USA, ENGLAND & TYSKLAND Politiske systemer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Det politiske system i Danmark
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Religion og politik i Tyrkiet
Irak Krigen.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Vælgerne og danske EP-valg
Hjemmestyre-ordningen
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Velkommen Hvorfor er vi her i dag?
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Peter Kurrild-Klitgaard
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Partiernes funktioner
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Demokrati & Menneskerettigheder
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Diasshow til holdtime 11.2.:Demokratityper: Konsensus og majoritarian
Irak.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
PARTIERNES STRUKTUR, VALG TIL FOLKETING & REGERINGEN
Folketinget Frisholm.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Danmark i en globaliseret verden
Samfundslære: Styreformer
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
1 Lijphart Præsidentskab vs. parlamentarisme 8. november 2005.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
USA’s tilblivelse.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
Vi har haft demokrati i Danmark siden?
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Kapitel 5 Folketing og vælgere. Krav Støtte OMGIVELSER: Økonomisk udvikling Globalisering Økologiske systemer Migrationer Politiske partier FOLKE- TINGET.
Samfundslære – kapitel 4
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Uddrag af politiske principprogrammer
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Hvorfor er valgsystemer interessante. De påvirker bl. a
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Politik i teori og praksis 1
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
Bundesrepublik Deutschland
Introduktion til Den Kolde Krig
Kapitel 3 Retssystemer.
Kapitel 1 Politikindledning.
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Advokat Lida Hulgaard Tlf. nr Statistisk undersøgelse af dommernes vota i skattesager
Politiske partier Jan Christiansen Sosufyn
Reformation.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
Reformation.
Intro til Romerriget Remus og Romulus Den Romerske Republik Folkeforsamling og Senatet.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
En lille morgensang
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
AS uge 17/2017 Parlamentarisme og vælgeradfærd v/ Peter Nedergaard
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Præsentationens transcript:

USA, ENGLAND & TYSKLAND Politiske systemer

POLITISKE SYSTEMER I USA – del 1 USA er på mange punkter et meget komplekst land. Netop landets historik er af afgørende betydning for hvordan amerikanerne ser dem selv, og grundlag for at de gør tingene som de gør… USA som stat: Den amerikanske forfatning, demokratiet og dets institutioner, frihedsrettighederne og markedsøkonomien.

POLITISKE SYSTEMER I USA – del 2 Amerikanske selvopfattelse er exceptionalismen: USA er noget særligt og har en helt unik rolle at spille i verden. USA er en forbundsstat (føderation) med 50 delstater. Det politiske system i USA er det konstitutionelle demokrati. Forfatningen (”The Constitution”) er den øverste lov i USA og kan derfor overtrumfe lovene i de enkelte delstater. Forfatningen stammer fra 1789 og dens ordlyd er ikke blevet ændret siden. Der er dog vedtaget 27 tilføjelser (”amendments”) til forfatningen i tidens løb. De ti første tilføjelser omhandler borgernes rettigheder og kaldes tilsammen ”The Bill of Rights”.

POLITISKE SYSTEMER I USA – del 3 USA´s politiske system hviler på en meget konsekvent gennemførelse af magtens tredeling. DEN LOVGIVENDE MAGT: Denne magt ligger hos Kongressen, som er delt i to kamre: Senatet og Repræsentanternes Hus. I Senatet er hver delstat repræsenteret med to senatorer, som vælges for en periode af seks år. I Repræsentanternes Hus sidder der 435 medlemmer. Her er delstaterne repræsenteret i forhold til deres størrelse med mange repræsentanter til store stater og få repræsentanter til små stater. Alle medlemmer af Kongressen kan genvælges et ubegrænset antal gange.

POLITISKE SYSTEMER I USA – del 4 Ethvert medlem af Kongressen kan fremsætte lovforslag. Et lovforslag skal vedtages i både Repræsentanternes Hus og Senatet. Hvis dette sker, har præsidenten imidlertid vetoret. Hvis præsidenten nedlægger veto, kan loven alligevel vedtages, men nu kræves der 2/3 flertal i begge kamre. Dette system, hvor statsorganerne udøver gensidig kontrol, kaldes ”checks and balances”.

POLITISKE SYSTEMER I USA – del 5 DEN DØMMENDE MAGT: Den dømmende magt indgår som nævnt ovenfor også i statsorganernes gensidige kontrol. Hvis Højesteret (Supreme Court) erklærer, at en lov er i modstrid med forfatningen, er loven ugyldig. I Højesteret sidder ni dommere, som alle sidder på livstid. Når en højesteretsdommer dør eller selv vælger at træde tilbage, udpeger præsidenten en ny. Kongressen skal godkende højesteretsdommeren, men alligevel er det en stor magtresurse for præsidenten at kunne udpege en højesteretsdommer, som sidder på livstid. Et eksempel på Højesterets store magt var ved præsidentvalget i 2000, hvor der opstod problemer med stemmeoptællingen i Florida. Højesteret gik her på et tidspunkt ind og afgjorde, at der ikke skulle foretages yderligere omtællinger, hvorefter republikaneren George W. Bush havde vundet valget over demokraten Al Gore. Mange amerikanere mener stadig, at Al Gore ville have vundet valget, hvis stemmerne i Florida var blevet talt på ny.

