CDIO på DTU’s diplomingeniøruddannelser Gunnar Mohr – august 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

Akkrediteringsrådet i Danmark Velkommen til UHR.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
BLAST Bringing Land and Sea Together 1. Lolland – et vandland Hvorfor Lolland som pilot site?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Danish National Adaptation.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Helle Petersen, Dansk Selskab for Addiltiv Medicin 1 Addiktiv Medicin Eksempler på fagområdets eksistens og organisering i andre lande.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
DGI Quality Project status... Our Challenges.. •Quality reform in the Danish public sector to ensure a higher level of quality in the public sector (Danish.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Effektstyring ved hjælp af kerneårsagsanalyse
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
FP 7 ansøgning ENV Transition to sustainable, low-carbon societies.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Aarhus School of Architecture Denmark Service design Undervisningsforløb, efteråret 2012 Kirsten Bonde Sørensen Designer, MA, Ph.D. Hvad er design? Kirsten.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Bygningsinformatik it.civil.aau.dk Bygningsinformatik Etableret 1997 under Institut for Bygningsteknik Lektor Kjeld Svidt Prof. Per Christiansson Denne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
COMPONENT ARCHITECTURE FOR THE ENTERPRISE Bjarne Schytte Country Manager BEA Systems The Enterprise Middleware Solution “Open Networks 99”
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Magistrenes Arbejdsløshedskasse side 1 Welcome to MA Odense.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Kapitel 4.
CEESA Coherent Energy and Environmental System Analysis Senior Research Specialist Poul Erik Morthorst Risø National Laboratory The Technical University.
Enterprise Strategy Program
Linking international students and Danish businesses.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Designprocess Linnea Jacobsen 1. semester Uge 37 mandag 9. – søndag 15. september 2013.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
FLUID Konference: FRA STRATEGI TIL PRAKSIS Implementering og forankring af e-læring i organisationen Den Sorte Diamant 8/ Michael Rytkønen Projektleder.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Seminar på BYG den Ingeniørkompetencer på DTU Ved dekan Martin E. Vigild.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Software Testing Software testing.
Præsentationens transcript:

CDIO på DTU’s diplomingeniøruddannelser Gunnar Mohr – august 2010

C onceive – D esign – I mplement - O perate

Begrebsafklaring (conceive) er første fase, hvor problemet belyses og forstås, eller ideer skabes og behov afdækkes.

Dernæst følger design-fasen, hvor der udtænkes en løsning på problemet..

Under implementeringen realiseres løsningen på et demonstrations- niveau, og der skabes eller bygges et produkt eller en proces.

Til slut findes drift (operate), som repræsenterer den fase, hvor problemets løsning løbende bliver anvendt i praksis.

CENTRALE SPØRGSMÅL FOR TEKNISKE UDANNELSER Hvad er den samlede mængde af viden, færdigheder og kompetencer, som en student skal besidde efter gennemført teknisk studium? Udover den traditionelle, disciplinorienterede viden? Og på hvilket kompleksitetsniveau? • Kan vi bedre sikre de studerende disse færdigheder? • Inden for de tidsmæssige rammer og den til rådighed værende økonomi?

BAGGRUND Kandidaternes kompetencer harmonerer ikke med erhvervslivets behov i tilstrækkelig grad. Tilkendegivelser fra væsentlige dele af erhvervslivet støtter denne opfattelse. Der opleves en stigende konflikt mellem de praksiskompetencer, erhvervslivet efterspørger, og en øget grad af teoretisering på uddannelserne på bekostning af disse kompetencer.

•CDIO har som mål at udjævne et sådant gab – fastholde en høj faglighed men samtidig sikre kompetencer ud over de rent faglige. CDIO sikrer en klar og sammenhængende fordeling af de ønskede kompetencer helt ned på kursusniveau og en passende progression igennem uddannelsen. •CDIO handler grundlæggende om at bibringe de studerende de rette slutkompetencer, og det handler om en meget bevidst tilgang til, hvor og hvordan uddannelsen formidler disse kompetencer.

Det pædagogiske grundlag for CDIO CDIO-standarder definerer de karakteristiske kendetegn for et CDIO-program, tjener som retningslinjer for uddannelsesreformer og -evaluering, skaber en målestok og et mål for verdensomspændende udbredelse og opstiller en ramme for løbende forbedringer.

