og Pointer Hypotesen og forestillingen om projektet versus outcome Traumebehandling er andet og mere end fokus på traumerne i sig selv Netværk og hverdagsliv Harmreduction Det lange seje træk – hvad kræves der?