Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Sociale medier og læring
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fremtidens kontorarbejde
Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Sprog/billeder på Internettet
Sundhed på arbejdspladsen
Den Innovative Daginstitution
Afslut med at henvise til Modstrøm
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Ledelse af forandringer
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Fagdidaktisk kursus i religion
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Aktuelle samt fremtidige projekter Optimér din forretning gennem:
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
C4 i Hillerød Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse Erhverv C4 Sammen er vi stærkere! C4 er en medlemsbaseret paraplyorganisation, der samler Hillerøds.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Organisation og omverden
Børn og unges sociale liv online
Gruppeudviklingssamtaler
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Underlige Forsknings Ræsonnementer Pia Bramming, Ph.d. Adjunkt, Copenhagen Business School, Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Børn og unges sociale liv online
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Business to Business På den JYSKe måde…...
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Samarbejde og konflikter
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Internettets historie...
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
C4 i Hillerød Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse Erhverv C4 Sammen er vi stærkere! C4 er en medlemsbaseret paraplyorganisation, der samler Hillerøds.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
SAMARBEJDE giver FÆLLESSKAB og UDVIKLING
International Federation of Library Associations and Institutions
Business Model Generation
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School AMI, Dialogdag om storrumskontorer

Casestudie af et netværksmiljø –Netværk er 3 forskellige ting –Læringsopgaven er at håndtere disse forskelligheder –Eksempler

United Spaces •Netværkskontor •70 arbejdsstationer •35 virksomheder •Mobilt intra-net •Nyt bord hver dag! •Videndeling •Netværks-økonomi

Undersøgelsen netværket på U.S. •Medlem af United Spaces i en måned •Observationer, interviews •Fysiske og elektroniske dokumenter • –24 hits på “netværk” –Netværk som hhv. klub, kæde og bekendtskaber

Netværk som Klub •Medlemskab •Fælles fysisk bygning •“A high-end network of people and companies” •“generøsitet, åbenhed, nysgerrighed,...samarbejde, tillid” •Grænse til omverdenen •Lighed, Enshed A A A A A

Netværk som Kæde •Servicenetværk : Mobil intra-net løsning, Telefon, Sekretær, Advokat. •Formaliserede relationer med specifikke formål •Forskellighed A A A A A BC D

Netværk som Bekendtskaber A A A A A BC D •“Der er altid nogen, der kender nogen” •“United spaces will give dreams, ideas and human beings the power to grow by creating a platform for work, knowledge sharing, idea generation and network creation in a global setting”

Netværk som Bekendtskaber A A A A A BC D •Hvem der deltager er åbent •Formålet er åbent •Bekendtskaber vokser ujævnt og i mange retninger X Y Z W # ?

Hvordan kombinerer man sin egen viden og indsats med andres? •At sikre fortrolighed •At undgå ”salgstaler” •Konflikt mellem klub og kæde A A A A A BC D X Y Z W # ?

“Tilbuds-økonomi” - det modsatte af en salgsmesse •A viser en kompetence eller idé - “gratis” •B responderer med et konkret forslag : Hvis vi indbygger mit produkt i dit, kan vi sælge det til kunde X •Synergi mellem klub og kæde.

“At sende kvalitet videre” Kæde / forretning Bekendtskaber / venner A X B (X) Y (A)

Konklusion •Netværk kan tænkes som hhv. klub, kæde og bekendtskaber. •Individuel og organisatorisk læring må manøvrere i synergierne og konflikterne mellem disse typer af netværk •Bilen kører - men medbring diagnostiske redskaber!

PAUSE

Hvordan kan man lede: •netværk som klub? •netværk som kæde? •netværk som bekendtskaber? Hvordan kan man lede netværk ?

Klub - Ledelse •Skabe fælles kultur •Fortælle historier om grænsen •Sikre lighed, retfærdighed, gensidighed A A A A A

Kæde - Ledelse •Sikre leverancer og betingelser •Forhandle på vegne af fællesskabet BC D

Bekendtskabs - Ledelse •Skabe anledninger •Facilitere tilfældige møder X Y Z W # ?