Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Naturfagsstrategi – i din kommune
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Velkommen til andet møde i den Nationale Inspirationsgruppe for
Steen Gravgaard Eriksen
Velkommen til mødet Dag 1: Røgfriarbejdstid – De mange mulige indgange Gennemgang af dagsorden Hvordan får vi politikerne.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Indvielse af webantologien:
Plan for eftermiddagen:
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Sundhedsuge i Høje Taastrup
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Søren Løkke Konsulent på Ungeområdet Jobcenter Frederikssund Kommune LBR projekt.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Årsmøde Den 18. – 19. november 2011.
Plan for sammenhængende indsats overfor ungdomskriminalitet
© Fysik/kemididaktik. Peter Norrild & Martin Krabbe Sillasen (red. )
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
It i folkeskolens matematikundervisning
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
Kravredaktionen og roadmap
IPad ?. iPad ? ”Det er spændende med en iPad” ”Ja, for Søren! ”
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Udvikling af kommunale naturfaglige netværk - Naturfagskonsulenternes rolle og deltagelse Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik Program for Naturfagsdidaktik VIA University College

Spørgsmål som vi skal arbejde med i denne workshop. Hvordan igangsætter en naturfagskonsulent aktiviteter i netværk mellem lærere? Hvordan vedligeholder en naturfagskonsulent aktiviteter i netværk mellem lærere? Hvilke barrierer kan forhindre en naturfagskonsulent i at igangsætte og vedligeholde netværk mellem lærere?

Plan Forskningsmæssig baggrund Præsentation af tre eksempler: Silkeborg Kommune Herning Kommune Randers Kommune SWOT-analyse af netværksudvikling 2-2 Gruppediskussion 4-4 Resultater fra min forskning Præsentation af Koordinatorblog på NTSnet

Forskningsmæssig baggrund Skolereformer er systematiske aktiviteter som fx udvikling af netværk, hvor forskellige aktører, intentioner og ekspertiser møde. Professionelle netværk er begyndt at manifestere sig som strategi til støtte for lærernes arbejde Netværk anses for at være en vital måde at støtte skoleudvikling i naturfag på Kommunale konsulenter/koordinatorer er centrale aktører i netværk

Præsentation af kommuner og koordinatorer og andre hjælpere Silkeborg Kommune ”Peter”, 55 år, IT-konsulent og naturfag. ”Bo”, yngre lærer, dynamisk, Læreruddannet i Silkeborg i bl.a. fysik/kemi. ”XX”, erfaren lærer, PD i naturfagsdidaktik. Lars du Jardin Nielsen, Læreruddannet, underviser på Læreruddannelsen, Skolevisioner. Thorkild Pedersen, Projektleder, Naturvidenskabernes Hus, Læreruddannet og PD i naturfagsdidaktik. Herning Kommune ”Gitte”, ældre erfaren lærer. Pædagogisk konsulent gennem mange år. Involveret i Lego League. Går på pension. ”Anders”, erfaren lærer, naturvejleder på naturskole. Lars du Jardin Nielsen.

Præsentation af kommuner og koordinatorer og andre hjælpere Randers Kommune ”Keld”, ældre erfaren lærer. Oprindelig kun IT-konsulent. Overtager naturfag efter at stilling som naturfagskoordinator nedlægges. ”Morten”, yngre lærer, dynamisk, støtter både i matematik og naturfag. Søren Chr. Sørensen, projektleder, Naturvidenskabernes Hus Lars du Jardin Nielsen.

Opgave Læs 2 redegørelser igennem. Lav en SWOT-analyse på hver af dem, 2 og 2

SWOT-analyse, Kommune:_________________________________ Hvilke styrker er der ved netværksudviklingen i kommunen? Hvilke svagheder er der ved netværksudviklingen i kommunen? Hvilke muligheder har koordinatoren for at påvirke netværksudviklingen i kommunen? Hvilke trusler kan påvirke netværksudviklingen i kommunen?

Diskuter følgende spørgsmål, 4 og 4 Hvilke muligheder har koordinatoren for at påvirke netværksudviklingen i kommunen? Hvilke trusler kan påvirke netværksudviklingen i kommunen?

Konklusion Resultaterne indikerer, at naturfagskonsulentens rolle i succesfuld netværksudvikling er karakteriseret ved personlige stabile kontakter ind i naturfaglærernes miljø, tilgængelige kommunale ressourcer til netværksaktiviteter, deltagelse i strategisk planlægning af kommunal støtte til netværksaktiviteter og facilitering af udvikling af nye undervisningsaktiviteter i skoler og i samarbejder mellem skoler.

Men, Kommunale naturfagskoordinatorer har også brug for kollegial sparring!

Professionel lærende netværk - fx Kommunale naturfagskoordinatorer Karakteristika En spirende organisation der har forskellige former og aktiviteter Formål med et professionel lærende netværk er, at skabe kollaborative relationer mellem deltagerne Deltagerne skal kunne mødes i fælles arenaer for at udvikle samarbejde Forskellige netværksaktiviteter har forskellige formål (Koordinatormøder, NTSnet, Koordinatorblog)