SPILORDNINGEN Præsentation Simon Løvind, spilredaktør
SPILORDNINGEN Filmaftalen Videreføres, udbygges og justeres Forøges til 20 mio. kr. i aftaleperioden Støtte til digitale spil til børn og unge
ÆNDRINGER FRA PILOT-ORDNINGEN Ikke længere en del af New Danish Screen Nye støtteformer kaldet ideudvikling og projektudvikling Ændrede kriterier og støttevilkår Større mulighed for at tilpasse sig udviklingen Oprettelse af en redaktion
SPILREDAKTION Simon Løvind, redaktør DFI Thomas Vigild – eksternt redaktionsmedlem Chris Mottes – eksternt redaktionsmedlem Karen Jakobsen, projektkoordinator KOORDINATOR
FORMÅL At støtte udvikling af digitale spil for børn og unge At fremme udviklingen af originalt indhold At understøtte vækst og skabe bedre udviklingsbetingelser i den danske spilbranche At virke som understøttende udviklingskapital for kreativ og teknisk udvikling
KRITERIER Nye hovedkriterier: originalitet, oplevelse og kvalitet Ansøgeren skal sandsynliggøre, at spillet kan realiseres og vil kunne opnå et publikum på markedet og/eller i undervisningsmæssige sammenhænge
ORIGINALITET - i forhold til det dominerende udbud af spil Tydelige originale elementer Gerne nye IP’er eller revitalisering af danske IP’er
OPLEVELSE Projektet skal indeholde stærke ambitioner inden for leg, læring og/eller kunstnerisk udtryk
KVALITET Projektet skal repræsentere et højt spilmæssigt og designmæssigt ambitionsniveau
STØTTEBETINGELSER Ansøger skal dokumentere fornødne produktionstekniske og kreative kompetencer Ansøgere skal være forankret i et dansk, uafhængigt produktionsselskab
STØTTEBETINGELSER Ingen støtte til spil der kan virke skadelige eller forrående på børn og unge Ingen støtte til pornografiske spil
GENRER & PLATFORME Ingen fast afgrænsning af genre eller platform Digitale spil Fokus på interaktion og ’gameplay’ Både underholdning, kreativitet og læring
STØTTEFORMER & STØTTEGRÆNSER Ideudvikling (max kr.) - ingen fast støttegrænse Projektudvikling (max. 1.5 mio. kr.) - støttegrænse på 60%
IDEUDVIKLING Udviklingsfaser, der har til formål at udfolde og/eller demonstrere en spil-ide Eksempler: Spilbar prototype Detaljerede designdokumenter Andre produkter der udfolder spil-ideen og klargør den til efterfølgende produktion
Udviklingsfaser, der manifesterer sig i et færdigt koncept for spillet, der kan afprøves i en spilbar version med alle afgørende elementer til stede i fuld kvalitet Eksempler: Demo eller ”vertical slice” I særlige tilfælde ”first release” PROJEKTUDVIKLING
BEHANDLING 2 årlige ansøgningsfrister: forår og efterår Vurdering på grundlag af indsendt ansøgningsskema samt alle bilag Mulighed for indkaldelse til projektsamtale Tilstræbt behandlingstid på 4 uger
ANSØGNING Ideudvikling bedømmes på grundlag af: 1.Ansøgningsskema 2.Pitch (max 1 side) 3.Forventninger til design, produktion og målgruppe 4.Beskrivelse af forventet resultat (max 1 side) 5.Budget 6.Finansieringsplan 7.Produktionsplan 8.CV’er
ANSØGNING Projektudvikling bedømmes på grundlag af: 1.Ansøgningsskema 2.Pitch (max 1 side) 3.Designdokument 4.Concept art 5.Oversigt over tekniske løsninger (max 1 side) 6.Afsluttende testscenarie samt halvvejs milepæl 7.Budget 8.Finansieringsplan 9.Produktionsplan 10.Forretningsplan 11.CV’er 12.Hvis der er en prototype/demo: kortfattet beskrivelse
ANSØGNINGSFRIST OG AFLEVERING Den 29. september 2011 kl. 12 Elektronisk ansøgning Mailes samlet til Alle filer skal være i PDF-format sat op til A4 Maximal størrelse pr. mail: 25 MB
INFORMATION Simon Løvind, 2527 Claus Ladegaard, 4032 Karen Jakobsen, 2332
SPILORDNINGEN Spørgsmål Forfriskning