POLITISKE SYSTEMER I USA – del 6 DEN UDØVENDE MAGT: Præsidenten vælges for en periode på 4 år og kan kun sidde i to 4-års perioder. Præsidenten er ”folkevalgt”, men rent teknisk foregår præsidentvalget således, at vælgerne stemmer på nogle ”valgmænd”, som så vælger præsidenten. Hver delstat har det antal valgmænd, som de har senatorer og medlemmer af Repræsentanternes Hus, der er altså 538 valgmænd alt (100 + 435 + 3 ekstra valgmænd fra byen Washington). Præsidenten skal så have 270 af disse valgmandsstemmer for at blive valgt.

POLITISKE SYSTEMER I USA – del 7 Præsidenten udpeger regeringen og vicepræsidenten, men disse skal også godkendes af Kongressen. Kongressen kan ikke afsætte præsidenten og hans regering, der er således ikke parlamentarisme i USA som fx i Danmark.

POLITISKE SYSTEMER I ENGLAND – del 1 Storbritannien er et konstitutionelt monarki ligesom Danmark. Den engelske dronning har i lighed med den danske ingen politisk magt. Man har ingen grundlov som i Danmark, forfatningen består af love, som Underhuset har vedtaget gennem tiden. Derudover har man begrebet ”common law”, som består af uskrevne regler og traditioner, som spiller en rolle i engelsk ret.

POLITISKE SYSTEMER I ENGLAND – del 2 DEN LOVGIVENDE MAGT: Den lovgivende magt i Storbritannien ligger hos Parlament, som er delt i to kamre: Overhuset (”House of Lords”) og Underhuset (”House of Commons”). Af disse er Underhuset folkevalgt, og det er her den egentlige lovgivende magt ligger. Overhusets medlemmer er udpeget eller født til deres plads, og Overhuset kan kun debattere og rådgive. Mange af Overhusets medlemmer er tidligere medlemmer af Underhuset, og de er stadig i stand til at øve en betydelig politisk indflydelse. Underhuset har 646 medlemmer, som vælges ved flertalsvalg i enkeltmandskredse. Der er 646 valgkredse, som altså kun vælger ét medlem hver. Dette valgsystem giver en tendens til, at der kun er to væsentlige partier, ligesom det var tilfældet i USA. Disse to partier er New Labour (et socialdemokratisk parti) og De Konservative. Der er dog et tredje parti, De Liberale Demokrater, som får mange stemmer, men som på grund af valgsystemet ikke får ret mange pladser i Underhuset.

POLITISKE SYSTEMER I TYSKLAND – del 1 Tyskland er i lighed med USA en forbundsstat og en republik. Det tyske politiske system er dog meget anderledes en det amerikanske. Den tyske præsident vælges af en forsamling bestående af Forbundsdagens medlemmer og et tilsvarende antal politikere fra delstaternes parlamenter. Præsidenten har ingen politisk magt og har mest ceremonielle funktioner. Tyskland består efter Vesttysklands og DDR´s genforening i 1990 af 16 Länder eller delstater. Hver delstat har sit eget parlament og sin egen regering.

POLITISKE SYSTEMER I TYSKLAND – del 2 Det tyske parlament består af Forbundsdagen (”Bundestag”) med 613 medlemmer og Forbundsrådet (”Bundesrat”) med 69 medlemmer. I Forbundsrådet er delstaterne repræsenteret i forhold til deres størrelse. Hver delstat skal stemme som en blok i Forbundsrådet, og de enkelte delstaters parlamenter bestemmer, hvordan deres repræsentanter skal stemme. Ved valg til Forbundsdagen skal vælgerne afgive to stemmer, idet man både skal stemme på et parti og på en kandidat. Partistemmerne fordeles ved forholdstalsvalg, og der er en spærregrænse på 5%. Et parti bliver dog også repræsenteret, hvis det har fået valgt 3 kandidater. Alle love skal vedtages både i Forbundsdagen og i Forbundsrådet. Tyskland har positiv parlamentarisme, hvilket betyder, at Forbundsdagen kun kan afsætte regeringen, hvis den samtidig vælger en ny regeringsleder (forbundskansler, ”Bundeskansler”).