Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Idræt - også for sindslidende
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Øvelse Hvad er det bedste ved at være ansat her?
Stress og ledelse på sygehuset
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
Thomas Milsted. Thomas Milsted Generalsekretær Tlf:
Tilstødende sygdomme og stress
Fra landbrugssamfund over industrisamfund til videnssamfund.
Sårbarhed hos børn og unge
Stresshåndtering Pia Bøgelund.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Arbejdsmiljø OK En ny opgave for SU SU skal medvirke til et godt arbejdsmiljø SU skal med aftalens § 5, stk. 8 arbejde med at forebygge og håndtere.
Fremme af unges mentale sundhed
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Kognitiv model for misbrug
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Stress En folkesygdom?.
Søskende til børn med AD/HD
Videncenter for Arbejdsmiljø
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Stress, anmeldelse og behandling Nanna Eller Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, BFH.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Ole H. Sørensen Hvad er stress? Historisk perspektiv Af Ole H. Sørensen/NFA.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Stresshåndtering Lars Peter Jensen. 2 Indhold  Viden om stress  Stress og projektarbejde  Strategier til håndtering af stress  Evaluering af den personlige.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Psykiske aspekter ved en kræftdiagnose v/ psykolog Susanne Have.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Hvor stor en del af flyhavarier er forårsaget af menneskelige fejl ?
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Ansvar og forandring frihed.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af DJF 1 1

European Commision 2001: ” Arbejdsbetinget stress er de følelsesmæssige, kognitive, adfærdsmæssige og fysiologiske reaktioner på frastødende og farlige aspekter af arbejdet, arbejdets omgivelser og arbejds-organiseringen. Det er en tilstand karakteriseret ved høj anspændthed og bekymring og ofte følelsen af ikke at kunne håndtere situationen ” 2 2

Stress har i dag fem betydninger: Begrebet stress anvendes egentlig til at betegne fem forskellige fænomener: Selve stimuleringen Oplevelsen af stimuleringen Den fysiologiske og psykologiske reaktion Tilbagekobling Oplevelse af reaktionen.

Stress har i dag fem betydninger: Begrebet stress anvendes egentlig til at betegne fem forskellige fænomener: Selve stimuleringen Oplevelsen af stimuleringen Den fysiologiske og psykologiske reaktion Tilbagekobling Oplevelse af reaktionen.

Robusthed Stress-faktor Blomsten Stress respons Stress-faktor Stress er konkret og afhænger af den konkrete situations habitueringsgrad og individets (organismen) robusthed 5 5

Stress har i dag fem betydninger: Begrebet stress anvendes egentlig til at betegne fem forskellige fænomener: Selve stimuleringen Oplevelsen af stimuleringen Den fysiologiske og psykologiske reaktion Tilbagekobling Oplevelse af reaktionen.

Stress Objektiv formåen Objektive krav Oplevet formåen Oplevede krav kognitiv vurdering ubalance = stress stressreaktion Oplevelse fysiologi adfærd (tanker – følelser) (kropslige reaktioner) (ydre reaktion)

Stress har i dag fem betydninger: Begrebet stress anvendes egentlig til at betegne fem forskellige fænomener: Selve stimuleringen Oplevelsen af stimuleringen Den fysiologiske og psykologiske reaktion Tilbagekobling Oplevelse af reaktionen.

9 9

Effekten af stress på de kropslige funktioner

Sympatiske nervesystem Kronisk pres (stress) Akut pres Sympatiske nervesystem Kronisk pres (stress) Normal tilstand Parasympatiske nervesystem Hjertefunktion Øget Blodtryk Højt Muskler Øget blodtilførsel Hud Nedsat blodtilførsel Tarme Nedsat aktivitet Lunger Øget passage Svedkirtler Øget svedudskillelse Pupiller Udvidede Hjerneaktivitet Øget beredskab 11 11

Normal tilstand (afslappet) Akut pres Kronisk pres (stress) Normal tilstand (afslappet) Hjertefunktion Øget Normal Blodtryk Højt Normalt Muskler Øget blodtilførsel Normal blodtilførsel Hud Nedsat blodtilførsel Tarme Nedsat aktivitet Almindelig aktivitet Lunger Øget passage Normal passage Svedkirtler Øget svedudskillelse Normal svedudskillelse Pupiller Udvidede Sammentrukne Hjerneaktivitet Øget beredskab Afslappet 12 12

Effekten af stress på de kropslige funktioner Akut pres Kronisk pres (stress) Normal tilstand (afslappet) Hjertefunktion Øget Arytmi/hjertebanken Blodtryk Højt Svimmelhed Muskler Øget blodtilførsel Smerter Hud Nedsat blodtilførsel Tørhed, udslæt, uren hud Tarme Nedsat aktivitet Forstoppelse/diarré Lunger Øget passage Hoste, astma, vejrtrækningsbesvær Svedkirtler Øget svedudskillelse Problematisk varmeregulering Pupiller Udvidede Synsforstyrrelse Hjerneaktivitet Øget beredskab Nedsat fokusering, hukommelse m.m. 13 13

