Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ElevIntra i praksis Når teknikken bliver afløst af pædagogikken

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ElevIntra i praksis Når teknikken bliver afløst af pædagogikken"— Præsentationens transcript:

1 ElevIntra i praksis Når teknikken bliver afløst af pædagogikken
SkoleIntra træf Kolding februar 2009. ElevIntra i praksis v/ Karina Pedersen, Lindeskovskolen

2 Plan En hjælpende hånd Arbejdsrum 1 – fokus på skriftlighed
School Shootings Arbejdsrum 2 – fokus på mundtlighed The Presidental Election Hvad siger eleverne? Færdigheder skal vedligeholdes

3 En hjælpende hånd Spredningsprojektet 2007 var et samarbejde mellem skolerne i Guldborgsund kommune. Ideen med sprednings- projektet, var at sprede gode erfaringer med brug af IT i undervisningen. Initiativet og pengene til projektet kom fra undervisningsministeriet. I alt blev der oprettet 12 projekter. Til at give råd og inspiration fik hvert projekt tildelt en vejleder fra en ENIS-skole. På Lindeskovskolen havde vi haft skoleIntra i to skoleår – 2005/2006 og 2006/2007. Mange af os havde prøvet os lidt frem, men var gået lidt stå og havde brug for hjælp og inspiration til at komme videre, så vi kunne udnytte mulighederne fuldt ud. Min kollega og jeg havde en 9. klasse i tysk og engelsk. I samarbejde med vores kontaktperson Steen Jensen fra Sdr. Parkskolen i Ringsted valgte vi at fokusere på ét område, nemlig ElevIntras arbejdsrum. Her ville vi kunne skabe et samlet sted, hvorfra eleverne let kunne finde materiale og aktiviteter.

4 Kom godt i gang! Hvad er der af muligheder i et arbejsrum?
Tag så meget som muligt. Ikke så pædagogisk, men meget lærerigt.

5 Arbejdsrummets indretning
Jeg valgte fem overordnede emner og lavede en fællesmappe med hvert emne. Her er samlet opgaverne samt evt. link, der skal bruges. Opgaverne er delt op efter sværhedsgrad – de letteste opgaver 1 stjerne, de sværeste 5. På den måde kan eleverne udfordre sig selv og hurtigt få et overblik over, hvilke opgaver der passer dem bedst. De følgende dias viser eksempler på elevintras opgavetyper. Tip en tekst Gæt et ord Web avis Multiple choice

6

7 Varierende sværhedsgrader
Columbine High School Task A * - Read the first 12 lines. Find 5-7 difficult words. Find out what they mean. Write an English definition.  Task B* * Find the activity "Tip en tekst" on the front page. Guess the right answers. Now read the first 30 lines and do the activity again. Task C* * * Find the activity "Gæt et ord" on the front page. Write an English explanation of what you think the words mean. Then read the text and / or look up the words and do the activity again. Task D * * * - Read the first 30 lines. What reasons could be behind the school shooting at Columbine High school? Write them down. Task E * * * * - Find the chapters “Warning signs”, “Crime, punishment, and retaliation” and “Journals and videos” Write down all the warning signs that should have been seen about Eric Harris and Dylan Klebold.   Task F* * * * - Read “The shooting begins” OR “The Library Massacre” (some of the chapters) Write a short essay about how this description of what happened affects you. Comment it and give examples.  Task G * * * * * - Find the link to “Gun control in USA” Read about the guns and politics in America. Write about 5 statements that sum up what it is all about. 

8

9

10

11

12

13 Om logbogen Når eleverne arbejder selvstændigt i
arbejdsrummene, er det godt at bruge logbogen, så vi som lærere har en fornemmelse af, hvad der sker. Eleverne kan f.eks. i slutningen af timen skulle skrive, hvor langt de er nået, hvad de har lavet, hvilke tanker de har gjort sig om det, de har læst osv. Selvfølgelig skrevet på fagets sprog. Det giver en god fornemmelse af, hvor langt de enkelte elever er nået, og hvor man evt. skal sætte ind næste time.

