Hvordan tilegner eleverne sig nye ord?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakken Tosprogede.
Advertisements

Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Spejderidéen Spejderloven
Faglig læsning 2.
How to boost students´ vocabulary via reading
Kursus i dansk Hvad er taskundervisning?
The Danish Lesson Center for Second Language Studies August 23, 2011 VMS.
At skrive steder at beskrive menneskers forhold til steder at skrive steder sted tekst mospus connie.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
En kompleks opgave for dansklæreren
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Ord – ord - ord Else Brink Nielsen 7. Maj David Nunan Without grammer you can say very little, but without words you can say nothing.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Kommunikativ sprogfærdighed
Læsestrategier.
Ordnet og tesaurusser Patrizia Paggio Center for Sprogteknologi Københavns Universitet
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Stilistiske forskelle
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Internettets historie...
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Kreative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
8 What can we use flash for. What is the final project? ´Website project.
Sprogbaseret læring i naturfag
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Animals of the world IT-project in 4th and 5th class In Høje Kolstrup & Højmarkskolen Dec 2007.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - Skriftlighed Onsdag d. 21. september 2011 v/ Pædagogisk konsulent Kitte Søndergård.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Ordforråd men hvilket?.
Almen sproglig viden og metode CLM, engelsk Semantics Introductory Lecture 1 tt.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
ElevIntra i praksis Når teknikken bliver afløst af pædagogikken
. Oh, store Gud med fem vers
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Skole / School School is fun.
Præsentationens transcript:

Hvordan tilegner eleverne sig nye ord?

Korttidshukommelse – ”working memory” Langtidshukommelse – hvilke faktorer påvirker lagringen af ord?

Fem vigtige faktorer for ordforrådsindlæringen: Hyppighed Dybden i den kognitive bearbejdning Muligheden for at arbejde med netværk af associationer Variationen af præsentationsformen Iøjnefaldende træk ved ordet

Hyppighed: møde ordet mange gange i forskellige kontekster læsning temalæsning kommunikative problemløsningsopgaver diskussionsopgaver

Dybden i den kognitive bearbejdning: arbejde under overfladelaget (udtalen/stavemåden) og fokusere på selve betydningsaspektet lave paralleltekster ordforrådslister, krydsordsopgaver sorterings- og rangordningsopgaver kreative skriveøvelser, billedbeskrivelser produktive (kommunikationsstrategier) og de receptive (gættestrategier) pre-reading/pre-listening til aktivering af passivt ordforråd eller ordforståelse – top down og bottom up  

Muligheden for at arbejde med netværk af associationer: Ordforrådet i vores mentale leksikon er lagret i forskellige betydningsnetværk synonymer/antonymer over-og underbegreber/del/helhed/semantiske felter ikke blot vigtige for en udbygget dybdeforståelse af et ords betydning, men kan også støtte optagelsen af nye ord i langtidshukommelsen.

Variation i præsentationsformen: hav et "lager” af forskellige ordforrådsøvelser, der kan indgå løbende i forskellige faser af indlæringsforløbet brug forskellige læringsstile

Iøjnefaldende træk ved ordet: særlig lydsammenstilling trykforhold eller stavemåde ”lyder sjovt” ”visual image”

Udvælgelseskriterier: Brugbarhed/relevans Generativ kvalitet Intern sværhedsgrad

Eksempler på tasks: My own dictionary Word class collection Keywords, for-forståelse Working with words, ordforrådsopgaver

Eksempler på keywordssopgaver Match the keywords to the drawings/or make drawings to the words. Add missing words to the sentences Match keywords with explanations Read the sentence, guess what the keywords mean. Find the opposites/words that mean the same. Look up the keywords in the wordlist. Take turns to describe a keyword to your partner.

Ordforrådsopgaver Make a grid/word search/puzzle Odd man out Scrambled words Find difficult words Write as many …words as you can in x minutes, you might use a picture, Kim’s game. Guess the word. Make a drawing, put words and expressions on the drawing. Changing or deleting letters, behead, kill etc. Physical word games: lexical tennis, being a word

Skriftlig sprogfærdighed Hvordan gør man skriftlig sprogfærdighed til skriftlig interaktion?

Tekstproduktion, hvor skal tyngdepunktet ligge? At arbejde med tekstproduktion som udtryk for tanker, følelser og hensigter At arbejde med den tekniske side af sprogfærdigheden

Skriveprocessen De elever der planlægger deres tekst på grundigt på indholdsniveau er bedre til at revidere deres tekst løbende, både sprogligt og indholdsmæssigt. De elever der ikke gør dette, er mere hæmmet og bliver mere fokuseret på den mekaniske side af skrivningen i forhold til den indholdsmæssige.

Procesorienteret skrivning udvikler tænkningen er kreativ er tæt på naturlig tekstproduktion involverer eleverne ved at medinddrage deres egne tanker, følelser og hensigter udvikler elevernes sprog udvikler elevernes læseevne skærper elevernes blik for, hvordan tekster er opbygget

Skiveprocessens faser: Think - Brainstorm Structure - Make a plan, mind map etc. Write a draft Ask a classmate or your teacher for feedback Write your final draft

Kohærens og kohæsion Ydre kriterier (top down-niveau): teskstgenre kommunikative hensigt til hvem? om hvad? Indre kriterier (bottom up-niveau): global kohærens, hvordan hænger teksten sammen som helhed? lokal kohærens, hvordan hænger tekstens forskellige afsnit sammen? kohæsion, hvilke sproglige virkemidler anvender jeg for at skabe sammenhæng

Problemfelter. At finde på, hvordan inspirerer man eleverne? At skrive på sit modersmål først Organisering Feedbackdelen er vigtig Helpful hints

Eksempler: The Onion Ring Ideas for writing poems Eksempler fra Pitstop # 7 Brochure poject Doors to Another World Stories