Normal tilstand (afslappet) Hjertefunktion Øget Arytmi/hjertebanken Akut pres Kronisk pres (stress) Normal tilstand (afslappet) Hjertefunktion Øget Arytmi/hjertebanken Normal Blodtryk Højt Svimmelhed Normalt Muskler Øget blodtilførsel Smerter Normal blodtilførsel Hud Nedsat blodtilførsel Tørhed, udslæt, uren hud Tarme Nedsat aktivitet Forstoppelse/diarré Almindelig aktivitet Lunger Øget passage Hoste, astma, vejrtrækningsbesvær Normal passage Svedkirtler Øget svedudskillelse Problematisk varmeregulering Normal svedudskillelse Pupiller Udvidede Synsforstyrrelse Sammentrukne Hjerneaktivitet Øget beredskab Nedsat fokusering, hukommelse m.m. Afslappet 14 14

Symptomer Forandringer i ”De 4 S’er”: • Søvn • Sex • Spisevaner • Sociale vaner - men vær i det hele taget opmærksom på ændringer i adfærden! 15 15

Stress kan og må ikke betragtes som et individuelt, psykologisk problem. Det skal forstås og håndteres som socialt produceret, under specifikke sociale og kulturelle vilkår. Det er tydeligvis et naturligt, universelt og biologisk forhold, at stressreaktioner opstår, når mennesker bliver pressede og trukket i mange forskellige retninger. Men der er intet naturligt ved, at medarbejdere må acceptere stress som et naturligt forhold. Stress kan ikke altid undgås, men må aldrig bare accepteres som et grundvilkår

Det er ikke stressen er er skyld i faldende produktivitet, men kravet, med den stigende produktivitet til følge, der er skyld i stressen.

Når stressen bliver årsag og ikke virkning, så bliver stressdiskursen individorienteret og udelukkes fra en diskussion, der kan foregå på organisationsniveau. Dette har sit udspring i ren ideologi og ikke i videnskaben.

Objektive (omstændigheder) stressfaktorer Subjektive (tanker/ vurderinger) Stressfaktorer Biologisk stress Emotionel stress Påvirkning Påvirkning Kognitiv proces Stress Stress

Grundfølelser Kontrolleret Ukontrolleret Irritation Godt humør Spændt Lidt tristhed Vrede Glæde Frygt Sorg Raseri Euferi Panik Depression

Raseri Panik Grundfølelser Kontrolleret Ukontrolleret Vrede Godt humør Irritation Godt humør Spændt Lidt tristhed Vrede Glæde Frygt Sorg Raseri Euferi Panik Depression

Stress har i dag fem betydninger: Begrebet stress anvendes egentlig til at betegne fem forskellige fænomener: Selve stimuleringen Oplevelsen af stimuleringen Den fysiologiske og psykologiske reaktion Tilbagekobling Oplevelse af reaktionen.

Søvn R Motion venner B Omsorg Behandling Rehabliltering STRESSKOLLAPS Ca 1 år 2u. – 6mdr. 1 – 2 ÅR Omsorg Behandling Rehabliltering

Stress har i dag fem betydninger: Begrebet stress anvendes egentlig til at betegne fem forskellige fænomener: Selve stimuleringen Oplevelsen af stimuleringen Den fysiologiske og psykologiske reaktion Tilbagekobling Oplevelse af reaktionen.

Manglende realisme. Det betyder, at fantasien får frit spil Manglende realisme. Det betyder, at fantasien får frit spil. Man bliver sortseer og føler sig truet Følelsesmæssig udmattelse. Det trigger meningsløshed, opgivenhed og manglede overblik og initiativ. Utryghed og indre pres. Dette projiceres ud i det offentlige rum med flere samarbejdsproblemer til følge. Depersonaliseringstendens over for borgere og brugere. Det betyder en kraftig forringelse af serviceniveauet og dermed flere klager.

Nedsat arbejdspræstation Nedsat arbejdspræstation. Hvor de negative konsekvenser viser sig som hårde facts på bundlinjen. Medarbejderne finder sig i mere. Den personlige integritet træder i baggrunden, og man bliver mere tolerant over for urimeligheder. Medarbejderne arbejder mere for at vise, at de er indstillede på at yde mere, hvorved de føler sig mere sikre i ansættelsen. Medarbejderne er mere bekymrede. Mange er i dag dybt afhængige af to indtægter for at få økonomien til at hænge sammen. Det er ikke kun jobbet, der står på spil - mange kan blive tvunget til at flytte fra hus og hjem.

Medarbejderne har mindre fravær. De møder op, selvom de er syge. Medarbejderne giver ikke udtryk for stress, frustrationer eller uenighed. Man vil ikke fremstå ”svag” eller som et brokkehoved. Medarbejderne er mere drevet af frygt og usikkerhed end af motivation og arbejdsglæde. De gør, hvad der bliver sagt, selvom det, de skal lave, ikke giver mening.

Stress øger risikoen for selvcensur Man tør ikke sige fra eller brokke sig Man finder sig i tab af status, retfærdighed og autonomi. Tab af faglig integritet og professionsetik Dette fører til tab af mening