14

15 Arbejdsrum 2 – mundtligt
I arbejdsrummet med school shootings er der fokuseret meget på skriftlighed, og i lang tid var jeg overbevist om, at arbejdsrum primært kunne bruges til skriftlighed. Meeeen… jeg syntes, det ville være rigtig ærgerligt, så i efteråret 2008 prøvede jeg at lave et arbejdsrum i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg. Der var lagt flere mundtlige opgaver ind, og eleverne skulle efterhånden som de var klar, skrive sig på en fremlæggelsesliste, så jeg kunne komme rundt og høre dem. Det fungerede forbavsende godt. En vigtig grund til det, var, at jeg havde masser af ekstraopgaver – ”venteopgaver” – lagt ind, så der var ikke nogen, der gik rundt og lavede ingenting, hvis jeg var ved at høre en anden elev. Alle elever var tvunget til at sige noget, og det var et ekstra plus, at jeg fik hørt fra de tavse og generte elever også.

16 Arbejdsrummets indretning
Make a presentation of one of the 43 presidents of the United States of America. Find a president on "List of presidents. Fill out the poster given to you. They will be exibited in the hallway together with the other graduate classes. Be ready to present your president orally for two minutes for your teacher. Tasks you can choose among: Be president for a day. Do the game. During the game choose three situations that you are going to tell a partner about. Issues. Together with a partner read through the issues. Choose one of them. Prepare a debate, where one of you is McCain and the other one is Obama. Famous presidents. Read about the presidents. Do the multiple choice test. Presidential campaigns. Write down the issues that they bring out. What does McCain say about Obama? What does Obama say about McCain? And what does Paris Hilton say? Write down how the two candidates are shown in a positive way. Choose one positive Obama ad and one positive McCain ad. Write a transcript of both ads. (A transcript is all what is said written down) What is your opinion about ads like this? Write an essay – 350 – 450 words – about the use of TV when there are elections.  Put your written work in afleveringsmappe/ your class. Your oral tasks have to be presented to your teacher. Schedule will be put up in class. If you have any waiting time – for some odd reason – feel free to do the fun stuff (click on “Fun things to do”).    

17

18 Hvad siger eleverne? Arbejdsrummene er afprøvet i flere klasser og har fungeret rigtig fint. Eleverne fremhæver især, at det er rart at kunne arbejde i eget tempo og selv at kunne vælge opgaver. De kan godt lide at arbejde på Internettet, og at det hele er gjort klar til dem, så de ikke skal ud og lede. Som lærer er det godt at have et forløb, hvor eleverne selv skal tage initiativ til den enkelte opgave, og hvor man har tid til at hjælpe den enkelte. Man skal være forberedt på at skulle bruge noget tid på at læse og rette afleveringerne og evt. logbøger, men det ville man også skulle med en traditionel stilaflevering.

19 Færdigheder skal vedligeholdes
Efter at eleverne bliver sat ind i, hvordan det fungerer, går de til rummet med krum hals. Opgaverne bliver løst, og vi lærere er vejledere i forhold til den enkelte opgave og det rent sproglige, ikke det tekniske. Eleverne finder hurtigt ud af at bruge rummet som et redskab. Jo flere gange de har prøvet, jo mindre introduktion kræver det naturligvis. Derfor er det meget vigtigt at holde elevernes intranet- færdigheder ved lige. Det behøver ikke at være omfattende arbejdsrum hver gang, men de enkelte aktiviteter kan bruges løbende. De fleste elever har adgang til Internet derhjemme, så opgaverne kan også gives som hjemmearbejde. Forslag til aktiviteter: Eleverne læser om hvert deres underemne under et bestemt tema – f.eks. australske dyr. Hver elev fremlægger mundtligt, men forinden har de hver især afleveret 3-4 spørgsmål med 4 mulige svar. Læreren har ført spørgsmålene ind i en multiple choice test, som hele klassen efterfølgende løser. Før en svær tekst udfører eleverne Gæt et ord eller Tip en tekst, evt. hjemmefra. Den næste stilaflevering skal være en tekst, der sættes ind i en web-avis. I begyndersprog arbejder man med et bestemt emne, f.eks. kropsdele, tøj, dyr osv. I en multiple choice test gives et billede og fire svarmuligheder. Afleveringer af tekster foregår altid i ElevIntras samlemapper. Osv. osv. osv.


Download ppt "ElevIntra i praksis Når teknikken bliver afløst af pædagogikken"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google