Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Opgaveskrivning Informationssøgning
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Global undervisning.
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.
We make your teaching go digital
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Grundlæggende IT, niveau G
Læremidler i praktikken
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
Hjemmesider Intro.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
infomere eller brobygger
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
De gode værktøjer i ElevIntra
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Dagens program Emneguides Søgemaskiner Søgeteknik Vurdering af resultaterne Databaser.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Center for Undervisningsmidler PowerPoint Kursus 1.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Galleri Typer  Enkelte Kunstnere  Simpel, begrænset indhold og overskuelig  Indblik i kunstnerens univers  Onlinegallerier  Stor samling værker.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Digitale læremidler som indkøbsområde Erik Schou, vicedirektør v
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Læring og digitalt billedarbejde
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
materialet er altid tilgængeligt eleverne inspireres gensidigt.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Hvorfor er apps ofte nemmere at bruge end websider? Ét formål Lineær navigation Bruger indbygget teknologi Appen definerer apparatet Designet til fingre.
læse- skrivevanskeligheder
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Velkommen til FLEX10 på.
- Undervisning og dokumentation
It i folkeskolens matematikundervisning
Digital læring og undervisning
IT undersøgelse på Breum Skole
Præsentationens transcript:

Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas

Definition af digitale læremidler  Materialer  IT- værktøjer  Informationssamlinger Der distribueres på computeren

Materialer Er midler til at generere læring hos eleverne Bøger Hæfter Samlinger Web-steder Kombinationer Fremstillet med henblik på læreforløb

IT- værktøjer Værktøjer til læring Tekstbehandling Regneark PowerPoint Billed- / Musik behandlingsprogrammer ect.

Informationssamlinger Netbaseret information Netaviser Netbaseret artikelsamlinger Informationsbaser Websteder fra foreninger, organisationer og interessegrupper Søgemaskiner

Vurderingskriterier af digitale midler  Hvilket læringssyn ligger bag programmet?  Hvilke mål for undervisningen bliver tilgodeset?  Udnyttes computerens muligheder som multimedie?  Kan programmet bruges selvstændigt af eleven?  Gives der omgående, klar og konstruktiv feedback?  Har programmet et indbydende og brugervenligt layout og design?  Hvilke krav stiller det til computeren?  Findes der til programmet en uddybende lærervejledning?  Er der indbygget en logbogsfunktion?

Hvor finder man digitale materialer  EMU -> materialeplatformen ->  Skolerne egne biblioteker ->  Center for undervisningsmidler ->  Bibliotekerne ->  + mange andre gode links

Vurdering af hjemmesider  Gode råd findes bl.a. på Novo Nordisk Projektet ->  Og på EMU ->

Eksempel på autoritet og troværdighed  Goethe instituttet ->  Wikipedia ->

Eksempler på indhold FFrankfurter Allgemeinde -> DDanmarks Radio -> IIslaminfo ->

Eksempler på navigation  Louisiana museum ->  Computeraben ->

Eksempler på design / stil  Arkitektgruppen ->  Gentofte Kommune ->  Karma ->

Slut