Dagsorden IT-Analyse 2010 Kort om BASIT

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

Kort om regnskabssystemer:
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Statusrapport Statens Arkiver Danmark Nordisk ekspertseminar, Reykjavik den 2. december 2008.
Modul 1 - Processer.
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
”NYT IT” PROGRAMMET - BAGGRUNDEN FOR OUTLOOK-UDDANNELSEN.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nybyggeri og arbejdsmiljø
IM-Strategi.
CAP Møde i myndighedsforum
Kan du finde rundt i it-junglen? Velkommen Brønderslev den 23. november 2010 EG A/S BASIT Dansk Byggeri.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Teknisk implementering
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Kommunikation i projekter
Visual Studio Team System Fra versionsstyring til processtyrring.
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Udvikling – del II.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Lean Netværk AAU.
Implementering af brandingstrategi på nettet
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Introduktion til Access (Access, del 1)
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Koncern IT.
Ledelse i forskellige retninger
ELSE ELLY THØGERSEN UDDANN AARHUS UNIVERSITET UDDANNELSE I DEN NYE ØKONOMISTYRINGSMODEL 1.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Projektafslutning – Navision Attain
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Mission Digital kvalitetssikring med Fotodok. Mission Så nemt er det at bruge FotoDok For at anvende FotoDok på en ny byggesag skal følgende nemme trin.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Effektiv vækst - Workshop
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Workshop Dansk Byggeris arbejdsmiljøkonference 16/3 2017
Arbejd Overalt - Workshop
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Foreningsliv & Persondataforordning
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Intern tidsmæssig omkostning
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Statens HR – Implementeringskoncept
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

IT-behov og krav til IT-programmer Udarbejdet af BASIT Gå-hjem møde i Ballerup d. 7. december

Dagsorden IT-Analyse 2010 Kort om BASIT IT-krav i overordnede træk fra medlemsanalyse IT-behov fra medlemsanalyse Hvad er IT helt grundlæggende for en størrelse? IT-behov i overordnede træk hos håndværksvirksomheder Hvad skal virksomheden overveje i forbindelse med indkøb af IT-løsninger? – top 10 tjekliste Opsamling

Kort om BASIT IT-Analyse 2010 BASIT ApS stiftet 13. sep. 2007 af folk fra Microsoft og TDC Strategisk samarbejde med Teknologisk Institut Strategisk samarbejde med TDC og Microsoft 29 Partnerskaber med forskellige IT og Televirksomheder (komplet produktpalette) Samarbejdet omkring IT i alle afskygninger i forskellige typer håndværksvirksomheder Seneste 11 mdr. samarbejdet med Dansk Byggeri omkring behov/krav hos medlemmer

Brug af IT-programmer 98 % 56% 31% 15% 48% 49% Mester/admin./koordination Projektleder / Sjakbajs Håndværkeren/svende Opgaver Opgaver Opgaver Opgaver Opgaver Opgaver Kvalitetssikring Projektweb Sagsstyring Planlægnings- system Kalkulations-system Regnskabsystem 98 % 56% 31% 15% 48% 49%

IT-Analyse 2010 Hvilke programmer? 56% 98 % 48% 49% 15% 31% Andet = Primært Excel og egne databaser Artesa = Navision Kerne, Visual Administration = Bygteq udviklet 49% 48% BYG, BYG IT, et fra Dansk Byggeri, kloakmestrene og Lotus Notes (BFC, Lotus Notes, egne, Excel og Scalepoint ) 15% 31% Egen hjemmeside, Scale Point, hvad der skal til samt Drop Box Excel, Visual Administration, egne og Outlook

IT-Analyse 2010

IT-Analyse 2010

Hvad er helt IT grundlæggende? IT-Analyse 2010 Hvad er helt IT grundlæggende?