The CDIO Standards

•CDIO as Context* Adoption of the principle •CDIO Syllabus Outcomes* (Læringsmål) Specific, detailed learning outcomes for personal, interpersonal, and product and system building skills, consistent with program goals and validated by program stakeholders •Integrated Curriculum* A curriculum designed with mutually supporting disciplinary subjects, with an explicit plan to integrate personal, interpersonal, and product and system building skills •Introduction to Engineering An introductory course that provides the framework for engineering practice in product and system building, and introduces essential personal and interpersonal skills •Design-Build Experiences* A curriculum that includes two or more design-build experiences, including one at a basic level and one at an advanced level •CDIO Workspaces Workspaces and laboratories that support and encourage hands-on learning of product and system building, disciplinary knowledge, and social learning

•Integrated Learning Experiences* Integrated learning experiences that lead to the acquisition of disciplinary knowledge, as well as personal, interpersonal, and product and system building skills •Active Learning Teaching and learning based on active experiential learning methods • Enhancement of Faculty CDIO Skills* Actions that enhance faculty competence in personal, interpersonal, and product and system building skills •Enhancement of Faculty Teaching Skills Actions that enhance faculty competence in providing integrated learning experiences, in using active experiential learning methods, and in assessing student learning •CDIO Skills Assessment* Assessment of student learning in personal, interpersonal, and product and system building skills, as well as in disciplinary knowledge •CDIO Program Evaluation A system that evaluates programs against these 12 standards, and provides feedback to students, faculty, and other stakeholders for the purposes of continuous improvement •*required

Self-Assessment of Compliance 5Evidence related to the standard is regularly reviewed and used to make improvements. 4There is documented evidence of the full implementation and impact of the standard across program components and constituents. 3Implementation of the plan to address the standard is underway across the program components and constituents. 2There is a plan in place to address the standard. 1There is an awareness of need to adopt the standard and a process is in place to address it. 0There is no documented plan or activity related to the standard.

Vi ønsker en uddannelse, der tilgodeser de grund- læggende krav, sat i en læringsramme af Conceiving – Designing – Implementing – Operating systemer and produkter: •Et curriculum organiseret omkring gensidigt understøttende discipliner, men med CDIO aktiviteter tæt sammenvævet •Rigt på design-build projekter •Understøttes af aktiv and udforskende læring •Foregår som såvel klasseundervisning som læring i laboratorier/workspaces •Konstant forbedret gennem robust evaluering og akkrediterings processer.

DTU HANDLINGSPLAN •Der udarbejdes detaljerede beskrivelser af læringsmål på kursusniveau. •Der udarbejdes en kompetencematrix for hver uddannelse. •Der indføres et flerfagligt projekt på hvert af de fire første semestre. •Der indføres to Design-Build-projekter på hhv. 1. semester og 4. semester eller senere. •For hvert semester (1-4) dannes et lærerteam (for hver uddannelse). •Rationalet bag CDIO-konceptet inddrages i adjunktuddannelsen

DTUs CDIO- syllabus 1.Matematisk-naturvidenskabelige og teknisk-ingeniørfaglige færdigheder 1.1. Viden og færdigheder i matematik og naturvidenskab 1.2. Retningsspecifik og grundfaglig (teknisk) kærneviden 1.3. Videregående ingeniørfaglig viden 2.Personlige og generiske professionelle færdigheder Ingeniørfaglig problemløsning og modellering 2.2. Eksperimentelle metoder 2.3. System-orienteret analyse 2.4. Fleksibilitet og selvledelse 2.5. Professionelle færdigheder og holdninger 3.Sociale færdigheder 3.1. Samarbejdsevne (teamwork) 3.2. Kommunikative færdigheder 3.3. Sproglige færdigheder 4.Professionsrettede ingeniørkompetencer 4.1. Samfundsforståelse 4.2. Forretningsforståelse 4.3. Begrebsdannelse og systemforståelse 4.4. Systemdesign 4.5. Implementering af systemer 4.6. Drift af systemer.

Kursus DTU - syllabus Semester … Diplomat 31021Elektronik 3,u 02311Digitalel Program. 2,u 2. …… 3. …… 4. …… Kompetencematrix

Flerfagligt projekt Obligatoriske disciplinorienterede kurser Projektbærende kursus Temabaserede semesterprojekter ( semester)

DESIGN-BUILD EXPERIENCES • Provide authentic activities onto which more abstract learning can be mapped • Provide the natural context in which to teach many CDIO syllabus skills (teamwork, communications, designing, implementing) • Reinforce by application previously learned abstract knowledge, to deepen comprehension DTU Design & Innovation Lightweight Shelter Project

Active learning

CDIO INITIATIVE STRUCTURE CDIO Council Chalmers, Linköping, Queen’s 2, USNA, KTH, MIT, DTU, U. Pretoria Africa Regional Centre U. Pretoria N. American Regional Center MIT Future regional centers Nordic Regional Center Chalmers U. KTH Linköping Unaligned Collaborators Hochschule Wismar Hodgeschool Gent Shantou U. Singapore Polytechnic U. Auckland U. of Calgary U. Sydney Politechnico di Milano Regional Collaborators California State U., Northridge Daniel Webster College École Polytechnique, Montreal Queen’s U. Kingston, Ont. US Naval Academy U. Colorado, Boulder Arizona State U. UK-Ireland Regional Center Queen’s, Belfast U. Liverpool Regional Collaborators U. Bristol Lancaster University U. of Leeds Regional Collaborators Technical U. of Denmark Turku U. of applied sciences Umeå University Jönköping U.