International Økonomi A

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dr. Wenceslaus Kilama, Chairman, Malaria Foundation International
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Hvad er internationalisering
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Global undervisning.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Ungdomsuddannelser Erhvervsfaglige uddannelser Erhvervsgymnasiale uddannelser Almengymnasiale uddannelser Grundskolen Videregående uddannelser.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Muligheder for alle 2 år i praktik Korte uddannelser  HG 2. år 
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Solcelleanlæg – for private
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
HHX – HANDELSGYMNASIET IKAST
og menneskerettigheder Fag: Historie & IØ
Kursus i problemformulering
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Overbefolkning og migration
Turen går til Indien Engelsk, religion, historie og idræt 3.G, uge 41.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Samtidshistorie på HHX
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Kulturforståelse niveau C
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Økonomien i et internationalt perspektiv
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Globalisering Rige og fattige lande
Falkos sproglige studieretning
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
SRP 2014.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Kapitel 15 VÆKST OG/ELLER BÆREDYGTIG UDVIKLING ? – målkonflikt i den økonomiske politik?
SRP 2014.
Udvidet problemformulering
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
Internationale Studier
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Skriftlig eksamen 2011: Opgavens sprogbrug Dorthe Wangs.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Globalisering, side
INSTITUTE OF BUSINESS AND TECHNOLOGY AARHUS UNIVERSITY 18 SEPTEMBER 2016 EFFEKTIV VÆKSTSKABELSE MED STUDERENDE I HØJERE UDDANNELSER VIA MENTORVIRKSOMHEDSFORLØB.
Fremtidens arbejdspladser i et grønnere Danmark. 3/  Klimaudfordringens betydning for morgendagens verdensmarked.  Jørgen Ørstrøm Møller  Visiting.
Danfoss ligningen og dilemmakort CO 2 Emissions = GNP/Population Population  Energy/GNP CO 2 /Energy  
5. år med linjer i udskolingen Informationsmøde vedr. udskolingslinjer på Skolerne i Snekkersten Velkomst og kort præsentations af udskolingen.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Flygtninge i verden.
21. Den strategiske plan.
Bløde færdigheder er hård valuta
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Præsentationens transcript:

International Økonomi A Formål: At du udvikler din samfundsforståelse og din evne til at beskrive, analysere og tage stilling til samfundsøkonomiske problemstillinger – i Danmark, i Europa og på globalt plan.

Hvorfor IØ-A? Du interesserer dig for fremmede kulturer og kulturmødet Du forestiller dig måske at arbejde i et internationalt miljø Du interesserer dig for den økonomiske virkelighed, forskellige mennesker lever under

Hvorfor IØ-A? Du følger med i aviser og nyheder om aktuelle samfundsforhold Du ønsker en bedre forståelse af, hvorfor verden ser ud, som den gør Du har mod på en studierejse til et fremmed land

International Økonomi A Eksempler på indhold Vesten har problemer med færre unge og flere ældre. Hvem skal forsørge og passe de gamle fremover? Danskere, indere eller? Globaliseringen giver os billige flybilletter og mulighed for at udskifte garderoben med måneders mellemrum. Men hvad siger miljøet og den globale opvarmning til vores forbrugsvaner? Danske virksomheder flytter produktion til Kina, hvor en medarbejder i tekstilindustrien får 10 kr. i timen. Hvad skal vi leve af herhjemme i fremtiden? Gennemsnitslevealderen er i visse afrikansk lande under 40 år – og halvdelen af børnene forældreløse. Hvordan kan AIDS-katastrofen begrænses, når medicinalfirmaerne ikke vil sælge billige medicin til Afrika?

International Økonomi A Placering mv. International Økonomi er placeret på 2. og 3.år. Faget er både mundtligt og skriftligt. Vi inddrager hele tiden aktuelle tendenser i såvel dansk som global økonomi via aviser, nettet, TV-nyheder mv. Vi inviterer gæstelærere og tager på ekskursioner og studieture. Vi diskuterer og bruger fagets begreber i forhold til virkeligheden.

Hvad kan det f.eks. føre til? Internationale studier på CBS, Copenhagen Business School Polit – Økonomi på KU Scient pol. – Statskundskab på KU, Københavns Universitet