IT-behov er afgørende for valg af IT-løsninger IT-Analyse 2010 IT-behov er afgørende for valg af IT-løsninger Kommunikation! 2. Struktureret og ”fordærvelig” Arbejdssedler udleveres på papir, brug af kalender og tidsregistrering/ materialeforbrug afleveres på papir – evt. i fast skabelon. Det er nemt, at implementere og finde mapper i reolen, men svært at genbruge og dele information 1. Ustruktureret og ”fordærvelig” Stor brug af telefonbeskeder, gule sedler og samtaler. Det er nemt at implementere, men information kan ikke genbruges og kan være svær at finde 3. Langtidsholdbar og ustrukturet Dokumentation opbevares elektronisk i fælles mapper på et fælles sted i virksomheden. Der er versionsstyring og historik, Det kræver en del overvejelser i forbindelse med implementering, men information kan genfindes og deles 4. Langtidsholdbar og struktureret Dokumentation ligger i faste rammer i en fastlagt struktur, hvor kun gældende information kan findes. Dette kræver meget overvejelse i forhold rettigheds-styring og adgang, men information er altid opdateret og kan nemt bruges i nye sager Dokumentation!

BASIT behov/kravmodel – skridt for skridt Denne arbejdsproces bliver gennemgået i hver enkel virksomhed for hvert projekt for at afklare potentiale, risiko og økonomi for hvert IT-indkøb Primær aktivitetsliste Foranalyse (Ledelse) Forberedelse (få medar.) Implementering Drift/videreudvikling Hvorfor projekt? (Mål) Hvad skal det omhandle? Hvem skal det omhandle? Økonomi (Budget) Interne processer/roller Usecases Prioritering Krav til løsning Valg af løsning Teknisk platform installeres Træning/Pilot (Superbrugere) Tilpasning Træning af alle brugere Medarbejder feedback Tilpasning/vedligehold Nye projekter/områder Fokus: Behov Fokus: Krav Fokus: Valg Fokus: Brug

IT-Analyse 2010 Der er behov for IT 3 grundlæggende steder i en håndværksvirksomhed Hjemme i virksomheden (på kontoret) På Byggepladsen I Servicebilen

Roller i virksomheden Brugerprofil Lokation “Behov” “Løsning” Projektleder / Sjakbajs På byggepladsen + Kommunikation deltagerne imellem. Dokumentation af fremdrift og fremtidige arbejdsopgaver Håndværkeren/svende På farten + Kommunikation til og fra kontoret samt styr på aftaler og adresser. Dokumentation af tid og materialer. Mester/admin./koordination På kontoret + Kommunikation med medarbejdere på farten Dokumentation af tid og materialeforbrug til faktura

IT-Teknik Mester/admin./koordination Projektleder / Sjakbajs Håndværkeren/svende Aflevere tid/materialefor-brug, samt kvalitetssikring Koordinering med Sjak Få opgave udleveret og udført Planlægning af sag/opfølgning på sag Økonomisk styring Kalkulation/ Tilbudsgivning Kvalitetssikring Projektweb Sagsstyring Kalkulations-system Regnskabsystem Planlægnings- system Websites, ekstranet, Intranet, Portaler, fil-drev Integrerede løsninger, Ø-struktur Egne servere, lejede servere, leje af løsning Standard løsninger, tilpassede løsninger IT-Teknik

Top 10 overvejelser - opsamling IT-Analyse 2010 Top 10 overvejelser - opsamling Start simpelt med udgangspunkt i jeres nuværende situation og behov Sørg for at få afklaret hvad I kan tjene eller spare og find et budget derudfra Hent erfaringer fra andre virksomheder, der har implementeret en løsning Lad ikke teknologien løbe med fokus – hold fast på forretningen Sørg for at leverandøren arbejder med standard, og ikke egenudviklet software Få de relevante medarbejdere til at komme med input og lav ”pilotprojekt” så billigt som muligt Sørg for at det virker inden det bliver udrullet fuldt ud og lav en uddannelsesplan IT er et værktøj, så sørg for at medarbejderne får det rigtige udstyr (PC; Smartphone, ?) Hold fokus på at medarbejderne kun får adgang til de informationer de skal bruge og ikke skal spilde tid med en masse andre skærmbilleder og logins Hold hele tiden øje med nye muligheder i forhold til udvikling, drift og opdateringer