Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
10 Konkurrencesituation
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Divergent og Konvergent
Lederudvikling.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Marketingplanlægning
Arbejdspladsudvikling
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Udvikling og styring af en virksomhed
Talentinternat modul 3..
Agenda 1.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
DAGSORDEN Navnerunde - en gang til for at få alle med
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Procesværktøjer.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Styrk miljøkommunikationen Planlæg din kommunikation – 7 nemme trin.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Mød Aalborg Universitet
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
SUF - gevinstrealisering
Company programme - Veda
Præsentation af forretningsplan
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Next Step for at fremme telemedicin
(Firmanavn) SWOT-analyse
Præsentation af forretningsplan
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007

Digitalisering i Praktiken Hvad jeg vil sige: Kort om workshops Mål Form Tidsramme Kort intro til NABC-metoden 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken Kort om workshops Målet med workshops er at lave en pitch, som: Er struktureret efter NABC og som varer 6 min Fremlægger de 2-3 vigtigste forhold Public Service bør fokusere på + evt. forslag til nordiske projekter Der er tre temaer Indhold/tjenester til alle – nye krav fra brugerne Hvordan får brugerne adgang til indholdet? Public service brands i en digital verden Vi bliver inddelt i 6 grupper Hver gruppe arbejder med et tema En facilitator i hver gruppe Metode: NABC Det er klart at vi inden for denne korte tidsramme ikke kan være sikre på, at alle forslag er gennemførbare og realistiske. Derfor har jeg forstået, at arrangørgruppen vil samle forslagene sammen, strukturere dem og udsende et bearbejdet materiale efter konferencen. Temaerne introduceres senere 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken Agenda for workshops 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

NABC – ultra kort version NABC er en del af SRI’s ”The Discipline of Innovation” SRI = Stanford Research Institute 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken NABC metoden Vender bøtten på hovedet: Ofte starter vi med os selv: Programindhold, teknisk infrastruktur, interne organisationsprojekter ... NABC sætter fokus på afdækning og forståelse af konkrete og væsentlige kundebehov (ikke på vore egne eller ”smagsdommeres” opfattelser af disse behov) Er ikke en akademisk strategi-øvelse men en konkret dataindsamling og afprøvning = ”Reality Check” Sætter fokus på korte og hurtige innovations-forløb med stadige forbedringer NABC-metoden påstår: Det er kun dine kunder der definerer din værdi! At fokusere på behov er selvfølgelig ikke nyt i innovationsteorien. Men i de fleste virksomheder – og heller ikke i DR – har vi været gode nok til at fastholde fokus på brugerbehov i vor tilgang til programudvikling i snæver forstand og til udvikling af vore brands i en bredere forstand. NABC giver inspiration gennem en fælles metode og et fælles sprog. NABC er både en udviklingsmetode og en kommunikationsform. I dag vrider vi metoden i forhold til hvordan vi normalt bruger den: Vi anvender normalt NABC til konceptudvikling – ikke til organisatoriske eller strategiske opgaver Normalt vil et konceptudviklingsforløb med NABC tage minimum nogle dage. Derfor bliver eftermiddagens workshops en smagsprøve. 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken NABC er en metode til hurtigt at identificere, dokumentere og kommunikere hvordan vi skaber værdi. ”Værdi” afhænger af, om vi er indsigtsfulde, utraditionelle eller bare fundamentalt klare i forhold til 4 sammenhængende forhold: NEED: Væsentlige behov hos brugerne / i markedet APPROACH: Hvordan vi vil møde disse behov BENEFITS: De fordele som kunden vil opleve ved vort approach COMPETITION: konkurrerende løsninger eller alternative handlemuligheder kunden har Dernæst afhænger skabelsen af værdi selvfølgelig af, at vi er i stand til at omsætte denne indsigt til konkret handling! 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken NEED ... Hvem er ”kunden” / ”markedet”? Hvad har vi hørt / set? Hvad ved vi om ”kundernes” behov? Slutbrugerne Dem med pengene og den organisatoriske / politiske magt Eksterne gatekeepere Andre vi kan forstå som kunder? Hvordan kender vi disse behov? Kan behovene kvantificeres? Hvilke kriterier skal vi anlægge for, om et kundebehov er væsentligt, relevant for os og interessant at fokusere på? Fokuser på de mest relevante og interessante problemstillinger Kvalitative metoder (persona) 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken APPROACH ... Hvordan omsætter vi viden om kundebehov til unikke og tiltrækkende ydelser? Hvad er egentlig kernen i det vi tilbyder kunderne? Lægger vi vægt på det væsentlige? En kreativ proces Brainstorm over hvordan de identificerede behov kan adresseres: Strategi Organisation Teknologi Hvad kommer brugerne til at opleve? 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Brugerne skal opleve at vi er ... Vi skal styrke vores ... Tilgængelige Sammenhængende Involverende Reaktionsevne Ressourceudnyttelse Innovationsevne 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken BENEFIT ... Hvilke konkrete fordele opnår kunderne ved de foreslåede tiltag? Konkretiser: Hvem? Hvor mange? Hvornår? Hvor stor er den reelt oplevede fordel for kunden? 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken COMPETITION ... Vi sammenligner os oftest med dem der ligner os mest – men hvad er vor virkelige konkurrence? Hvilke alternativer oplever kunderne at der er til det foreslåede? Hvilke kvaliteter knytter sig til disse alternativer? Hvordan differentierer vores forslag sig ift alternativerne? Hvilke alternativer er i vækst / indeholder nogle særligt spændende muligheder? 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken Kort sagt: Se alt fra brugernes vinkel Stil spørgsmål ved ortodoksien (”plejer”) Bland forskellige typer af innovation Find ud af hvad konkurrenterne ikke gør Implementer hurtigt 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken ”Elevantor-Pitch” Form: En kort (5-6 min) og præcis præsentation der kan overbevise! Elementer The hook (fange tilhørernes interesse) The core (NABC) The close (næste skridt) Plancher / billeder / inddragelse af publikum ... Indhold: De 2-3 vigtigste forhold PS bør fokusere på Evt. forslag til nordiske projekter 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

Digitalisering i Praktiken Agenda for workshops 9. februar 2007 Digitalisering i Praktiken

God arbejdslyst